مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ؛

منشا گرد و غبار سیستان شهر هرات افغانستان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشا توفان و گرد و غبار شمال این استان، شهر هرات افغانستان است.

منشا گرد و غبار سیستان شهر هرات افغانستان بوده استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشا توفان و گرد و غبار شمال این استان، شهر هرات افغانستان بوده که با طی کریدور به شکل نعل اسب کل منطقه سیستان را در بر گرفت و سپس به سمت پاکستان و سایر مناطق افغانستان تغییر جهت داد.

وی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توفان ۲۱ و ۲۲ مرداد سیستان پس از طی مرز غربی افغانستان به طول ۳۰۰ کیلومتر به تالاب هامون در ایران رسیده که کاهش ارتفاع و بستر خشک تالاب بر تشدید پدیده گرد و غبار تاثیر گذاشته است.

وی افزود: با توجه به وسعت انتشار توفان، درگیر شدن کل منطقه سیستان با پدیده گرد و غبار از جمله چالش‌های این توفان بوده است.

پورملائی ادامه داد: تغییر مسیر توفان به سمت کشور‌های افغانستان و پاکستان و تاثیرپذیری بالای پاکستان از توفان گرد و غبار اخیر، فرامرزی بودن پدیده گرد و غبار و لزوم همکاری دو جانبه، چند جانبه و جلب مشارکت‌های بین المللی را برای مبارزه با این پدیده می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بیشترین غلظت ذرات معلق ثبت شده در منطقه سیستان در ساعت ۷:۰۰ صبح ۲۲ مراد با ۱۲۱۱۵ میکروگرم بر متر مکعب بوده که حدود ۸۰ برابر حد استاندارد‌های زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت بحران این استان با توجه به غلظت بسیار بالای ذرات معلق در هوای سیستان ادارات این منطقه را به مدت ۲ روز تعطیل کرد.

وی اظهار داشت: تفسیر و بررسی تصاویر ماهواره‌ای با همکاری پژوهشکده تالاب بین المللی هامون انجام شده است.

توفان گرد و خاک در روز‌های ۲۱ و ۲۲ مرداد سیستان را فرا گرفت که بر اساس گزارش‌های موجود منشا گرد و غبار که تا ۸۰ برابر حد مجاز رسید تالاب بین المللی هامون و نیز کشور افغانستان بود و این امر سبب تعطیلی ۲ روزه ادارات این منطقه شد.

انتهای پیام/ع

منشا گرد و غبار در افغانستان بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار