معاون امور بندری مطرح کرد؛

ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران بندری/ کشتی‌ها در تأمین سوخت مشکلی ندارند

حسن‌زاده گفت: بسته‌ حمایتی از 21 اردیبهشت ماه به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تعلق گرفته و بسته‌های تشویقی دیگر برای خطوط کشتیرانی و لاینری به زودی به تصویب می‌رسد.

ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران بندری/ کشتی‌ها در تأمین سوخت مشکلی ندارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلمی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست امروز خود از ارائه بسته‌های تشویقی برای رونق حمل و نقل دریایی و توسعه فعالیت‌های بنادر کشور خبر داد و گفت: بعد از اجرایی شدن تحریم‌ها اقتصاد کشور به ویژه حوزه تجارت متأثر از این قضیه شد و همین موضوع در بنادر کشور نیز تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: سازمان بنادر برای کاهش اثرات تحریم‌ها بسته‌های حمایتی و تشویقی متعددی را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن‌زاده تأکید کرد: بسته‌ حمایتی از 21 اردیبهشت ماه به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تعلق گرفته و بسته‌های تشویقی دیگر برای خطوط کشتیرانی و لاینری به زودی به تصویب می‌رسد.

کاهش 15 درصدی واردات کالا از طریق کشتی‌ها

معاون امور بندری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان صادرات و واردات از بنادر کشور گفت: میزان صادرات در چهار ماه گذشته با نوسانات ارزی افزایش 10 درصدی یافته و میزان واردات با کاهش 15 درصدی روبه‌رو بوده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه برای تقویت حوزه ترانزیت و تجارت بین‌المللی بسته‌های تشویقی و حمایتی را آماده کردیم، گفت: با اجرایی شدن این بسته‌ها استفاده از خطوط ریلی و راه‌آهن تقویت می‌شود.

معاون امور بندری از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های فعال حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: بزرگترین بنادر تجاری و منطقه‌های ویژه اقتصادی در کشور ایران وجود دارد که مهمترین آنها بندر امام خمینی(ره)، شهید رجایی و نوشهر هستند که 95 درصد از تجارت کشور از طریق این بنادر انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: عمده فعالان اقتصادی که در این بخش حضور دارند مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

حسن‌زاده با بیان اینکه سال گذشته 350 میلیارد تومان از محل درآمدهای سازمان به صادرکنندگان تخفیف دادیم، افزود: به واسطه بسته‌های تشویقی سازمان بنادر این تخفیفات در سال جاری بیشتر خواهد شد.

ورود کاسبان تحریم به بخش حمل‌ونقل دریایی

معاون امور بندری از ورود کاسبان تحریم به بازار حمل‌ونقل دریایی خبر داد و گفت: بسیاری از دلالان و واسطه‌گران از فرصت‌های تحریمی استفاده کرده و هزینه حمل کالا و یا فروش آن را افزایش داده‌اند که در این خصوص کارگروهی تشکیل شده و تمامی هزینه‌های حمل‌ونقل را رصد و مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بازنگری موثری در بخش اداره ثابت و یا متغیر شرکت‌های حمل ونقل دریایی انجام می‌شود، گفت: برخی از شرکت‌های حمل‌ونقلی در این خصوص با مشکل مواجه شده‌اند که سعی کرده‌ایم از طریق اجرای بسته‌های تشویقی مشکل این بخش را برطرف کنیم.

حسن زاده از تمدید محل دپو کالا در انبارهای گمرک تا سه ماه خبر داد و گفت: به دلیل مشکلات نوسانات ارزی برخی از واردکنندگان با مشکل محل دپوی کالا روبه‌رو شده‌ بودند که از طریق مذاکره با گمرک مدت دپوی کالا از دو ماه به سه ماه افزایش یافت.

معاون امور بندری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان واردات کالا به کشور گفت: به دلیل شرایط اقتصادی جدید کشور و تغییر نگرش سرمایه‌گذاران و همچنین مجوز ورود تنها 1339 قلم کالا، میزان واردات با کاهش 15 درصدی روبه‌رو شده‌ و از سوی دیگر ارزش کل صادرات از بنادر کشور در چهار ماه گذشته رشد 10 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) یکی از موثرترین بنادر کشور به شمار می‌آید، گفت: این بندر کوتاه‌ترین مسیری است که به شبکه حمل‌ونقل ریلی متصل می‌شود و ما سعی داریم میزان سرمایه‌گذاری برای اپراتورها را در این بندر تقویت کنیم.

حسن‌زاده درباره پرداخت حقوق و دستمزد دریانوردان گفت: درآمدهای بخش حمل‌ونقل دریایی ارزی و پرداخت حقوق به دریانوردان همیشه ارزی بوده است. به نظر می‌رسد چالش جدی در این بخش نداشته باشیم و شرکت‌ها با توجه به مصوبه‌هایی که از دولت گرفته‌اند دغدغه‌ای در ابن حوزه وجود نداشته باشد.

شرکت‌های حمل ونقل دریایی ارز خود را از سامانه نیما و سنا تأمین کنند

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از شناورها و کشتی‌های لاینری با مشکل کمبود سوخت مواجه نیستند، گفت: دولت تنها برای 25 قلم کالا ارز 4 هزار و 200 تومانی در نظر گرفته است و سایر دستگاه‌ها و نهادها باید ارز خود را از طریق سامانه نیما و سنا تأمین کنند به همین منظور ارز 4هزار و 200 تومانی به این بخش تعلق نمی‌گیرد.

معاون امور بندری افزود: وزارت نفت و شرکت‌های نفت‌کش سوخت خود را با قیمت فوب خلیج‌فارس در اختیار شرکت‌های کشتیرانی قرار می‌دهند.

حسن‌زاده یادآور شد: با تغییر قیمت‌های سوخت میزان قاچاق سوخت در برخی از کشورها افزایش می‌یابد که ایران نیز باید این موضوع را در نظر بگیرد تا با مشکل قاچاق سوخت مواجه نشود.

وی درباره خروج دو شرکت بیمه‌ای از حوزه کشتیرانی افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها دو شرکت‌ بیمه‌ای مهم از حوزه کشتیرانی خارج شده ولی در این بخش موسسات رده‌بندی و شرکت‌های خارجی هنوز حضور دارند که خدمات موثر خود را به شرکت‌های کشتیرانی ارائه می‌کنند.

معاون امور بندری توضیح داد: آمریکایی‌ها از جنبه راهبردی قصد دارد که کشور ایران را تحت فشار بگذارد به همین منظور هندی‌ها را برای خروج خود از بندر چابهار تحریک می‌کنند اما خوشبختانه با دلیل آنکه بندر چابهار برای کشور هند و افغانستان از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جنبه راهبردی دارد در نتیجه اهمیتی به کشور آمریکا نمی‌دهد.

حسن‌زاده تصریح کرد: بندر چابهار از حوزه صادرات و واردات برای افغان‌ها و هندی‌ها بسیار با اهمیت است به همین منظور تمامی تجهیزات بندری و زیرساختی خود را در این بندر مستقر کرده‌اند.

وی از بازدید اخیر وزیر حمل ونقل افغانستان به چابهار خبر داد و گفت: در این بازدید هماهنگی‌های لازم برای افزایش صادرات و واردات کالا و همچنین استقرار تجهیزات در این بندر انجام شد.

معاون امور بندری ادامه داد: همچنین موافقت‌نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و اولین جلسه این موافقت‌نامه در آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و هم‌زمان با این اجلاس روز بازاریابی بندر چابهار نیز برگزار خواهد شد.

حسن‌زاده درباره ورود صیادان چینی به خلیج فارس گفت: این صیادان در قالب یک اجاره بلند مدت با شیلات ایران وارد خلیج‌فارس شده‌اند و به دلیل آنکه کشور ایران تجهیزات لازم برای صید ماهی در عمق 200 متر را ندارند به همین منظور با مجوز رسمی این تجهیزات وارد و صیادی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر است، گفت:‌این سازمان تمهیدات اصلی برای نوسازی ناوگان خود را در دستور کار خود قرار داده و از محل اعتبارات داخلی این نوسازی‌ها انجام می‌شود.

معاون امور بندری اظهار کرد: بندر چابهار یکی از کم‌هزینه‌ترین، جذابترین بنادر جنوبی در خلیج ‍‌فارس به شمار می‌‍آید گفت: این بندر توانسته سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را برای سرمایه‌گذاری تشویق کند به طوری که ظرف 6 ماه گذشته قراردادهای متعددی در این بندر منعقد شده است که 80 درصد از این قراردادها مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

وی بندر چابهار را گلوگاه صادرات و واردات کشور دانست و گفت: علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها برای این بندر میزان تقاضاها برای سرمایه‌گذاری بسیار زیاد بوده به طوری که تا به امروز 8 قرارداد 180 میلیارد تومانی منعقد شده و 11 قرارداد با رقم 6 میلیارد تومانی نیز ابلاغ شده همچنین 4 قرارداد به ارزش 280 میلیارد تومان به زودی امضا خواهد شد.

حسن‌زاده درباره کشف 5 هزار دستگاه خودرو در یکی از بنادر کشور نیز گفت: تمامی واردات این دستگاه‌ها قانونی بوده و درخواست رسمی آن از سوی گمرک به این بنادر ارسال شده است و در این بین سازمان بنادر مکلف است تمامی امکانات بندری خود را در اختیار گمرک برای واردات قرار دهد.

وی تاکید کرد: برای واردات این خودرو تمامی اسناد و پروانه‌های لازم صادر شده بود و در این بین سازمان بنادر هیچ اقدام غیر قانونی انجام نداده است.

معاون امور بندری اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها مکلف هستند که با واردات غیر قانونی و مفسدان اقتصادی برخورد کنند و تمامی اقدامات این سازمان در این بخش شفاف است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه 4 شهر لجستیکی در کشور فعال هستند گفت: این شهرها عبارتند از بندر شهید رجایی، بندر امیرآباد، بندر امام خمینی(ره) و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 400 هکتار از اراضی بندر شهید رجایی با مشکل معارض روبرو شده است گفت: متاسفانه به دلیل آنکه این اراضی 2 هزار و 400 هکتاری پراکنده هستند و با مشکل معارض و اسناد جدید روبرو شده‌اند امکان سرمایه‌گذاری و تاسیس کارخانه و یا مراکز تولیدی وجود ندارد و ما در این بندر به دنبال اراضی جدید دیگری هستیم.

حسن‌زاده گفت: در اراضی بندر امیرآباد کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی بسیاری تاسیس شده که همین موضوع باعث افزایش ارزش سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش افزوده این بنادر شده است.

معاون امور بندری در پایان گفت: با پیگیری‌ها انجام شده حق پرچم برای کشتی‌های ایرانی 10 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

خروج دو شرکت بیمه‌ای از بخش کشتی‌رانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار