نفس آسمان سیستان به شماره افتاد/ ماسک هم کارساز نیست

بروز پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان، مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد و زندگی عادی آنان را مختل کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، با گذشت چهار روز از شروع توفان شن در منطقه سیستان، همچنان غلظت گرد و خاک در این منطقه بحرانی است به طوری که اکنون به ۶۳ برابر حد مجاز رسید.

با آغاز وزش باد‌های ۱۲۰ روزه که از بستر دریاچه خشک هامون گذر می‌کند، بسیاری از شهر و روستا‌های استان سیستان و بلوچستان دچار بحران ریزگرد‌ها می‌شود و عملاً نفس مردم برای مدتی طولانی به شماره می‌افتد.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

از دیگر تاثیرات پدیده طوفان و گرد و غبار ، تشدید بیماری های تنفسی در این منطقه است که سبب شده تعداد زیادی از ساکنان سیستان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

آنچه یکی از کارشناسان آب و هواشناسی استان سیستان و بلوچستان به آن اشاره کرد، حقیقت نگران کننده و تلخی است که به رغم روشن بودن ریشه‌ها و راهکار‌های مقابله با آن، چندان مورد توجه مسئولان نبوده است. این را می‌توان از گفته‌های یکی از اساتید دانشگاه زابل برداشت کرد که در همین رابطه نظرات قابل تأملی را مطرح می‌کند.

موضوع افزایش غلظت گرد و غبار در سیستان  بحث تازه‌ای نیست

دکتر غلامعلی خمر، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: موضوع افزایش غلظت گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان بحث تازه‌ای نیست. سال هاست که به واسطه خشک شدن تالاب هامون و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه گرد و غبار وحشتناکی در منطقه ایجاد می‌شود که من از آن به عنوان نمکی بر زخم های کهنه مردم سیستان و بلوچستان یاد می‌کنم.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

وی در همین باره افزود: استان ما  به واسطه بی توجهی‌های فراوان دچار زخم‌های زیادی همچون بیکاری، عدم توسعه یافتگی، فقر امکانات، فقر مالی، عدم سرمایه گذاری و... شده ایم و گرد و غبار نیز، چون نمکی بر زخم آزار دهنده و دردآور می‌شود.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

خمر با انتقاد شدید از بی توجهی‌های مسئولان مرکزی کشور به استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما برای خوزستان و بحران‌های این استان نیز ناراحت می‌شویم. اما شما بیایید و استان خوزستان را با استان ما در همین زمینه مقایسه کنید. کوچک‌ترین بحران گرد و غبار در استان خوزستان با حساسیت از سوی دولت مرکزی پیگیری می‌شود و مقامات سیاسی به آنجا سفر می‌کنند، اما در استان سیستان و بلوچستان چنین رویه‌ای وجود ندارد.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

عضو هیأت علمی دانشگاه زابل در ادامه با تأکید بر افزایش شدید موج مهاجرت‌ها از این استان، تصریح کرد: به روستا‌ها و شهرستان هایی، چون زابل که سفر کنید با مردمی مواجه می‌شوید که تنها علت مهاجرت نکردن آن‌ها به سایر نقاط کشور عدم بضاعت مالی است. آن‌ها حتی نمی توانند یک کامیون کرایه و وسایل زندگی خود را به واسطه آن جابجا کنند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هم اکنون آب و هوای شهر زابل و و روستا‌های مجاور به شدت آلوده است و این وضعیت سبب شده تا مردم امید‌های خود را از دست بدهند و به جامعه‌ای افسرده تبدیل شوند.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

خمر با تأکید بر اینکه دولت کاری برای مقابله با آلودگی هوا در استان سیستان و بلوچستان نمی‌کند، اضافه کرد: نه تنها موضوع مقابله با دلایل افزایش گرد و غبار‌ها در این استان مورد غفلت قرار می‌گیرد، همچنین مدیران اجرایی کشور توجه چندانی به بحث توسعه استان نیز ندارند.

استاد دانشگاه زابل در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه باد‌های ۱۲۰ روزه تا زمان پرآبی تالاب هامون باعث تلطیف آب و هوای منطقه می‌شد، گفت: به نظر می‌رسد با دسترسی به آب‌های ژرف، تسریع در پروژه انتقال آب عمان به منطقه، مذاکره با دولت افغانستان برای پرداخت حقابه و... بتوان اقدام‌هایی هر چند ناچیز در جهت حل بحران کنونی صورت داد؛ رویه‌ای که البته اکنون گویا در دستور کار مدیران کشور قرار ندارد.

465 نفر در صف مراکز درمانی 

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  گفت: 465 نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از توفان و گرد و خاک از روز شنبه تاکنون روانه بیمارستان ها و مراکز درمانی شدند.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

عبدالرحمن شهنوازی اظهار داشت: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان ها، مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس مراجعه کردند.

وی ادامه داد: 86 نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف که عمده ترین آنها تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها مراجعه می کنند.

توزیع ۴۰ هزار ماسک

نرگس مقیمی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،گفت: ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک در سه روز گذشته میان مردم توفان زده ۲۵ روستای منطقه سیستان واقع در شمال این استان توزیع شده است.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

مقیمی  اظهار داشت: همزمان با بروز توفان شدید همراه با گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان نیرو‌های عملیاتی هلال احمر در منطقه حاضر و خدمات رسانی به مردم را آغاز کردند.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۷۷۵ سبد غذایی میان مردم توفان زده روستا‌های سیستان توزیع شده است.

مدیرروابط عمومی  جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: سه هزار و ۴۸۸ نفر در این مدت زیر پوشش خدمات جمعیت هلال احمر استان قرار گرفته و توسط ۸۰ نجاتگر این نهاد امداد رسانی شدند.

غلظت گرد وغبار در سیستان دید را به 2 هزار متر کاهش داد

مرتضی فرجی کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در سیستان با سرعت ۸۱ کیلومتر بر ساعت علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی را در زابل به ۲ هزار متر کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه در پی این رخداد علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی نیز کاهش یافت، افزود: این شرایط علاوه بر کاهش دید افقی موجب کاهش کیفیت هوا و اختلال تردد در مسیر‌های مواصلاتی منطقه سیستان شده است.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

فرجی افزود: همچنین براساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده نگری هواشناسی وزش باد‌های شدید همراه با گرد و خاک در شمال استان همچنان تا پایان هفته ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر سردترین و راسک با حداکثر دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرمترین شهر‌های استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

گرد وغبار کارمندان  را  دو روز خانه نشین کرد

غلظت گردوغبار و آلودگی ناشی از هجوم ریزگردها در سیستان موجب شد که دو روز متوالی  تمامی ادارات و نهادهای دولتی در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز تعطیل شوند.

طوفان چند محور در سیستان و بلوچستان را مسدود کرد

سرهنگ کشواد بهروزی فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: به علت طوفان و گردوخاک مسیر‌های زاهدان به سفیدآبه - زابل به نهبندان و زابل به سه راهی دشتک مسدود شد.

آسمان سیستان از نفس افتاد / دیگر با ماسک هم نمی توان نفس کشید

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در نواحی مرکزی و جنوبی استان افزایش غبار همراه با وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتر رخ خواهد داد، گفت: در زمان طوفان در جاده‌های مواصلاتی استان به ویژه جاده «زاهدان – زابل»، «زاهدان- نهبندان»، «زابل- نهبندان»، «زاهدان- بم» و جاده «ایرانشهر-ریگان-بم» کاهش دید سبب کندی عبور و مرور و اختلال تردد می‌شود.

طوفان با شدت کمتر تا اوایل هفته آینده ادامه دارد

مرتضی فرجی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستاندر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده نگری هواشناسی تا اوایل هفته آینده وزش باد شدید همراه با گردوخاک و در نقاط مستعد طوفان گردوخاک با شدتی به مراتب کمتر نسبت به دو روز گذشته در طول شب و صبح‌ها در شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در ساعات بعدازظهر از شدت وزش باد در منطقه سیستان کاسته می‌شود، افزود: همچنین طی این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و نوار غربی استان در ساعات بعداز ظهر وزش باد متوسط و افزایش موقتی غبار خواهیم داشت.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین از امروز در نواحی جنوب و جنوب شرق استان نیز به تدریج شاهد کاهش غبار و در ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات این مناطق رشد ابر پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت دریای عمانمواج است، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای ۱۹ درجه سانتی‌گراد و زرآباد با حداکثر دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهر‌های استان بودند.

با توجه به شرایط بحرانی مردم سیستان به‌ ویژه در روستاهای منطقه، سیستان نیازمند اقدامات فوری از جانب مسئولان است و مردم انتظار دارند مسئولان ارشد استان و کشور بیشتر درباره مشکلات آنها اظهار نظر کنند تا بدانند مشکلاتشان دیده می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
بابت این وضعیت بسیار متاسفم .فکر میکردم از خوزستان بدتر وجود ندارد ولی با دیدن این تصاویر بسیار متاثر شدم ... خدا خودش رحم بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
گرمای ۵۰ درجه , بی آبی , قطع مکرر برق اون هم تو اوج گرما ,گرد و غبار , بیکاری , نداشتن تفرج گاه به مانند سایر شهرها .
Iran (Islamic Republic of)
سیستانی
۲۳:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
چرا مسوولین کشورمون باوجود این همه مشکل در این منطقه اقدامی انجام نمیدهند الان شرایط فوق بحرانی هست سازمان محیط زیست باید برای مهار ریزگردها اقدامی انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خدایا داریم خفه میشیم بدادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
تو رو خدا به داد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ای کسایی که دید مذهبی دارید سیستان دارالولایه بوده تنها منطقه ای که مردمش حاضر به دشنام مولا علی(ع)نشدن وپای عواقبش ایستادن واولین قیام به خونخواهی شهدای کربلا دراین منطقه رخ داد ،ای کسایی که دید ملی دارید این منطقه هویت ایران است جدا از شهر سوخته وکوه خواجه زادگاه استوره های حماسی ایران زمین مانند رستم وسورنا بوده واولین حکومت ایرانی واولین حکومت فارسی زبان(حکومت صفاریان) دراین منطقه تشکیل شد،دیگه رمقی برای این منطقه نمونده استوره سازی کنه به دادمون برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
الان به فکر هیچ شهری نیستن.خیال نکنید فقط به شما توجه نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد سیستانی
۱۹:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
آنچه را چشم تو حاشا میکند / چشم ما دارد تماشا میکند...
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۸:۳۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
خداروشکر این مملکت فقط کارشناس داره ، البته با وجود این همه کارشناس باز هرروز شاهد بدتر شدن مشکلات بیشتر میشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
گرانی بی ابی بی برقی بیکاری طوفان شن...باید با این مشکلات چکار کنیم
آخرین اخبار