فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

مقابله با شکارچیان غیرمجاز وظیفه ذاتی یگان ما است/وضعیت تجهیزات و خودرو هایمان خوب نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تعداد محدود نیرو و تجهیزات قدیمی و مستهلک از جمله مهمترین مشکلات ماموران حفاظت محیط زیست در حفاظت از منابع طبیعی استان است.

مقابله با شکارچیان غیرمجاز وظیفه ذاتی یگان ما است/وضعیت تجهیزات و خودرو هایمان خوب نیست ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: استاندارد حفاظت از مناطق محیط زیستی در دنیا ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار برای هر محیط بان است. اما در محدوده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، هر محیط بان به طور متوسط ۱۷۰۰۰ هکتار و در بعضی از شهرستان‌ها تا ۲۵۰۰۰ هکتار را تحت نظارت و کنترل خود دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که در این بخش به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم.  .

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات عدیده ما وجود ناوگان نقلیه و خودرویی قدیمی و مستهلک است. همچنین از بابت کمبود تجهیزات نیز در معذوریتیم. گاهی اوقات ماموران در مناطق عملیاتی به تعقیب و گریز شکارچیان غیر مجاز می‌پردازند، اما به این دلیل که شکارچیان از وسایل پیشرفته تری استفاده می‌کنند، ماموران امکان برخورد مناسب و مقابله با آن‌ها را پیدا نمی‌کنند. امیدوارم اعتبارات لازم به این بخش حیاتی و حساس تخصیص داده شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مناطق تحت حفاظت اصطلاحا به مناطق ۴ گانه معروف هستند. این مناطق عبارتند از: پارک ملی، منطقه حفاظت شده، پناه گاه حیات وحش و آثار طبیعی ملی. در استان خراسان چیزی در حدود دو و نیم میلیون هکتار مناطق تحت حفاظت موجود است که بیش از ۲۰ درصد مساحت کل استان می‌شود.

شعبانی افزود: حفاظت و کنترل در این مناطق به صورت شبانه روز و با گشت‌های سیار صورت می‌پذیرد. در سطح استان در ۴۱ منطقه پاسگاه‌های محیط بانی وجود دارد که ماموران حفاظت از محیط زیست با گشت زنی‌های بسیار و مداوم بر دشت‌ها و منابع طبیعی استان نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مقابله با شکارچیان غیرمجاز وظیفه ذاتی یگان ما است. در تمام دشت‌های استان با این افراد متخلف درگیر هستیم و گاهی اوقات تلفات هم داده ایم. در سنوات گذشته یکی از همکاران ما در دشت‌های اطراف سبزوار توسط شکارچیان غیرمجاز مورد اصابت سه گلوله شکاری و جنگی قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بروز مشکلاتی که بر سر راه ماموران قانون در شهر‌ها در برخورد با متخلفانی بدون اسلحه وجود دارد برای شهروندان قابل تصور است. حال تصورش را بکنید که روزانه ماموران ما باید در خارج از شهر‌ها با متخلفانی مجهز به اسلحه برخورد داشته باشند.

 انتهای پیام//ج.ر
 

 مشکلات عدیده محیط زیست وجود ناوگان نقلیه و خودرویی قدیمی است

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.