دستگیری حفاران غیر مجاز در سمنان

فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: حفاران غیر مجاز که در حال حفاری در منزلی در سمنان و در صدد کشف اشیاء تاریخی و فرهنگی بودند، دستگیر شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سرهنگ محمدرضا افضلی فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: ۹ حفار غیر مجاز با هدف تحصیل و خروج اشیاء تاریخی و فرهنگی، منزلی در سمنان را به طول سی متر به صورت عمودی و افقی حفاری کرده بودند.

وی افزود: با انجام عملیات اطلاعاتی منزل مورد نظر توسط عوامل یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان شناسایی و پس از کسب مجوز از مقام قضایی، ورود به منزل صورت گرفت.

سرهنگ افضلی با تاکید به اینکه حفاری غیر مجاز جرم است، گفت: تا کنون چنین حفاری غیرمجاز با این عمق و ارتفاع در شهر اتفاق نیفتاده بود.

فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: براساس ماده واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی _فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب، به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیائ مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور وآلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.

وی گفت: علاقمندان به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان سمنان می‌توانند هرگونه تخلف، تعرض، تخریب یا حفاری غیرمجاز علیه آثار تاریخی را به شماره ۳۱۷۰۵ سامانه خبری یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کنند.

انتهای پیام / گ

حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.