رای‌الیوم: آمریکا با خنجری زهرآلود پاداش خدمت‌های ترکیه را داد/ واشنگتن متحد نمی‌خواهد بلکه خواهان نوکر است

رای‌الیوم با اشاره به تنش‌ میان آنکارا و واشنگتن نوشت خنجر زهرآلود آمریکا در جواب خدمت‌های ترکیه باید درس عبرتی برای دیگران باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی‌الیوم، در مقاله‌ای نوشت: جنگ اقتصادی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این روز‌ها علیه ترکیه به راه انداخته و سبب سقوط بخشی از ارزش لیر ترکیه شده است چه بسا خطرش از کودتای نظامی که در صدد بود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، و دولت منتخبش را دو سال قبل ساقط کند، اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.

در این مقاله آمده است: بحران بین ترکیه و آمریکا جدید نیست و کودتای نظامی نقش مهمی در تشدید این بحران بازی کرد زمانی که دولت آمریکا از محکوم کردن این کودتا خودداری کرد و به درخواست‌های اردوغان برای تحویل دادن فتح‌الله گولن، مبلّغ ترکیه‌ای و بزرگترین متهم به دخالت در این کودتا، پاسخ مثبت نداد.

اردوغان بر اساس جدیدترین اظهاراتش به نظر می‌رسد از تعامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با وی شوکه شده است. کشورش متحد نزدیک و تاریخی آمریکا از سال ۱۹۵۲ است که به عنوان مؤسس ناتو به این پیمان ملحق شد. وی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: شما با ما در پیمان ناتو هستید و با این وجود تلاش می‌کنید از پشت به ما خنجر بزنید. چه اتفاق جدید و غافلگیر کننده‌ای رخ داده است؟

سردبیر رأی‌الیوم افزود: احساس شوک اردوغان نشانگر بدفهمی اردوغان از آمریکا در کل و به ویژه دولت کنونی آن است. همچنین نشان‌دهنده اعتماد زیادی به ائتلاف با آن و دوست قلمداد کردن آن است. آمریکای در دوره ترامپ به متحدان مهمتر از ترکیه مثل آلمان، فرانسه، کانادا و مکزیک و خود پیمان ناتو و فراتر از این‌ها چین و روسیه از پشت خنجر زده و صد‌ها میلیارد دلار تعرفه بر صادرات چین به آمریکا وضع کرده و به توافقنامه هسته‌ای که با ایران امضا کرد احترام نگذاشته است. آمریکا به کشوری مثل عراق حمله و آن را اشغال کرد و سه میلیون نفر از مردم آن را کشت.

آنچه را که اردوغان و بسیاری از همتایان عربش نمی‌دانند این است که آمریکا خواهان متحد نیست بلکه نوکرانی می‌خواهد که بدون چون و چرا مطیع فرامینش باشند و اگر هم آن‌ها را به عنوان متحد می‌پذیرد با آنان به عنوان فرو دست و کسانی که از نظر اهمیت برای آمریکا در درجه دهم هستند تعامل می‌کند و از موضع برابر که این‌ها رؤیایش را در سر می‌پرورانند تعامل نمی‌کند به همین سبب گلایه اردوغان که آمریکا به دوستان قدیمی‌اش احترام نمی‌گذارد، نشان می‌دهد وی آمریکا و سازوکار عملکرد نهاد‌های آن را نمی‌شناسد به ویژه زمانی که این دوست مسلمان یا عرب هم باشد.

عطوان در ادامه این مقاله با اشاره به این گفته اردوغان که «اگر آن‌ها (آمریکایی‌ها) دلار دارند ما نیز مردم و خدا را داریم» نوشت: بله خدا از اردوغان حمایت خواهد کرد، اما چیز دیگری که رئیس جمهور ترکیه نیاز دارد برداشتن گام‌های عملی برای مقابله با این بحران است. همچنین به ده‌ها میلیارد دلار پول از متحدانش در خلیج (فارس) به ویژه قطر نیاز دارد که لیر ترکیه را خریداری کنند و در دیگر بخش‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند. اما پرسش این است که آیا این کشور‌ها می‌توانند ترامپ و دولتش را به چالش بکشند و از دوست خود یعنی ترکیه جانبداری کنند؟

اردوغان گفت اگر آمریکا به سیاست‌هایش ادامه دهد و به دوستان قدیمی احترام نگذارد  ترکیه به دنبال متحدان و دوستان جدیدی خواهد بود، اما این دوستان جدید کجا هستند و چقدر زمان نیاز است که این دوستان را پیدا کند و این دوستان چه کسانی هستند و تا چه اندازه پاسخ مثبت به این دعوت می‌دهند در حالی که بیشتر آن‌ها با تحریم‌های آمریکا روبرو هستند؟

کینه آمریکا از ترکیه و اردوغان چندین علت دارد: نخستین و مهمترینش آن است که ترکیه اندرو جانسون، کشیش آمریکایی، را بازداشت کرده و آمریکا خواستار آزادی بدون قید و شرط وی و چند زندانی آمریکایی دیگر است و ترکیه نیز خواستار مبادله آن‌ها با فتح الله گولن است.

دوم: اقدام ترکیه به لغو قرارداد خرید موشک‌های پاتریوت از آمریکا و جایگزین کردن آن با موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه؛ چرا که ناکارآمدی موشک‌های پاتریوت برای مقابله با موشک‌های یمنی که حوثی‌ها (جنبش انصارالله) به شهر‌های عربستان سعودی شلیک کردند، ثابت شده است.

سوم: آمریکا خواستار پایبندی ترکیه به اجرای کامل تحریم‌های آمریکا ضد ایران و مشارکت در تحریم و متوقف هر نوع مبادلات تجاری با ایران است.

چهارم: ترکیه از معامله قرن (توطئه جدید آمریکا علیه آرمان فلسطین) و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی حمایت نکرده و حمایتش را از «جنبش حماس» در نوار غزه متوقف نکرده است.

از نظر ما مهمترین بند به برانسون کشیش آمریکایی مربوط می‌شود که ترامپ تا پانزدهم اوت ماه کنونی به ترکیه مهلت داده است وی را آزاد کند و به نظر نمی‌رسد اردوغان در برابر این تهدید سر فرود آورد؛ امری که شاید زمینه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ترکیه باشد.

ترامپ که دشمنی‌اش را با اعراب و مسلمانان از منظر صرفاً نژادپرستانه پنهان نمی‌کند می‌خواهد نظام ترکیه را از طریق بی‌ثبات‌سازی داخلی و تشدید بحران اقتصادی تغییر دهد. هدف از ضربه وی به ارزش لیر این است که تظاهرات در ترکیه شعله‌ور شود.

حمایت همه مخالفان در ترکیه یعنی حمایت همه احزاب از اردوغان و دولتش برای مقابله با این بحران و پیامد‌های آن یک تحول مهم است که شاید از زیان‌ها بکاهد و طرح‌های ترامپ را به شکست بکشاند و این موضع‌گیری مهم شایسته تقدیر است.

عطوان در ادامه با اشاره به بحران پیشین میان روسیه و ترکیه و حل آن نوشت: اردوغان توانست بحران سرنگون کردن جنگنده روسی را مهار کند و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، عذرخواهی کرد و مصلحت ترکیه را بر همه ملاحظات ترجیح داد ... آیا همانطور که برخی از کارشناسان امور ترکیه پیش‌بینی می‌کنند این بار هم چنین خواهد کرد و با آزاد کردن کشیش آمریکایی از ترامپ عذرخواهی خواهد کرد؟

در انتهای این مطلب آمده است: هیچ چیزی بعید نیست اگر چه آرزو می‌کنیم اردوغان تهدیدهایش را عملی سازد و رویکردش به جای درست یعنی کشور‌های شرق و کشور‌های شمال باشد و در آنجا به دنبال دوستان جدید و واقعی باشد و در سیاست‌هایی که کشور را بطور مستقیم یا غیر مستقیم به این بحران وارد کرده است بازنگری جامعی به عمل آورد. خنجری که آمریکا به ترکیه زده است باید برای همه کسانی که روی آمریکا به عنوان دوست و متحد تکیه می‌کنند، درس عبرت باشد و هیچ کشوری طی ۵۰ سال گذشته به اندازه ترکیه به آمریکا خدمت نکرده است، اما آمریکا با خنجری زهر آلود پاداش ترکیه را داد.

انتهای پیام/

مقاله رای‌الیوم درباره تنش میان آمریکا و ترکیه

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
محمد
۰۱:۴۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
اقای اردوغان بی خیال اتحادیه اروپا وناتو و امریکا شو بیا بسمت شرق هم عزتتو بالا ببر هم مشکلات کشورتو راحت ترحل کن بیا به دامان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
ای نمک نشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
رفته توی قفس گرگ و داره از دوستی میگه. از همین الان خدا رحمتت کنه.آمریکا ایران نیست که حق همسایگی و مشترکات فرهنگی را رعایت می کنه. ایران مثل رفتار یوسف با برادرش باهات رفتار می کنه.
Canada
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اقای اردوغان برای سرنگونی رزیم سوریه .همه طوری خدمت کرد .
United States of America
مصمم
۲۰:۱۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
اگر واقع بین باشیم می دانیم که خنجر را خود اردوغان با تبانی اسرائیل و آمریکا به ترکیه زده و می زند حمایت از داعش همراه با آمریکا و اسرائیل و آل سعود خنجر زهر آگینی بود که اردوغان از پشت به ترکیه و جهان اسلام زد و قطعاً در محضر الهی پاسخی نخواهد داشت و تقاص سختی پس خواهد داد و و خودش خوب می داند که آمریکا فقط به پیروی بی چون و چرا و بنده وار راضی و قانع می شود و اردوغان باید حساب و کتاب خود را چرتکه کند و با توجیه رشد اقتصادی و تکنولوزیکی ترکیه بیش از این به اسلام و مسلمانان خیانت نکند که این آتش دامن خودش را هم بالاخره خواهد گرفت .
Saudi Arabia
مصمم
۱۹:۴۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ما نمی توانیم از این واقعیت صرف نظر کنیم که خدمت ترکیه به آمریکا به معنی خیانت به منطقه و علی الخصوص مسلمانان بود مخصوصاً در قضیه داعش ، تعامل با دیگر کشور ها یک چیز است ولی بازیگر نقشه های شیطانی دیگران بودن چیز دیگر ، اردوغان هزینه این خیانت خود به اسلام را خواهد پرداخت هم در دنیا و هم در آخرت ، هیچ تردیدی نیست که اگر داعش موفق می شد ، یکی از اهداف بعدی او برای بحران سازی ، کشور ترکیه بود هر چند حامیان داعش فقط ایران را هدف اصلی داعش وانمود می کردند اما هدف نهایی آنها تحقق نقشة نیل تا فرات رژیم صهیونیستی بود که لازمه اش نابودی تقریباً تمامی کشورهای اسلامی است از جمله ترکیه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
وکیل الرعایا
۱۵:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
این یک چیز مشخص که کسی واسه دیگری دلش نسوخته آمریکایی ها یا همه کشورهای دنیا عاشق چشم ابروی همدیگه که نیستن درسته کشورها با هم متفاوت هستند و اختلاف دارن اما یک اصل ثابت در مورد همه ی کشورها صادق است و آنهم اینه که یا میتونی از خودت دفاع کنی یا نمیتونی ما ایرانی ها باید تا میتونیم شناختمون رو از دشمنان ایران به حد جنون آمیزی بالا ببریم! باید خیلی هوشیار عمل کنیم یک ثانیه خوابمون ببره خوردنمون شاید این نظر یکم افراطی باشه اما ما باید قدرتمند باشیم تا بتونیم از خودمون دفاع کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
این قرن، قرن شکست آمریکا و پیروزی اسلام است ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
عراق و روسیه هم از پشت به ما خنجر میزنند
Iran (Islamic Republic of)
180
۱۴:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
قصاص ؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
عراق و روسیه هم از پشت به ما خنجر میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
حقشه عجب.. زمانی که داعش رو از طریق خاکش می پذیرفت واز آن ها حمایت می کرد باید فکر خنجر زدن دوست ومتحدی بنام آمریکا رو هم می کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خاک توسرت ترامپ نادون خدا تورو بکشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۰۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
این هم بمیره صدها مثل ترامپ دارن جاش بذارن.
ان شاءالله تا غلبه حق بر باطل در جهان چیزی نمونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خاک توسرت ترامپ نادون خدا تورو بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
دوستان ترامپ عروسک خیمه شب بازیه .
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
180
۱۳:۲۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ترکیه نجنبد امریکا اینبار کودتا یش را در ترکیه اجرا میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
نمیدانم منظورت از جنبیدن چییست ولی اگر نیت تسلیم وعذر خواهی باشد یقین بدان که امریکا را جری تر کرده ومدام خواسته ها وامتیازات جدید از اردوغان طلب میکند ،یا نباید با شیطان در افتاد ،بشرطی که مردم ترکیه حمایتش کنندامریکا سخت شکست خواهد خورد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
لعنت خدا بر شیطان بزرگ آمریکا مرگبرآمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
لعنت بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ترامپ الهی بروی به جهنم
-
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
جیز جیگر بیگیری ترامپ!!!
آخرین اخبار