انجام غربالگری در پایگاه‌های سلامت فارس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: انجام غربالگری در پایگاه‌های سلامت فارس رایگان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه آمار ابتلا به سرطان در فارس نسبت به دیگر مناطق کشور نگران‌کننده نیست، بیان کرد: شناسایی زودهنگام این بیماری موجب افزایش شانس درمان بیمار است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تشخیص زودهنگام درمان سرطان‌ها، تلاشی در راستای مهار این بیماری و افزایش امکان درمان مبتلایان است، افزود: سالانه در فارس ۶ هزار و پانصد بیمار مبتلا به سرطان شناسایی و ثبت می‌شود که این آمار در مقایسه با دیگر استان‌های کشور بالا نیست.

وی با تاکید بر اعلام موارد ثبت شده، تصریح کرد: سرطان خون، روده بزرگ، سرطان پستان، تیروئید، دهانه رحم و سرطان تخمدان در بین بانوان و سرطان‌های پروستات، مثانه، روده بزرگ، معده، دستگاه عصبی و سرطان ریه در بین مردان به ترتیب شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در فارس است.

همتی با اشاره به آمار‌های جهانی ادامه داد: سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در دو جنس زنان و مردان در دنیا شناخته شده و ضرورت دارد افراد با هرگونه تغییر پوستی، برای پیشگیری به موقع به پزشک مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: پیشگیری‌های به موقع و غربالگری‌که در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت فارس به صورت رایگان در حال انجام است، یکی از برنامه‌های مهم درکنترل سرطان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عواملی مانند ارثی بودن، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب را از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه شیراز مرکز درمان بیماری سرطان در جنوب کشور محسوب می‌شود، سالیانه حدود هزار و پانصد مورد جدید سرطان نیز از سایر مناطق کشور به ویژه استان‌های مجاور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ثبت می‌رسد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد بیماران اطلاعات خود را به صورت دقیق گزارش کنند تا کارشناسان بتوانند در امر پیشگیری و درمان، برنامه‌ریزی‌های جامع‌تری داشته باشند.
انتهای پیام/ت

انجام رایگان غربالگری در پایگاه‌های سلامت فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار