احداث نخستین بندر خشک کشور در یزد

یک شرکت تعاونی در یزد موفق شد در سال ۱۳۹۲ به عنوان اولین بندرخشک غیردولتی در قالب تعاونی در ایران مجوز رسمی از هیئت دولت دریافت کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛  بندر خشک نوع جدید از بنادر در دنیاست، منطقه‌ای چند منظوره واقع در پس کرانه که در کشور‌های مختلف اروپایی و کشورآمریکا در حال توسعه است و حداقل با دو روش حمل و نقل به بندر ساحلی متصل است.

کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی، از اهمیت بالایی در سطح بین المللی برای ترانزیت کالا و تکمیل زنجیره تامین برخوردار است، جایی که در آن کریدور شرق به غرب ، آسیا را به اروپا و کریدور جنوب به شمال، جهان را به آسیای مرکزی و روسیه متصل می کند ، از این رو جاده‌ها و ریل‌های ایران همواره از ترافیک قابل توجه‌ای برخوردارند.

در منطقه تلاقی این کریدور‌های پر تردد، بندرخشک پیشگامان واقع شده که با حضور خود کمک شایانی به صنعت حمل و نقل کشور، تغییر مدل حمل و نقل، ترافیک، ترانزیت و بازرگانی می‌نماید.

اولین بندرخشک غیردولتی در قالب تعاونی در ایران

محمدرضا شهسواری، مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  گفت: شرکت توسعه بندرخشک کوثر در سال ۱۳۹۰ با مدیریت گروه تعاونی پیشگامان و سرمایه گذاری هزاران نفر از مردم استان یزد فعالیت خود را آغاز کرد.

شهسواری افزود: بندر خشک پیشگامان با مساحت ۷۰۰ هکتار ارائه دهنده بستر مناسبی جهت انجام فعالیت‌های لجستیکی و خدمات بندری از جمله تخلیه و بارگیری، تغییر شیوه حمل و نقل، دپوی بار و انبار محصولات است.

نخستین بندر خشک کشور در یزد
وی ادامه داد: بندر خشک پیشگامان یزد موفق شد در تاریخ اول خرداد ۱۳۹۲ به عنوان اولین بندرخشک غیردولتی در قالب تعاونی در ایران مجوز رسمی از هیئت دولت دریافت کند.

 اولین بندر خشک کشور از بخش های مختلفی تشکیل شده است

امیرحسین رضایی نژاد، رئیس هیئت مدیره بندرخشک پیشگامان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  با اشاره به بخش‌های مختلف این بندر گفت: گمرک و خدمات ترخیص کالا، مجتمع انبار‌های عمومی، سردخانه و باسکول، شهرک پایانه‌ها و واسطه‌های حمل زمینی، دفاتر خدمات نمایندگی کشتیرانی، ارائه دهنده خدمات حمل ریلی کالا، خدمات مشاوره و بازرگانی، خدمات حمل یکپارچه کالا، خدمات کانتینری شامل انبارش، اجاره، شستشو و تعمیر کانتینر، خدمات ردیابی تحت شبکه کالا، خدمات بسته بندی و سورتینگ کالا و دفاتر خدمات عمومی شامل بیمه، بانک، رفاهی و... از جمله بخش های تشکیل دهنده این بندر است.

رضایی نژاد افزود: دو انبار مسقف هر کدام به مساحت ۵۳۰۰ متر مربع مجهز به سیستم اطفاء حریق، روشنایی، دفتر انبار، سکوی ویژه تخلیه و بارگیری و لیفتراک، تحت حراست ۲۴ ساعته با گنجایش ۵۰۰۰ تن پذیرای بار در طول شبانه روز است، همچنین اقلیم خشک منطقه فضای بسیار مناسبی برای انبارش کالا در دراز مدت است.

نخستین بندر خشک کشور در یزد
وی ادامه داد: این بندر دارای سردخانه دو مداره (بالای صفر درجه و زیر صفر درجه) با گنجایش ۱۵۰۰۰ تن و ۳۹ سالن بزرگ و متوسط، مجهز به اتاق فرمان، لیفتراک، سکوی تخلیه و بارگیری، دوربین‌های مدار بسته است و تحت حراست ۲۴ ساعته پذیرای بار در طول شبانه روز است.

رضایی نژاد ادامه داد: محل استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مجاورت محوطه گمرکی است، این ساختمان به گونه‌ای ساخته شده که کاملاً بر روی محوطه گمرکی اشراف داشته و تمام فعالیت‌ها با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است و محل استقرار ساختمان‌های اداری از جمله، راه آهن، بندر خشک پیشگامان، بیمه، بانک و شرکت‌های ترخیص کار است.

رضایی نژاد با اشاره به محوطه گمرکی و ترمینال چند منظوره این بندر افزود: محوطه‌ای با مساحت ۸ هکتار دیوار کشی شده و مجهز به دو خط ریلی، سکوی تخلیه و بارگیری، گیت ورود و خروج کامیون، برج‌های نوری، دوربین مدار بسته و شبکه فیبرنوری است و کف سازی این محوطه از بتون مسلح با مشخصاتی بالاتر از باند فرودگاه ساخته شده و در مقابل هر گونه فشار و ضربه‌ای کاملاً مقاوم است.

نخستین بندر خشک کشور در یزد
وی ادامه داد: شانتینگ یارد با ۱۵ خط ریلی در نهایت محلی مناسب جهت مانور واگن‌های باری، پارکینگ واگن ها، تخلیه و بارگیری و راه اندازی خط تعمیر دیزل و واگن و شرکت حمل و نقل این شرکت قابلیت انجام امور حمل و نقل جاده‌ای داخلی کالا از مبدا بندرخشک به کلیه نقاط کشور و همچنین از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر در داخل کشور را خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره بندرخشک پیشگامان اظهار داشت: فضای عملیاتی بندر خشک پیشگامان بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع است که شامل ساختمان اداری، سالن استراحت، توقفگاه، نمازخانه، انبار، کارواش، تعمیرگاه، آپاراتی و... خواهد بود.

نخستین بندر خشک کشور در یزد

رضایی نژاد با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در این بندر ادامه داد: علاوه بر فعالیت‌های اصلی، برخی ماموریت‌های فرعی نیز در حاشیه بندرخشک پیشگامان تعریف شده است.

گزارش از سعیده صدیقی

انتهای پیام/ص

برچسب ها: اشتغال ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار