حجت الاسلام و المسلمین هوایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عید قربان برای مسئولان هر روز و هر دقیقه است/از رفاه خودمان بگذریم تا مردم در رفاه باشند

معاون پژوهش و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت:امیدوارم مسئولان در عید قربان به این نتیجه برسند. عید قربان برای مسئولان هر روز و هر دقیقه است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باز هم عرفه فرارسید روزی که شاید در کل سال مومنان انتظارش را کشیده اند که بیاید و در این ظرف زمانی کاری کنند که گناهانشان از بین برود.

عرفه، پتانسیلی دارد که تمام گناهان انسان را پاک کرده و حتی آنان را به نیکی تبدیل کند. عظمت عرفه تا جایی است که کسانی را که شاید در طول سال دست به کتاب دعا نمی برند را، به خدا نزدیک می کند و عشقی آسمانی را ارزانی زمینی ها می کند. این روز خداوند بیش از دیگر روز ها محبتش را به انسان ها هدیه می کند که شاید تحولی در ظرفیت وجودی انسان ها رخ دهد و انسان ها تا حدی به کمال معنوی نزدیک تر شوند.

فلسفه عید قربان در روز عرفه است

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهش و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و کارشناس مذهبی در خصوص روز عرفه گفت: عرفه روز شناخت، فهمیدن و بصیرت است. وقتی که حضرت ابراهیم (ع) سه شب خواب دیدند که فرزند خودش اسماعیل (ع) را ذبح می‌کند، به شک افتاد که این کار را انجام بدهد یا صبر کند. این شک، شکی مقدس بود؛ چرا که حضرت ابراهیم (ع) به دلیل تلاش برای دستیابی به حق شک کرده بود. شکی که به یقین برسد؛ شکی که از فطرت  انسانی سوالی بکند و بدون نیرنگ باشد، مقدس است. شهید مطهری هم سال ها پیش این موضوع را مطرح کرده بودند. در مقابل، شکی که برای در هم آمیختن حق و باطل و منحرف کردن مردم باشد، به هیچ وجه مقدس نیست.

فلسفه عید قربان در روز عرفه

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) پس از خوابی که دید و شک مقدسی که برایش ایجاد شد، با فرزندش حضرت اسماعیل (ع) مشورت کرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد؛ حضرت اسماعیل (ع) هم که تربیت شده حضرت ابراهیم (ع) بودند بی درنگ به پدر گفتند: به دلیل اینکه این کار از سوی خدا به شما امر شده است، انجام بده؛ من برای اجرای این حکم صبوری می‌کنم. وقتی که حضرت ابراهیم (ع) تکلیفش را درک کرد، روز عرفه بود. عرفه، روز فهمیدن تکلیف است. انسان در این روز سیر و سلوک، منازل و حرکت به سمت خدا را درک می کند.

این کارشناس مذهبی در خصوص ارتباط میان عرفه و عید قربان اظهار کرد: وقتی که این روز بزرگ را فهمیدیم، نوبت به عید قربان می رسد این روز به این علت عید است که ما هوای نفسمان و خواسته‌های زشتمان را قربانی می‌کنیم و بر خواسته‌های خدای متعال تکیه می زنیم. یعنی از رفاه خودمان بگذریم که مردم در رفاه باشند. امیدوارم مسئولان در عید قربان به این نتیجه برسند. عید قربان برای مسئولان هر روز و هر دقیقه است.

عید قربان برای مسئولان هر روز و هر دقیقه است/از رفاه خودمان بگذریم تا مردم در رفاه باشند

هوایی در خصوص روز عرفه و ویژگی های آن اظهار کرد: مناجات‌های مختلف از ائمه برای این روز به دست ما رسیده است که سرآمد آن ها مناجات امام حسین (ع) است. حقیقتا این مناجات غوغاست. باید سلسله برنامه‌هایی داشته باشیم که در آن بخش های مختلف دعای عرفه را شرح دهیم. این دعا عرفان کامل است.   امام حسین (ع) بدن را از نظر مسائل ظاهری و بیولوژیک تحلیل می‌کند؛ آن زمانی که هنوز مغز و اعصاب برای انسان تشریح نشده بود، امام حسین (ع) فرمودند که خدایا من با فلان رگ مغزم تو را ستایش می کنم؛ با پرده شبکیه چشمم به تو ایمان آوردم. این سخنان در آن سال های دور، بسیار عجیب به نظر می رسد. این علم الهی است که در اختیار معصوم (ع) قرار گرفته است. در دعای عرفه اباعبدالله (ع)، از نظر ظواهر علمی و بعد باطن معنوی  انسان را بررسی می کند و با جزء جزء بدن خدا را عبادت می کند.

وی اضافه کرد: دعای عرفه فقط مخصوص روز عرفه نیست. خود من هر موقع به یکی از بقاع متبرکه می روم، دعای عرفه می‌خوانم؛ چراکه بسیار دعای خوب و توحیدی است. در بخشی از این دعا امام حسین (ع) می‌فرمایند: خدایا کور باد آنکه تو را نمی بیند.» منظور امام (ع) این است که خدا همیشه مراقب انسان است البته نه مراقبتی که به معنای مچ‌گیری باشد؛ منظور مراقبتی است که شیاطین را از انسان دور می کند.

فلسفه عید قربان در روز عرفه است

هوایی در خصوص مفاهیم دعای عرفه و نتیجه آن و بهترین عمل در روز عرفه بیان کرد: دعای عرفه یعنی توحید، ولایت و خدمت به مردم. بهترین عمل در این روز این است که ما ترک گناه کنیم و سعی کنیم با پاک کردن خود از گناه، روحمان را به خدا نزدیک کنیم. سعی کنیم که با دعا و مناجات، خود را به خدا نزدیک کنیم و خودمان را در مقابل خدا بشکنیم و بگوییم که تا الان اشتباه کرده ایم. بگوییم ما که ماه مبارک رمضان را از دست داده ایم ، فقط روز عرفه را فرصت داریم که به خدا نزدیک شویم. باید مقابل خداخودمان را بشکنیم و در مقابل حق مقاومت نکنیم که مرحمت حضرت حق نصیبمان شود. اگر فروتن شویم، همین دنیا برایمان بهشت می شود.

انتهای پیام/

اظهارات  معاون پژوهش و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی درباره عید قربان خطاب به مسئولان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار