باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آشنایی؛ کلافی سردرگم پیش از ازدواج/ راز موفقیت زندگی‌های مشترک چندین ساله چیست؟

یک روانشناس بالینی معنقد است مهمترین نکته برای داشتن ازدواج موفق این است که قبل از شروع رسمی زندگی الزامات لازم فراهم شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی که حرف از ازدواج می‌شود لبخند روی لب هر دختر و پسری می‌نشیند و در دل خود دعا می‌کند به زودی با شخصی که دوستش دارد ازدواج کند، اما وقتی به موانع آن فکر می‌کند این لبخند کم رنگ شده و جای خود را به نگرانی می‌دهد از جمله اینکه آیا می‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد. 

این روزها مسائل و مشکلات زیادی مانع از ازدواج جوانان می‌شود که بسیاری افراد تنها بعد اقتصادی آن را می‌بینند و به موانع دیگر اهمیتی نمی‌دهند یا آن را در نظر نمی‌گیرند، خوب است قبل از اینکه بخواهیم تصمیم به ازدواج بگیریم موانع پیش رو را بیشتر بشناسیم تا با تصمیمی درست لذت یک زندگی با کیفیت را بچشیم.

آشنایی؛ کلافی سردر گم پیش از ازدواج/ راز موفقیت زندگی‌های مشترک چندین ساله چیست؟

سمیرا درویشی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره موانع شناخت پیش از ازدواج دختر و پسر در جامعه اظهار کرد: ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و پس ازآن  بالطبع جامعه است؛ ازدواج آثار و نتایج بسیاری مانند ارضای غریزه جنسی، تولید و بقای نسل، تکامل انسان، آرامش و سکون، پاکدامنی و عفت،‌ سلامت جسمانی و روان شناختی دارد.


بیشتر بخوانید: ازدواج تان را مانند آب خوردن آسان کنید


این رواشناس بالینی بیان کرد: ازدواج وحدتی اجتماعی است که باعث به وجود آمدن ارتباط خویشاوندی می‌شود؛ پیوند زناشویی پیوندی آ‌یینی است که طی احکام و رسومی خاص بین زن و مرد برقرارشده  تا به تشکیل خانواده منجر شود که غالبا با مراسم عروسی رسمی می‌شود؛ مهمترین نکته برای داشتن یک ازدواج موفق این است که قبل از عقد از یکدیگر شناخت کافی داشته باشیم، به عبارت دیگر یک انتخاب درست بر مبنای شناخت شکل می‌گیرد و بعد از شناخت طرف مقابل عشق به وجود می‌آید.

درویشی ادامه داد: از پیش شرط‌های لازم برای رسیدن به شناخت قبل از ازدواج مهمترین قدم رسیدن به خود آگاهی و طی کردن مراحل خودشناختی است و فرد باید قبل از هر انتخابی نقاط ضعف و قوت خود را به طور کامل بشناسد، هدف و ارزش‌های زندگی را مشخص کند و با شناسایی ملاک‌های یک انتخاب موفق دست به انتخابی شایسته بزند و مراحل پنج گانه بلوغ رشد جسمانی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و روانی را گذرانده باشد.

با از بین بردن این موانع در ازدواج لذت یک زندگی با کیفیت را بچشید

موانع ازدواج دختران و پسران چیست؟

وی افزود: باید فردی را انتخاب کنیم که تا حد ممکن به ایده‌آل‌های ما نزدیک باشد؛ دایره ازدواج را می‌توان سرشار از موانع دانست اما حدود موانع افراد مختلف است و باید کلید حل موانع را پیدا کرد، انتخاب موفقیت آمیز همسر عوامل بسیاری از جمله داشتن شناخت را لازم دارد.

این روانشناس بالینی تشریح کرد: سیر منطقی انتخاب همسر شامل انتخاب اولیه،‌ گذراندن دوره شناخت نامزدی و تصمیم گیری نهایی در مورد اوست؛ کم بها دادن به مرحله میانی (دوره شناخت نامزد همسر آینده) موجب بالا رفتن امکان اشتباه در تصمیم گیری نهایی است، برای نزدیک شدن به کیفیت و کمیت مطلوب دوره شناخت شاهد موانع فرهنگی هستیم که هرچقدر به شهرهای کوچک و نقاط دور افتاده نزدیک‌تر می‌شویم آن موانع را عظیم‌تر خواهیم یافت.

درویشی ادامه داد: یکی از موانع شناخت ازدواج بر دختران و پسران عقد کردن برای راحتی خیال است چرا که هنوز برخی خانواده‌ها  پس از انجام مرحله خواستگاری و انتخاب اولیه دختر و پسر با حذف مرحله شناخت، آن 2 را عقد دائم و دوران نامزدی را تبدیل به دوره عقد می‌کنند.


بیشتر بخوانید: راهکار رفع موانع ازدواج سبک زندگی اسلامی است


با از بین بردن این موانع در ازدواج لذت یک زندگی با کیفیت را بچشید

دوران آشنایی پیش از ازدواج چه نقشی در زندگی دارند؟

وی افزود: استدلال این خانواده‌ها چنین است که "می‌خواهیم عقدتان کنیم تا خیالمان راحت شود" به بیان دیگر دوران آشنایی پیش از ازدواج فرزندان برای این والدین اسباب ناراحتی خیال است؛ این والدین با عقد زودهنگام باعث می‌شوند اگر انتخاب فرد در انتخاب همسر اشتباه کند و به مشکلاتی در این راستا بربخورند، ناچار می‌شوند به زندگی نامطلوبی تن دهند  یا پس از سال‌ها تحمل رنج و مدارا به دنبال طلاق می‌روند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: بهتر است خانواده‌ها پس از آشنایی اولیه اقدام به رفت و آ‌مد خانوادگی کنند و در چارچوب عرف و شرع جامعه اجازه دهند دختر و پسر زیر نظر والدین با خصوصیات یکدیگر بیشتر آشنا شوند تا این آشنایی باعث کاهش تضادهای بعدی شود و هم خانواده‌ها با رعایت عرف مرسوم راه آشنایی بیشتر را فراهم کنند.

در برابر دانستن حقیقت مقاومت نکنید

درویشی یکی دیگر از موانع شناخت را مقاومت در برابر حقیقت دانست و گفت: گرچه خانواده‌ها پس از مراسم خواستگاری و انتخاب اولیه دختر و پسر با معاشرت آنها برای شناخت بیشتر موافقت کنند، اما همیشه انصراف و پشیمانی از انتخاب را به سادگی نمی‌پذیرند.

آشنایی؛ کلافی سردر گم پیش از ازدواج/ راز موفقیت زندگی‌های مشترک چندین ساله چیست؟

وی افزود:‌ از دیگر موانع شناخت دختران و پسران در ازدواج شتاب برای تدارک ازدواج است؛ این اشتباه است زمانی که زوج نامزد شده در حال شناخت یکدیگر هستند خانواده‌ها  تدارک جشن، تهیه جهیزیه و گرفتن وام خود را در معرض یک عمل انجام شده می‌بینند، چرا که دوره نامزدی عملا کارکرد واقعی و اصلی را از دست داده و تبدیل به مقدمه ازدواج شده است؛ باید در دوره شناخت نامزد رفتار والدین همواره به زوج نامزد شده نشان دهد که بیش از هرچیزی در انتظار نتیجه شناخت و تحقیق زوج از یکدیگر هستند.

در ازدواج به تفاوت فرهنگی توجه کنید

این روانشناس بالینی یکی دیگر از موانع شناخت را آسان گیری نابجا دانست و گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که زن یا مرد از برخی رفتار ناشایست نامزد و یا مشکلات ارتباطی‌اش را با او نزد پدر و مادر شکایت می‌کنند و اغلب می‌شنوند که "خوب می‌شود و وقتی رفتید زیر یک سقف مشکلاتتان حل خواهد شد".

وی افزود: روشن است که نمی‌توان در رویا، تخیل و آرمان خواهی مطلق زیست اما هشدارهایی چون گرایش فرد به مواد مخدر، وابستگی بسیار به خانواده‌، کنترل نکردن خشم، بدگمانی، خساست، بی‌مسئولیتی، داشتن هم نشینان ناشایست و تفاوت‌های فرهنگی و فردی مواردی نیست که به سادگی قابل چشم پوشی باشند.


بیشتر بخوانید: موانع فرهنگي پيش روي ازدواج


آیا زیریک سقف رفتن باعث رفع کدورت‌ها می‌شود؟

درویشی اظهار کرد: تنها زیر یک سقف رفتن مشکلات را حل نمی‌کند، گاه دیده شده است که برخی خانواده‌ها توقع دارند اختلالات روحی و مشکلات اخلاقی و رفتاری فرزندشان هم با ارتباط برطرف می‌شود و ازدواج را جایگزین مراجعه به روانپزشک و مشاور می‌دانند.

با از بین بردن این موانع در ازدواج لذت یک زندگی با کیفیت را بچشید

وی بیان کرد:‌ از عوامل دیگر موانع شناخت، نداشتن توانایی تفکیک مسائل است، چرا که معاشرت زن و مرد در دوران نامزدی گونه‌ای وابستگی و تعلق خاطر ایجاد می‌کند و این وابستگی و تعلق خاطر زمانی دردسر ساز می‌شود که زوج متوجه مشکلات جدی در رابطه‌شان می‌شوند اما به دلیل بندهای احساسی قادر به تصمیم گیری عاقلانه نیستند.

درویشی در پایان یادآوری کرد:‌ یکی دیگر از موانع شناخت به تأخیر انداختن آزمایش پزشکی است، انجام آزمایش پزشکی پس از آغاز مرحله شناخت مورد توجه قرار می‌گیرد که غفلت از این امر پیامدهای رنج آور و جبران ناپذیری را به دنبال دارد و زمانی که زوج‌ها پس از اطمینان یافتن از هماهنگی و توافق فکری و فرهنگی و ایجاد وابستگی و باور به یکدیگر نتیجه منفی آزمایش را مانع ازدواج خود می‌بینند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار