مدیر عامل سازمان بهشت زهرا:

بهشت زهرا فقط تا ۵ سال دیگر ظرفیت دارد/ هیچ قبری بالای ۱۶ میلیون تومان فروخته نمی‌شود

خال با اشاره به رو به پایان بودن ظرفیت بهشت زهرا گفت: برای تأمین زمین آرامستان در اطراف تهران نیازمند همکاری دولت هستیم‌.

بهشت زهرا فقط تا ۵ سال دیگر ظرفیت دارد/ هیچ قبری بالای ۱۶ میلیون تومان فروخته نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گزارشی از اقدامات سازمان بهشت زهرا در دوره مدیریت خود و بخشی از اقدامات پیش روی این سازمان در سال جاری را ارائه کرد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه بهشت زهرا قطب فرهنگی شهر تهران است، گفت: این مجموعه پیکر 30 هزار شهید و 4 هزار شهید گمنام انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم را در خود جای داده است.

وی با اشاره به همجواری‌ سازمان بهشت زهرا با حرم امام خمینی (ره) اظهار کرد: بهشت زهرا در سال حداقل دو بار میزبان مقام معظم رهبری است.

خال با بیان اینکه بهشت زهرا محل خاکسپاری‌ یک میلیون و 300 هزار نفر از اموات مسلمین‌ تهران است، اظهار کرد: از سال 1373 سازمان بهشت زهرا دارای استقلال مالی شده است و تنها آرامستان‌ متمرکز تهران با داشتن 47 سال قدمت است.

وی با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا همواره در طول سال‌های متوالی بدون تعطیلی کار کرده است گفت: در مواقع بحرانی همچون سیل، زلزله بم، زلزله منجیل و زلزله‌ کرمانشاه در کنار شهروندان داغدار‌ بوده است.

خال با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا سالانه 156 روز مراسم ملی و مذهبی را برگزار می‌کند گفت: مراسم تحویل سال، رژه نیروهای مسلح‌، سالگرد ارتحال امام، غبارروبی‌ مزار شهدا، شبهای‌ قدر و همایش میلیونی پنجشنبه آخر سال از برنامه‌های ویژه سازمان بهشت زهرا است.

وی با بیان اینکه روزانه بین 150 تا 170 نفر در بهشت زهرا دفن می‌شوند گفت: سالانه 38 هزار نفر در سازمان دفن می‌شوند و 17 هزار نفر هم با آمبولانس به شهرهای دیگر منتقل خواهند شد.

خال افزود: از میان 56 هزار فوت شده در سال 32 هزار نفر مرد و 23 هزار نفر زن هستند که در مجموع 58 درصد فوت شدگان را مردان و 42 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به استقرار پزشک قضایی در مجتمع عروجیان‌ جهت تسریع و تسهیل در امور صدور جواز دفن گفت: حمل و نقل سازمان پزشکی قانونی توسط سازمان بهشت زهرا انجام می‌شود.

خال با اشاره به ظرفیت خدمات پذیرش کفن و دفن گفت: قابلیت پذیرش در شرایط عادی با احداث مجموعه جدید عروجیان‌ تا سقف روزانه 240 نفر آماده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا سالانه‌ 67 هزار و 500 مراسم سوگواری‌ برگزار می‌کند گفت: 2 هزار مراسم در سال رایگان است و ما برای خدمات دهی به شهروندان سالانه 48 آمبولانس‌ را به مأموریت‌های درون شهری اعزام می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا در ادامه با اشاره به فعالیت‌های زیرساختی،‌ عمرانی و محیطی این سازمان گفت: سازمان بهشت زهرا سالانه 25 هزار قبر را می‌سازد که از این تعداد 15 هزار مورد ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به مساحت 750 هکتاری بهشت زهرا اظهار کرد: علی‌رغم بارش سنگین برف در بهمن ماه 96 توانستیم‌ 30 فوت شده در روز 8 بهمن، 184 فوت شده در روز 9 بهمن و 246 فوت شده در روز 10 بهمن را پذیرش کنیم.

خال با اشاره به حادثه زلزله کرمانشاه ادامه داد: در پی این حادثه اولین گروه از نیروهای سازمان بهشت زهرا به کرمانشاه رفتند تا یاری رسان مردم داغ دیده آن شهر باشند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه با مراکز دانشگاهی تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم گفت: من همواره‌ در میان مقامات محلی حضور دارم و با آنها هم اندیشی می‌کنم.

خال با بیان اینکه ما اولین بزرگداشت شهدای آتش نشان را در بهشت زهرا برگزار کردیم، گفت: در این مراسم از 88 خانواده شهدای مدافع حرم هم تجلیل به عمل آمد.

وی با بیان اینکه در هفته آخر سال 2 تا 3 میلیون نفر بخاطر‌ زیارت اهل قبور در شب جمعه آخر سال به بهشت زهرا می‌آیند، گفت: در این ایام کمیته‌های ویژه راهنمایی مردم را در سطح مجموعه بهشت زهرا مستقر می‌کنیم.

خال با بیان اینکه 10 ایستگاه صلواتی‌ در بهشت زهرا ساخته‌ایم تا مردم روزهای پنجشنبه‌ و جمعه نذورات‌ خود را خیرات کنند، اظهار کرد: بهشت زهرا فقط در کار پذیرش اموات مردم نیست بلکه در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود خدمات خودرویی‌ ارائه می‌دهد.

وی افزود: در بهشت زهرا یک مرکز کنترل ترافیک راه‌اندازی کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص راه‌های مواصلاتی‌ از این نقطه به مردم انجام می‌شود.

خال ادامه داد: همچنین نرم افزار زائران روح‌الله‌ را طراحی کردیم تا در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) شهروندان به راحتی اقدام به مسیریابی‌ کنند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه تمامی خیابان‌ها و میادین بهشت زهرا نامگذاری‌ شده‌اند اظهار کرد: دایره‌المعارف بهشت زهرا را تدوین کرده‌ایم که شامل اسامی هنرمندان و شخصیت‌های برجسته‌ است.

خال ادامه داد: از روزی که من به روی کار آمده‌ام، 18 تاکتیک ناجوانمردانه‌ اطلاع‌رسانی را علیه بهشت زهرا به کار بستند و یک روز می‌گفتند آب بهشت زهرا قطع است و روزی دیگر می‌گفتند برق آن قطع شده است و همگامی که وارد خبر می‌شدیم می‌دیدیم‌ که نوشته‌اند در سال 54 آب بهشت زهرا قطع شده است.

وی تصریح کرد: اگر آب کل تهران هم قطع شود آب بهشت زهرا قطع نمی‌شود.

خال با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های من موضوع ظرفیت و بازنگری در توانمندی‌های بهشت زهرا بود گفت: از روزی که روی کار آمدم یک تیم ویژه را مسئول بررسی‌ و تهیه گزارش از پتانسیل بهشت زهرا کردم.

وی با بیان اینکه هم اکنون باید به فکر تأمین زمین برای محل دفن کسانی باشیم که طی چند سال آینده فوت خواهند شد اظهار کرد: در حال حاضر یک تیم مشاور در حال استخراج‌ الگوی دفن آرامستان‌های آینده است.

خال با بیان اینکه ممکن است در آینده در چند نقطه تهران آرامستان داشته باشیم گفت: تأمین آرامستان‌ برای تهران نیازمند همکاری ارگان‌های دیگر‌ به ویژه‌ دولت است‌.

وی با اشاره به نحوه آبیاری‌ فضای سبز بهشت زهرا اظهار کرد: تمام فضای سبز بهشت زهرا با آبیاری قطره‌ای و هوشمند آبیاری می‌شود.

خال افزود: سازمان بهشت زهرا دارای سیستم مانیتورینگ‌ دیجیتال آب است که سبب می‌شود مدیریت آب با نهایت صرفه‌ جویی انجام شود.

وی در خصوص ظرفیت بهشت زهرا برای دفن اموات گفت: در نهایت این سازمان فقط تا 5 سال دیگر قادر به پذیرش اموات خواهد بود.

خال در پایان گریزی‌ هم به مسئله قیمت‌های بحث‌ برانگیز‌ قبور بهشت زهرا زد و گفت: در هیچ جای بهشت زهرا شما نمی‌توانید قبری را پیدا کنید که بیش از 16 میلیون تومان معامله شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۶:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
با سلام. دکتر خال بسیار آدم خوب و تحصیل کرده است. و دارای سابقه زیادی در سازمان بهشت زهرا. بدون فکر وتحقیق هیچ وقت صحبت نمیکنه. ایشون فردی باهوش و فهمیده ای هستند.
-
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
در ایران به این وسعت نگویید قبر نداریم ظرفیت پر است مرده ها را به بیابانهای خشک و وسیع قم ببرید اگر کل مردم دنیا را هم در کویر مرکزی نزدیدک قم دفن کنید بازهم جا هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
برای مردن هم باید میلیونی پول داد . قبلتر میگفتند بمیمیریم راحت بشیم . الان برای مردن هم باید وام بگیری تا شاید خاکت کنند.
آخرین اخبار