۴۵۰ میلیون دلار گردش مالی تجارت گیاهان دارویی

معاون امور بین الملل بخش گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گردش مالی تجارت گیاهان دارویی ایران حدود ۴۵۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ میرعرب معاون امور بین الملل بخش گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در کارگاه آموزشی کاشت، داشت، فراوری و بازاریابی گیاهان دارویی در گرگان گفت: با اتحادیه اروپا به تعاملی دست یافتیم تا به ما در زمینه زنجیره ارزش زعفران کمک کنند یعنی از صفر تا صد در کنار ما خواهند بود که این کار به روند توسعه این بخش کمک زیادی خواهد کرد.

وی گفت: گردش مالی تجارت گیاهان دارویی در جهان در سال ۲۰۱۷، صد و ۲۰ میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این میزان تنها حدود ۴۵۰ میلیون دلار است.

میر عرب افزود: پیش بینی شده حجم گردش مالی گیاهان دارویی تا سال ۲۰۲۵ در جهان به ۴۵۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: چین، هند، مصر، آلمان و آمریکا اصلی‌ترین صادرکنندگان گیاهان دارویی و آلمان، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن اصلی‌ترین واردکنندگان گیاهان دارویی در دنیا هستند.

وی گفت: در سال ۹۶، چهل و هفت هزار تن گیاهان دارویی و فراورده‌های آن به ارزش بیش از ۱۸۰ میلیون دلار به کشور وارد شد بیشترین محصولات و گیاهان وارداتی نیز اسانس‌های روغنی، ادویه جات، شیرین بیان و صمغ‌ها بودند.

میرعرب در ادامه با بیان اینکه ما در کشور با انبوه گیاهان دارویی رو به رو هستیم، گفت: ۷۸ گونه گیاه در قالب سه اولویت لیست شده است که زعفران، گل محمدی، زیره سبز، زیره سیاه، سیاه دانه، بابونه، حنا و وسمه، گل گاوزبان، آویشن شیرازی و آن غوزه در اولویت اول قرار دارند.

معاون امور بین الملل بخش گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۰۸ هزار هکتار با تولید ۳۷۶ تن است و سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار توسعه کشت زعفران را در برنامه داریم.

سال گذشته میزان صادرات زعفران ۳۲۵ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/م
 

گردش مالی تجارت گیاهان دارویی ایران ۴۵۰ میلیون دلار است

برچسب ها: صادرات ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.