دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

اردبیل شهری با زیبائی های طبیعی و کم نظیر و جاذبه های تاریخی و طبیعت منحصر به فرد و متنوع به بهشت گردشگران طبیعی ایران و سایر نقاط جهان تبدیل شده است و هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ کهن شهر تاریخی اردبیل که مجموعه‌ای از بقاع، بازار، مساجد، خانه ها و پل های تاریخی حمام‌ها و کاروانسراها  را که گنجینه ای از آثار معماری و فرهنگ و هنر و آداب و رسوم  مردمان گذشته این دیار است چون گنجی در دل خود جای داده و با داشتن آبشارها و کوه های سربه فلک کشیده، جاده هایی با چشم اندازهای رویایی، طبیعت بخشنده و بکر به بهشت گردشگرانی تبدیل شده است که به دنبال کشف ناشناخته هستند و به حقیقت نیز اینگونه است و گوشه گوشه این دیار کهن تابلوی هزار رنگ از تاریخ فرهنگ و تمدن هزاران ساله این خطه از ایران زیباست که با گذر از هر نقطه آن نمای جدید از زیبایی های خود را در مقابل دیدگان هر بیننده ای به رخ می‌کشد.

ییلاق ایران این روزها شاهد آب و هوای بسیار مطبوع و خنک است و در حالی که در این موقع از سال گرمای طاقت فرسای تابستان در بسیاری از نقاط کشور تاب و توان از جسم و جان آدمی می رباید اردبیل شاهد هوای خنک و مطبوع بهاری است که شاید کمتر استانی از این موهبت آن هم در اواسط تابستان بهره مند باشد پس اگر هنوز بار سفر نبسته اید و مقصدی برای مسافرت خود انتخاب نکرده اید استان اردبیل با هوای معتدل و خنک خود به همراه هزاران اثر تاریخی و فرهنگی می تواند پیشنهاد فوق العاده ای برای لذت بردن از باقی مانده تعطیلات تابستانی باشد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، نمایش شکوه و عظمت تاریخ اردبیل

بدون شک نام اردبیل همواره در طول تاریخ با نام صفویان عجین بوده و در برهه ای از زمان این شهر پایتخت سلسله صفویان بوده است و بنابراین شکوه و عظمت تاریخ دیار سبلان وامدار سلسله صفویان است.

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از آثار جهانی ایران و استان اردبیل است که در سال 89 به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران و اولین اثر تاریخی استان اردبیل در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید.

دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

این مجموعه با داشتن تزئینات منحصر به فرد در درون و بیرون بنا شاهکاری از هنر و معماری و نمونه ای نادر از معماری دوران صفویان را به نمایش می گذارد که از آن جمله می توان به کاشی کاری معرق و مقرنس و گج بری کتیبه های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی منبت های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلا کاری، نقاشی و تنگ بری اشاره کرد.

در این مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی موسس سلسله صفوی، شاه اسماعیل و تعدادی از بزرگان دوره صفوی قرار دارد.

مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری تاریخی استان سرسبز و دیدنی اردبیل است که سالانه با استقبال میلیون ها نفر گردشگر از داخل و خارج ایران مواجه می شود.

این مجموعه بخشی از شکوه معماری ایرانی اسلامی کهن دیار خطه سبلان اردبیل است که در مقابل دیدگان حیرت زده از این همه شکوه و عظمت گردشگران جلوه گری می کند.

تماشای تاریخ در خانه های تاریخی اردبیل

از جاذبه های گردشگری هر شهری بازدید از خانه های تاریخی آن شهر است و بیشتر گردشگران داخلی و خارجی که پس از ورود به هر شهری اشتیاق بازدید از آن را دارند خانه های تاریخی است خانه های تاریخی در هر شهری متاثر از اقلیم و جغرافیای آن منطقه از معماری خاصی بهره برده است در کوچه پس کوچه های کهن شهر اردبیل نیز هنوز آثار و نشانه هایی از زندگی گذشتگان وجود دارد که درهای خود را به روی مشتاقان تاریخ و هنر باز کرده است.

دیوارهای کاهگلی، درب های چوبی، کوچه های تنگ و باریک، تیر برق های چوبی و خانه هایی که از یورش ساخت و سازهای مدرن در امان مانده و روایتگری بی زبان اما پر از نشانه های تاریخ ماست.

در استان اردبیل 23 مورد خانه ثبتی شناسایی شده است که اگرچه دیوارهای تعدادی از این خانه ها در مقابل حوادث طبیعی تاب تحمل نداشته و از گزند روز در امان نبوده اند و در گذر زمان فروریخته بودند اما اکنون به همت اداره کل میراث فرهنگی استان برخی مرمت و احیا شده و برخی نیز در حال مرمت می باشد.

بیشتر این خانه ها در بافت قدیمی شهر و در بافت تاریخی شهر اردبیل قرار داشته و یادگاری از دوران قاجار است. برخی از این خانه ها مانند خانه تاریخی صادقی و خانه آقازاده به بخش خصوصی واگذار شده و کاربری رستوران سنتی برای آنها تعریف شده است خانه های میرفتاحی و  رضازاده نیز به ترتیب موزه طلاب علوم دینی و شهدا هستند.

فندقلو تابلویی هزار رنگ از زیبائی های طبیعت

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان اردبیل می‌توان به تماشای یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که بعد از زیباترین و بی نظیر ترین مکان های دیدنی در استان اردبیل محسوب می‌شود جنگل فندقلو با چشم‌انداز خارق العاده جنگلی مرتعی و گردنه زیبا و شگفت انگیزه حیران در کنار پوشش گیاهی متعدد که یکی از پربازدیدترین مکان های گردشگری در اردبیل را تشکیل داده و سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است که برای تماشای طبیعت منحصر به فرد آن در این ناحیه حضور می یابند.

دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

طبیعت سحرانگیز مرغزار بابونه که اواسط بهار هرسال سطح زمین های اطراف جنگل در فندقلو را می پوشاند چون حریری بر تن عروس طبیعت می ماند که در مقابل دیدگان بهت زده آدمی جلوه گری می نماید.

شاید پاییز زیباترین فصل سال برای رفتن و دیدن زیبایی های سحرانگیز این جنگل باشد چرا که پاییز فصل سمفونی رنگها در فندقلو است اگر چه تمام فصل های فندقلو زیباست اما چنانچه پاییز فندقلو را تجربه کنید در می یابید که چرا پاییز را پادشاه فصل ها لقب داده اند و اما زمستان که درختان چونان اسکلت های بلورین به خواب عمیقی فرو رفته و رویای سرسبزی و طراوت بهار را در سر می پرورانند.

در دشت های جنگل فندقلو یکی از زیباترین و نادرترین گلهای دنیا به نام سوسن چلچراغ می روید که مشتاقان دیدارش را  از تمام نقاط به سمت این جنگل می کشاند همچنین در این جنگل امکانات اقامتی و رفاهی برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکانات اقامت شبانه روزی هم در آن مهیاست.

در میانه جنگل نیز یک استخر آب گرم به نام "مشه سویی" وجود دارد که به دلیل خاصیت درمانی این آب افراد زیادی به این مکان مراجعه کرده و چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آب گرم و آبشار موجود در منطقه اقامت می کنند.

دریاچه نئور؛ نگین فیروزه ای اردبیل

در فاصله 42 کیلومتری از جنوب شرقی شهرستان اردبیل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی استان اردبیل قرار دارد که با پوشش زیبای گیاهی و جانوری بسان تابلوی نقاشی چشم نوازی جلوه ای از قدرت بی انتهای خداوندی را در پیش چشمان هر بیننده ای به رخ می کشد.

دریاچه نئور با طبیعت بکر و چشم اندازه زیبایش در فصول بهار و تابستان شاهد گردشگران و مسافران زیادی می‌باشد ارتفاع این دریاچه از سطح دریا به ۲۵۰۰ متر می رسد که به همین سبب هوای منطقه در تابستان خنک می باشد دریاچه نئور فرصت خوبی است برای مسافرانی که در دل تابستان داغ به دنبال جایی می گردند که تا حدی آنها را از حرارت تابستانه برهاند.

دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

 هرچند این دریاچه در تمام فصول دیدنی است اما شاهکار آن در فصل بهار می باشد که منطقه غرق در گل و گیاه می شود از دیگر زیبایی های منطقه وجود دام های گوناگون است که در این طبیعت زیبا می‌ چرند. آب دریاچه نیز در فصول مختلف متغیر میباشد و در زمستان سطح آن کاملا یخ میزند این دریاچه در مرز استانهای گیلان و اردبیل قرار گرفته است و در تقسیمات کشوری جز استان اردبیل محسوب می‌شود.

این پدیده ی طبیعی به عنوان وسیعترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل بوده و محل زیست نوعی ماهی به نام "قزل آلای رنگین کمان" می باشد که شهرت زیادی داشته و از مهمترین دلایل مسافرت بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان و مردم محلی به این منطقه نیز وجود این ماهی و ماهیگیری است.

کبک، چکاوک، بلدرچین، عقاب طلایی،اردک،گرگ از  دیگر گونه های جانوری هستند که در این منطقه زیست می کنند. همچنین مناطق زیبا برای کوهنوردی و نیز آب و هوای خنک و مطبوع از دیگر ویژگی های این ناحیه در استان اردبیل برای جذب مسافر است.

روستای آلوارس؛ تفریح و اسکی، یک تیر و دو نشان

روستای آلوارس با استقرار در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبز و جذاب در شمار زیباترین روستاهای پیرامون کوهستان سبلان است. جریان آب و چشمه های فراوان، هوای پاک سرسبزی مراتع اطراف هربیننده ای را به تامل در کار خالق وا می دارد. در فصل بهار با ذوب شدن برف کوههای اطراف رودخانه های خروشان و پرآبی را به وجود می آورد و نیز جوانه گلهای ختمی بابونه لاله های سرخ شقایق ها و دیگر گل های وحشی که سر از خاک بیرون می آورند جشنواره ای از رنگ ها را به نمایش گذاشته و زبان هر تماشاگری از بیان این همه زیبایی قاصر می ماند.

دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

صفا و سادگی و زیبایی چادر های عشایر منطقه که به جهت وجود مراتع و دشت های فراخ و سرسبز و آب و هوای خنک و معتدل  از این روستا به عنوان ییلاق خود استفاده می کنند به همراه صدای زنگوله گوسفندها و رمه هایی که در کوهها پراکنده اند زیبایی این روستا را دوچندان می کند.

دور شدن از شلوغی شهر و تجربه رفتن به آلوارس در دل طبیعت و حس هم نشینی با مردم میهمان نواز و خونگرم روستای آلوارس و لذت خوردن گوشت تازه گوسفندان روستاییان و نان لواش مخصوص آلوارس که زنان روستایی آن را روی ساج می پزند خاطراتی ماندنی از سفر به این روستا را به همراه خواهد داشت.

بعد از سیر و سیاحت و گشت و گذار در روستای آلوارس علاقمندان به ورزش مفرح اسکی می توانند از بزرگترین پیست اسکی کشور که در 12 کیلومتری این روستا واقع شده استفاده کنند.

پیست اسکی آلوارس بزرگترین پیست اسکی ایران است و به دلیل ارتفاع سه هزار و 200 متری از سطح دریا حدود 6 تا 8 ماه از سال پوشیده از برف است این پیست از سال 84 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در مواقعی که برف وجود دارد ورزش کاران و علاقمندان به ورزش های زمستانی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور برای اسکی و تیوپ سواری به این پیست می آیند. همچنین در این پیست مسابقات اسکی روی برف و چمن نیز برگزار می شود.

وسایل تفریحی مانند تله سیژ به طول یک هزار و 250 متر و توسط شرکت دوپل مایر اتریش احداث شده است همچنین در این پیست خط تله اسکی نیز نصب شده است و برای افراد مبتدی و علاقمند به اسکی نیز کلاس های آموزشی برگزار می شود.آلوارس مکانی بهشتی برای فرار از زتدگی شهری و پناهگاهی برای تفریح در دل طبیعت است.

بولاغلار سرزمین چشمه های جوشان

در مسیر جاده نیر به سراب و در سمت چپ جاده در 500 متری محدوده شهر نیر و در شمال غرب این شهرستان منطقه تفرجگاهی زیبایی وحود دارد که به دلیل وجود چشمه هایی با آب زلال به "منطقه بولاغلار" معروف است.

این منطقه به دلیل نزدیکی به جاده دسترسی نیر به سراب و شهر توریستی سرعین در ایام تعطیلات بویژه در تابستان مملو از گردشگرانی است که برای گذران تعطیلات خود به این منطقه سفر می کنند.

دیار ناشناخته‌ها در انتظار گردشگران جا مانده از سفر

در کناره چشمه های صاف و زلال این منطقه نوعی گیاه دارویی می روید که مردم محلی آن را "بولاغ اوتی" می نامند که به معنای علف چشمه است و این گیاه  را به صورت خام در سالادها و خوردنی و یا در آش دوغ مصرف می کنند.

استخرهای پرورش ماهیان سردآبی مانند قزل آلای رنگین کمان نیز از آب این چشمه ها احداث شده است که در رونق گردشگری این منطقه موثر بوده است همچنین برای رفاه و راحتی مسافران و گردشگران برخی زیر ساخت ها و امکانات گردشگری ایجاد شده است.

سوغات اردبیل؛ یادگاری های خوشمزه دیار سبلان

یکی از لذت بخش ترین و زیباترین لحظه های سفر به هر شهری رفتن به بازار سنتی آن شهر و خرید سوغات برای دوستان و آشنایان است حال این سوغات گاه خوراکی های لذیذ بوده و گاهی نیز می تواند از صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی آن منطقه باشد که در هر دو مورد می تواند به یکی از جذابیت های سفر تبدیل شود.

استان اردبیل نیز به لطف طبیعت زیبا و سرسبز خود و نیز  مردمانی از قومیت های مختلف سوغاتی های متنوع و زیبایی دارد و بسیاری از آنان همچون عسل و سرشیر نزد تمام ایرانیان شناخته شده و آوازه برخی نیز به آن سوی مرزها نیز رسیده است که از جمله می توان به فرش اردبیل اشاره داشت.

با عسل و حلوای اردبیل کامتان را شیرین کنید

از بین استان های مختلف ایران که دستی بر آتش تولید عسل دارند استان اردبیل و به خصوص دامنه های سبلان همواره بهترین و مرغوب ترین عسل را پیشکش مهمانان خود کرده اند.

موقعیت جغرافیایی این استان و بهره مندی از تنوع گونه های گیاهی دو عامل بسیار مهم مرغوبیت و کیفیت فوق العاده بالا و خوشمزه بودن عسل سبلان است که به ثبت جهانی نیز رسیده است.

اگر بتوانید عسل اصیل و طبیعی سبلان که از عصاره ی گیاهان دامنه کوه سبلان هستند را تهیه کنید بی شک یکی از مهم ترین عناصر طب سنتی ایران را به دست آورده اید.

عسل گون و آویشن، عسل شبدر و اسپرس، عسل گشنیز؛ عسل بابونه، عسل آفتاب گردان و عسل چهل گیاه از دیگر تولیدات زنبورداران استان برای تهیه این اکسیر طبیعت است.

از شیرینی های معروفی که در اردبیل تهیه می شود و می توان گفت که فقط در این استان پخته می شود حلوای سیاه است و به "قره حلوا" معروف است که در بین مردم اردبیل محبوبیت زیادی داشته و به ویژه در فصل زمستان به دلیل طبع گرم بودن آن بیشتر پخته و مصرف می شود سابقه ی پخت آن به یک قرن می رسد و روش پخت آن تا به امروز تغییر نیافته و هنوز با همان سبک و سیاق صد سال پیش پخته می شود.

حلوای سیاه برخلاف اسمش که حلواست ولی با حلواهای دیگر از نظر مزه و مواد مورد استفاده از زمین تا آسمان فرق دارد. در حلوای سیاه اردبیل از آرد جوانه گندم

آرد سبوس دار، کره حیوانی، عسل، پسته، گردو و پودر نارگیل استفاده می شود که سرشار از کلسیم، فسفر، کربوهیدرات و منیزیم است.

این حلوا باید همراه چای خورده شود تا مزه بیش از اندازه شیرین آن کمی ملایم شود و به اصطلاح دل را نزند.

گلیم عنبران نقش زندگی بر تار و پود

در روستاهای شهرستان نمین بویژه در عنبران زنان و دختران هنرهایی بی بدیل و زیبا بر تار و پود گلیم نقش می زنند که آوازه اصالت و شهرت آن فرا سوی مرزها را نیز عبور کرده است.

گلیم عنبران گنجینه ای از هنر فرهنگ و آداب و رسوم مردمان تالش نشین استان اردبیل است که با ظرافت و زیبایی در این دست بافته های زیبا نمود یافته است و نشان از تمدن غنی این خطه از استان در طول اعصار گذشته است و تغییرات آنچنان محسوسی در نقش و طرح و رنگ دز این معجزه سرانگشتان زنان و دخترکان ایجاد نشده است.

نقوش سنتی و اساطیری گلیم های بافته شده در عنبران سمبل نمادها و نقش هایی از خواست باطنی بافندگان و بیانگر آرزوها و نیازهای مردمان ساکن در این مناطق است.

زنان و دختران عنبران با طرح گلیم نه تنها هنری ماندگار بر جای می گذارند بلکه زندگی را بر جان تار و پود گلیم گره می زنند.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

اردبیل جدا از هوای خنک و بهاری اش در دل روزهای گرم تابستان سرزمین دشت های سرسبز، دریاچه ها و آب های گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه براین عسل و آش دوغش نیز بسیار خوشمزه است.

دیدنی ها و زیبائی های استان اردبیل بسیار زیاد و متنوع است که نوشتن و گفتن از تک تک آنها در این مجال نمی گنجد و باید آمد و از نزدیک به چشم جان که نه با چشم دل این همه زیبائی را دید و لذت برد به حافظه سپرد و آنچه باقی گذاشت خاطرات خوب از این سفر باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.