باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آموزش استفاده صحیح از تلفن همراه در نوجوانی/ پرسه‌های مجازی فرزندمان را مدیریت کنیم

مشاور خانواده گفت: امروزه باید برای نوجوانان محدودیت‌هایی گذاشت، چراکه برخی دسترسی‌ها، لغزش را در آنان افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکثر نوجوان‌ها این جمله را شنیده‌اند که «دوران نوجوانی بهترین سال های زندگی است» اما بیشتر والدین، بی‌صبرانه دوست دارند این دوران هرچه زودتر تمام شود. روی هم رفته زندگی کردن با کسی که اغلب قوانین خانه را زیر پا می‌گذارد، دائم بحث و جدل می‌کند و گاهی به نظر می‌رسد از پنهان کاری، شانه خالی کردن از کارها و اوقات تلخی راه انداختن لذت می برد، کاری ساده نیست.

هر چقدر هم که بعضی از کارهای نوجوان‌تان ناخوشایند است، باز هم توجه به این نکته ضروی است که این یک دوران طبیعی است که در آن، نوجوانان در حال گذر از دوران کودکی به سمت بزرگسالی هستند، دورانی که فرزند شما به دنبال اثبات فردیت خود است.


بیشتر بخوانید: سايه شوم تلفن همراه بر تحصيل دانش‌آموزان


شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: اغلب نوجوانان به دلیل اینکه در حال گذر از دوران کودکی  به سمت بزرگسالی هستند، می‌خواهند فردیت خود را اثبات کنند و باید یادمان باشد این یک دوران طبیعی است و نباید به آن‌ها بیش از حد سخت گرفت، هرچند این گفته  به معنای رها کردن او نیست چرا که تحمیل اصول و مقررات به آنها کار ساده‌ای نیست اما توجه داشته باشید که محدودیت‌هایی لازم‌ است، به ویژه در دنیای کنونی که به نظر می‌رسد احتمال اشتباه و لغزش در نوجوانان بیشتر خواهد بود.

این مشاور خانواده ادامه داد: برای مثال شاید شما جز آن دسته والدینی باشید که از پیام کوتاه فرستادن (اس ام اس) فرزند نوجوانتان به ستوه آمده باشید البته همه درک می‌کنند که برای یک نوجوان خیلی مهم است با بقیه‌ی دوستانش دائما در تماس باشد.

آموزش استفاده صحیح از تلفن همراه در نوجوانی

شدت پیامک‌ها را کنترل کنید

اویار حسینی بیان کرد: این حقیقت را نادیده نگیرید تا وقتی نوجوان‌ها به ۱۸ سالگی نرسیده‌اند، مسئولیت مستقیم زندگی‌شان با شماست و احتمالاً او هم مثل بیشتر نوجوانان دیگر نمی‌تواند همیشه بهترین تصمیم را بگیرد بنابراین به این توصیه‌ها توجه کنید تا بتوانید شدت برخی رفتارهای نادرست مانند پیامک زدن زیاد و افراطی را در آنها کنترل کنید.

وی افزود: درست است که پیامک زدن بخشی از زندگی امروزی انسان‌ها شده است اما افراط در آن نه تنها باعث افزایش هزینه‌های مالی خانواده می‌شود، بلکه امکان دارد از این طریق او با برخی مسائل نادرست و نامتناسب با سن خود مانند لطیفه‌های زشت و مستهجن، ارتباطات غیرمنطقی و نامناسب و حتی وقت گذرانی‌های افراطی  رودررو شود.

آیا والدینی هستید که بالای سر نوجوان‌ می‌ایستید تا ببینید چه پیامکی می‌فرستد؟

این مشاور خانواده تشریح کرد: اگر این طور است این رفتارتان را متوقف کنید و به جای آن سعی کنید شرایط را تحت کنترل خود قرار دهید و در کنار آن به فرزندتان بیاموزید که این شرایط را مدیریت و کنترل کند؛  برای این مدیریت باید کارهایی انجام دهید برای مثال نوع پیامک‌هایی را که نوجوانتان مجاز است به دوستان خود بفرستد، مشخص کنید.

آموزش استفاده صحیح از تلفن همراه در نوجوانی


بیشتر بخوانید: قوانین استفاده از تلفن همراه برای کودکان/ استفاده فرزندان از فضای مجازی؛ منع یا هدفمند؟


به فرزندان خود نحوه صحیح آموزش استفاده از تلفن همراه را دهید

اویار حسینی ادامه داد:  به عنوان مادر و پدر این حق را دارید که برای فرزندتان تعیین کنید چگونه از تلفن همراه خود استفاده کند حتی اگر هزینه‌ی تلفن همراه خود را از هزینه ماهیانه‌اش می‌پردازد؛ با نوجوانتان یک گفتگوی جدی ترتیب دهید و در مورد آداب پیامک زدن، میزان آن، محتوای مطالب ارسالی و غیره صحبت و حد و مرزهای روشنی را مشخص کنید.

وی بیان کرد: فهرستی از اشتباهات و خطاهایی که از طریق تلفن همراه و پیامک‌ها انجام می‌شود، مشخص کنید، مانند ارسال طنزهای نامناسب و غیراخلاقی، بلوتوث کردن تصاویر نامناسب، ارسال مکرر و بیش از حد پیامک به دوستان، دریافت یا ارسال پیامک‌های ناشناس و غریبه و این لیست را با نوجوان تان مرور کنید.

این مشاور خانواده گفت: همان‌طور که فرزندتان بزرگ می‌شود، نیاز دارد که مسئولیت پذیری بیشتری به او آموزش داده شود؛ زمانی که این بخش از زندگی فرزندتان را نادیده می‌گیرید و به وی اجازه می‌دهید که بدون هیچ معیار و حد و مرزی حرکت کند، پس منتظر باشید که حتی استفاده نامناسب از تلفن همراه هم زندگی فرزند شما را دچار مشکل و اختلال می‌کند.

برای استفاده از تلفن همراه حد و حدود بگذارید

وی ادامه داد: برای نوجوان‌تان مشخص کنید که در هر ماه چه میزان مجاز است تا از تلفن همراه و پیامک استفاده کند؛ برای تعیین دقیق‌تر این مساله مثلاً می‌توانید به فرزندتان بگویید در طی یک ماه بیشتر از پنج هزار تومان نمی‌توانی برای تلفن همراهت هزینه  کنی، اگر یک جستجوی کوتاه در سایت‌های معتبر انجام دهید، خواهید دید که در سراسر دنیا بر اثر استفاده نادرست از تلفن همراه و پیامک‌ها، نوجوانان و جوانان تا چه حد دچار مشکل و سوء استفاده شده‌اند و به این ترتیب به اهمیت این کنترل پی خواهید برد.

آموزش استفاده صحیح از تلفن همراه در نوجوانی

این مشاور خانواده افزود: قبض‌های تلفن همراه فرزندتان را بررسی کنید و ببینید که چه حد از این هزینه شامل مکالمه و چه میزان آن شامل پیامک شده است؛ اگر در طی یک ماه ملاحظه کردید که هزینه‌ قبض تلفن همراه فرزندتان بیش از حد معمول شده است، حتماً علت آن را بررسی کنید و حتی الامکان نسخه چاپی مکالمات او را تهیه و مورد بررسی قرار دهید.


بیشتر بخوانید: سن استفاده از موبایل به کودکان زیر 7 سال رسید/ پدر و مادر شما مقصرید


اویار حسینی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد استفاده بیش از حد تلفن همراه و پیامک، باعث انزوای نوجوانان می‌شود، گفت: زمانی که فرزند منزوی شود  از موقعیت‌های اجتماعی و یا روابط رو در رو و حضوری خودداری می‌کنند بنابراین رفتارهای اجتماعی مثبت نوجوانان، ارتباطات حضوری مفید نوجوانان با هم، فعالیت‌های دسته جمعی، استفاده بهینه از تلفن همراه و غیره را تقویت کنید تا از شدت رفتارهای منفی آنها کاسته شود.

وی یادآوری کرد: برای نوجوان خود روشن کنید که کنترل شما بر زندگی آنها، دارای چه اهمیت و ارزشی است؛ نوجوان می‌خواهد و نیاز دارد که شما نقش والدین واقعی را برای آنها داشته باشید بنابراین به آنها اجازه ندهید که هر طور دوست دارند حرف بزنند یا قضاوت کنند برای مثال ممکن است فرزندتان به شما بگوید: «تو فقط دوست داری زندگی را به من سخت بگیری برای همین دائم تلفن همراه مرا چک می کنی» در این شرایط، جایگاه فرزندتان را به او گوشزد کنید و برایش توضیح دهید که شما پدر (یا مادر) او هستید و مسئول مستقیم زندگی او را دارید لذا او حق ندارد برای شما تعیین تکلیف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
اگر بخواهیم خرید موبایل برای نوجوانان را به چیزی تشبیه کنیم باید بگوییم شبیه این است که پدر و مادر بهمراه نوجوان خود داخل یک سنگر هستند و دشمن نیز بدون وقفه با رگبار مسلسل بطرف آنها شلیک می کند در این حال ناگهان پدر یا مادر (همان که برای نوجوان موبایل می خرد) نوجوان خود را به بیرون سنگر هل می دهد و تیرهای دشمن به او اصابت می کند.
آخرین اخبار