خاطرات روز‌های پرخطر/ ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

حرکات سیاسی غیر دینی در ایران از سوی مردم ایران حمایت نمی شود و شکست خواهد خورد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی سپهری تاریخ دان اردکانی در خصوص تاثیر کودتای ۲۸ مرداد در اردکان می گوید: درشهرستان  اردکان ۳ حزب فعال شامل حزب توده، دمکرات و اراده ملی که اعضای حزب دمکرات از اشراف و اعیان بودند که در آخر به روشن فکران غربی تبدیل شدند این حزب میتینگ‌های موثری تشکیل می داد و سخنرانانی از یزد در مجالس خود دعوت می کرد ،حزب اراده ملی فعالیت چشم گیری نداشتند.

خاطرات روز‌های پرخطر/ ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

تلاش برای ایجاد اغتشاش درکوچه و بازار

وی  ادامه  می دهد: اما اعضای حزب توده فعالیت‌های چشم گیری داشتند و با بستن بازو بند و ایجاد تظاهرات در بازار به عنوان مرکز شورش ها اغتشاش ایجاد می کردند.

خاطرات روز‌های پرخطر/ ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

او می گوید:اما اعضای حزب توده از اصول اعتقادی آن بی اطلاع بودند و فقط به این اعتقاد داشتند که از اموال اشراف باید به آن‌ها هم برسد و فقط در صدد تقسیم اموال اشراف بودند.

سپهری می گوید: در زمان نخست وزیری قوام السلطنه اعضای حزب برای پشتیبانی از مصدق و مخالفت با قوام به یزد رفته بودند که شخصی به نام ابوالفضل دلاک در راه بازگشت به اردکان به قتل رسید  تنها فردی بود که در جریان مصدق کشته شد.

ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

خاطرات روز‌های پرخطر/ ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

نویسنده کتاب روز‌های پرخطر می گوید: با فرار شاه در اواخر سال ۱۳۳۲ حزب توده فعال شد و تظاهرات بزرگی در بازار اردکان به راه انداخت که شعار اصلی آن ،ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم، بود در این تظاهرات افراد مذهبی شرکت نداشتند چرا که حزب توده بازمانده حزب شوروی سابق بود و از مصدق پشتیبانی می کرد همچنین مصدق کار‌هایی کرده بود که مخالفت آیت الله کاشانی و مذهبیون را برانگیخته بود.

او ادامه داد:توده ای‌ نیز منتظر مسکو بودند تا حمایتشان کند، اما به دلیل مرگ استالین حمایتی از جانب مسکو صورت نگرفت و توده ای‌های اردکان به سه دسته تقسیم شدند.

وی می گوید: دسته اول از حزب توده در اردکان سریعا رنگ عوض کرده و طرفدار شاه شدند، دسته دوم فراری شدند و دسته سوم نیز، چون نه طرفدار شاه بودند و نه پناهی داشتند دستگیر شدند.

جریانی حمایت مردمی را به دنبال دارد که ریشه مذهبی داشته باشد

خاطرات روز‌های پرخطر/ ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم

سپهری ادامه می دهد: این جریانات در اردکان نشان داد که اگر در پس جریانات سیاسی، مذهب نباشد مردم حاضر نیستند برای شخص یا افرادی فداکاری کنند، جریانی حمایت مردمی را به دنبال دارد که ریشه مذهبی داشته باشد و افرادی، چون مراجع دینی سردمدار این حرکات باشند.

حرکات سیاسی غیر دینی در ایران از سوی  مردم ایران حمایت نمی شود و شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/ی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.