معاون استانداری فارس:

مدیریت مصرف، راه عبور از کم آبی فارس است

عنایت الله رحیمی گفت: با ایجاد تغییر در رفتار در زمینه بهره برداری از آب و مدیریت مصرف، می توان از چالش کم آبی در این استان با موفقیت عبور کرد.

مدیریت مصرف، راه عبور از کم آبی فارس استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عنایت الله رحیمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در جمع شهرداران و روسای شورا‌های شهر شهرستان بوانات، یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در استان را مساله آب آشامیدنی و کشاورزی دانست و گفت: باید بپذیریم که کشورمان یک کشور گرم و خشک است و روز به روز به سمت کم آبی بیشتر حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که در سال زراعی ۹۵- ۹۶ شاهد بارش ۲۷۰ میلیمتر باران در استان بودیم این میزان در سال زراعی ۹۶- ۹۷ به ۱۳۰ میلیمتر کاهش یافت.

رحیمی گفت: البته گرم و خشک بودن کشور و کاهش بارش‌ها به این معنا نیست که امکان عبور از این وضعیت وجود ندارد و شرایط جدیدی پیش رو خواهیم داشت چرا که در گذشته هم کشور با چنین وضعیت اقلیمی مواجه بوده و گذشتگان ما از آن شرایط عبور کردند و با همان کم آبی‌ها توانستند بزرگترین تمدن جهان را ایجاد کنند.

معاون استانداری فارس بیان کرد: امروز هم ما وظیفه داریم که با مصرف درست و بهینه آب به پبشرفت کشور و توسعه اقتصاد کمک کنیم، اما لازمه این کار این است که همه بپذیریم که در بحث آب دچار مشکل هستیم و نیاز است که رفتار خود را تغییر دهیم.

رحیمی افزود: اگر هر فرد و هر خانواده به میزان ۲۰ درصد از آنچه تا امروز آب مصرف می‌کرده را کاهش دهد و این صرفه جویی در حوزه کشاورزی و صنعت هم رعایت شود قطعا مشکل کم آبی قابل مدیریت خواهد بود.

وی درباره برنامه‌های انجام شده و در دست اقدام برای حل مشکلات آب شهرستان بوانات هم گفت: برای تامین آب آشامیدنی مردم شهر قادرآباد، حفر یک حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۱۶۵ متر از آن حفاری شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۲ حلقه چاه کشاورزی و یک حلقه چاه متعلق به شهرداری هم وارد مدار تامین آب این شهر شده و یک مخزن ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی هم در دست ساخت قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت: در شهر حسامی هم اقداماتی از جمله حفر یک حلقه چاه، ساخت مخزن و اجرای خط انتقال در دست انجام است.

رحیمی افزود: در بوانات هم ساخت مخزن یک هزار و ۵۰۰ متر مکعبی در دستور کار قرار گرفته که هم اینک حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در کنار تکمیل آن شاهد اجرا و تکمیل خط انتقال آب آن نیز باشیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر این حفر یک حلقه چاه نیز در دست اقدام و یک حلقه چاه هم در حال کف شکنی است.

 رحیمی گفت: در بحث راه‌های اصلی شهرستان نیز ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بیینی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: از جمله این محور‌ها می‌توان به احداث سه محور جدید در بوانات با اعتباری در حدود ۲۴۰ میلیارد ریال و محور در دست احداث سروستان – مزایجان به طول ۹ کیلومتر و با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال اشاره کرد.

رحیمی گفت: همچنین اعتبارات ملی راه‌های اصلی شهرستان هم حدود ۳۱۵ میلیارد ریال و قرارداد‌های ۴۱ کیلومتر راه روستایی هم ۴۱۵ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: تبدیل راه فرعی به اصلی از سمت بوانات به خرم بید به طول پنج کیلومتر نیز از دیگر پروژه‌هایی است که پیمانکار آن از سمت بوانات انتخاب شده و طی ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: همچنین ۲ و نیم کیلومتر از محور مزایجان هم در صورت تامین قیر توسط دهیاری‌ها روکش آسفالت خواهد شد.

رحیمی افزود: ظرف ۲ هفته آینده شاهد اجرایی شدن قطعه دوم محور قادرآباد – کُره‌ای به طول ۱۰ کیلومتر و مبلغ قرارداد ۵۰ میلیارد ریال خواهیم بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در زمینه‌های ورزشی و بهداشت و درمان هم فعالیت‌های خوبی در شهرستان بوانات در دست انجام است و اداره کل ورزش و جوانان فارس ۱۴ مورد زمین چمن یا کلنگ زنی کرده و یا در دست اجرا دارد.

انتهای پیام/ر

مدیریت مصرف آب در فارس

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار