در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد:

سیاست راهبردی ایالات متحده در دولت ترامپ، تغییر رژیم در ایران است/ فارغ از اشتباهات داخلی در عرصه مدیریتی، دولت مقتدری داریم

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تشکیل گروه اقدام علیه ایران توسط آمریکا در سالگرد کودتای 28 مرداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تشکیل گروه اقدام علیه ایران توسط آمریکا در سالگرد کودتای 28 مرداد موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 28 مردادماه بود که با حضور صادق خرازی فعال سیاسی و سفیر اسبق ایران در فرانسه و محمد جمشیدی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد جمشیدی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست راهبردی آمریکا در دولت ترامپ تغییر رژیم در ایران است گفت: فشارها بر ایران به چند شکل است که مهم ترین آن فشار اقتصادی حداکثری بر کشور از طرف وزارت خزانه داری است. آمریکا تصور می کرد که با کمترین هزینه و یا بدون هزینه می تواند رژیم ایران را با اعمال سیاست هایش تغییر دهد، ولی امروز به این نتیجه رسیده اند که شکست خورده اند.

وی با اشاره به انتصاب برایان هوک به عنوان نماینده ویژه کار گروه اقدام علیه ایران تصریح کرد: آمریکا در حوزه فشار بر ایران احساس کمبود و عدم همراهی سایر کشورها را دارد و تشکیل این گروه تلاش می کند تا با تعامل و اقدامات دیپلماتیک افکار عمومی و سایر کشورها را با خود همراه کند که این خود یکی دیگر از راهکارهای آنان برای فشار بر کشور است.

سیاست راهبردی ایالات متحده در دولت ترامپ، تغییر رژیم در ایران است

جمشیدی با بیان اینکه این کارگروه هم برای آن ها نتیجه بخش نخواهد بود گفت: آنها تلاش می کنند با فشار اقتصادی همراه با تحریم و در ادامه آن آشوب های داخلی رژیم را تغییر دهند و در عین حال این آشوب ها را به اعتراضات برای تغییر نظام تعبیر کنند که البته در این زمینه هم شکست خوردند. آن ها تلاش می کنند تا ایجاد آشوب در داخل کشور را به تغییر رژیم ربط دهند و از آن برای همگرایی و همراهی سایر شرکای خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: البته این راهبرد خصمانه آن ها نتیجه ای نداشته و آن ها هنوز به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند، همچنان که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دوازده مورد از مولفه های قدرت در ایران را بعنوان پیش شرط مطرح کرده تا زمینه برای تغییر نظام در ایران آسان تر باشد.

صادق خرازی فعال سیاسی در ادامه برنامه فشار حداکثری آمریکا را برای گرفتن امتیاز حداکثری دانست و بیان کرد: ترامپ در دوران انتخاباتی خود تحت فشار لابی های صهیونیستی و عربی، شعارهای ضد ایرانی بسیاری داده و این لابی ها فضا را مسموم کرده اند و به دنبال تهی کردن ساختار نظام از درون هستند تا در ادامه هر کاری که مد نظرشان است را انجام دهند.

هدف اصلی آمریکایی ها، کاهش قدرت بازدارنگی فزاینده ایران در خاورمیانه است

وی فشار و دشمنی با ایران را بی معنی و بدون دلیل دانست و افزود: ایران و مردم آن همواره طبق عرف بین المللی زندگی کرده اند و هدف اصلی آمریکایی ها کاهش قدرت بازدارنگی فزاینده ایران در خاورمیانه است. ما در هیچ دوره ای از تاریخ تا این مقدار از قدرت نفوذ برخوردار نبودیم و خیلی ها از این اتفاق نگران هستند، همچنان که شاهد بودیم که در مبارزه با تروریسم نه آمریکا و نه اروپا موفق نبودند، بلکه این ایران بود که آن ها را مهار کرد.

خرازی با بیان اینکه با کشورهای منطقه همکاری های خوبی برای مبارزه با تروریسم داشته ایم ادامه داد: در عراق و سوریه با همکاری معنوی ایران و همکاری دولت این کشورها از تغییر رژیم که از اهداف آمریکایی ها بود جلوگیری کردیم و این در حالی است که استکبار تلاش داشت تا در لبنان و افغانستان هم دولت های مورد نظر خود را مستقر کند.

فشارهای اخیر و طرح خاورمیانه جدید همگی به یکدیگر مرتبط هستند

این فعال سیاسی با بیان اینکه سال های متمادی است که آن ها صحبت از خاورمیانه جدید می کنند گفت: فشارهای اخیر و طرح خاورمیانه جدید همگی به یکدیگر مرتبط هستند و و در این میان ترامپ با دیدگاه هایش نتوانست کاری از پیش ببرد و عملا با یک بی محلی جهانی مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه فرار شرکت های اقتصادی خارجی ناشی از بی تدبیری در مدیریت داخلی کشور است تصریح کرد: باید با مدیریت صحیح در این موضوع این مشکلات را برطرف کنیم. فارغ از اشتباهات داخلی در عرصه مدیریتی معتقد هستم دولت مقتدری داریم و باید مشکلات خود را در داخل حل کنیم و می توانیم با قدرت راهمان را بدون آمریکا با قدرت ادامه دهیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه ترامپ را در عمل به شعار ها و رسیدن به اهدافش ناموفق دانست و گفت: انتصاب هوک هم مثل اعتراف ترامپ درباره دخالت در کودتای ۲۸ مرداد اشتباهی مضاعف است، ولی همزمان با اعتراف به اشتباه در سالروز همین کودتا گروه اقدام را تشکیل می دهند.

وی هدف تشکیل گروه اقدام علیه ایران را فرار رو به جلو دانست و افزود: برایان هوک معترض و منتقد به سیاست های ترامپ بود و در مذاکرات هسته ای هم حضور داشت، اما هدف آن ها فرار رو به جلو در کنار همراهی اروپا با سیاست های خود و و تعریف یک pmd جدید در دنیا است، ولی خودشان هم می دانند که موفق نخواهند شد.

هدف سیاست خارجی آمریکا در حال حاضر، خروج از بن بست سیاسی است که ترامپ به وجود آورده

خرازی هدف سیاست خارجی آمریکا در شرایط حاضر را خروج آن ها از بن بست سیاسی که ترامپ به وجود آورده دانست و ادامه داد: آن ها تلاش می کنند تا با اعمال فشار و همراهی اروپا از این انزوای سیاسی خارج شوند. امروز شاهد هستیم که آمریکا با کانادا، آسیای جنوب شرقی، اروپا، ژاپن، روسیه، ایران و با خود هم مشکل دارد که این موضوع در میزان حجم انتقادات نسبت به ترامپ پس از دیدار با رهبر کره شمالی به وضوح مشاهده شد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه سیاست آمریکا امروز دچار نوعی سردرگمی شده تصریح کرد: آن نمی دانند فشار اقتصادی وارد کنند و یا فشار سیاسی و از طرفی هم سیگنال های احمقانه ای از سوی برخی کشورهای منطقه دریافت می کنند که تا کنون نتیجه ای برایشان نداشته است.

جمشیدی در ادامه برنامه گفت: پمپئو و برایان هوک تا امروز هیچ توضیحی درباره نحوه و روند فعالیت گروه اقدام علیه ایران نداده اند. برایان هوک با این انتصاب تنزل درجه پیدا کرد، در حالی که او مسئول طراحی سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا بود و امروز مسئول گروهی شده که در ساختار سیاسی آمریکا بی معنی است و جمعی دور هم تشکیل شده که حتی تعداد آن ها هم مشخص نیست و در حال حاضر فقط تلاش دارند پیام خود را مبنی بر تمرکز روی ایران انتقال دهند.

گروه اقدام علیه ایران نقش دورهمی دارد

 استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: در اصل تصمیم گیری درباره سیاست خارجی آمریکا بر عهده شورای امنیت ملی این کشور است که سیا، وزارت خارجه و وزارت خزانه داری هم باید در حوزه های تخصصی خود ورود پیدا کنند. در واقع ساختار سازمانی این کارگروه هنوز مشخص نیست و بیشتر نقش دورهمی و اظهار نظر در مورد ایران را دارد.

جمشیدی گفت: در همراهی سایر سازمان ها با این کارگروه به عنوان فرمانده، هنوز شک و شبهه های زیادی وجود دارد، در حالی که وزیر خارجه نمی تواند به رئیس سیا و وزیر خزانه داری دستور دهد و این روند باید توسط شورای امنیت ملی این کشور انجام شود و بولتون هم در آن جا تفویض اختیاری به وزارت خارجه انجام نداده است.

 استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تشکیل این کارگروه را دغدغه شخصی پمئپو دانست و تاکید کرد: زمانی که او در سازمان سیا بود، مرکز ماموریت ایران را تاسیس کرد و بیشتر دغدغه ذهنی او مسئله ایران بوده است.

بهترین پیشنهاد به ایرانی ها پیشنهادی است که مطمئن باشید ایرانی ها آن را رد می کنند

جمشیدی گروه اقدام را محلی برای توطئه بر ضد ایران دانست و گفت: طراحی عملیات روانی بر ضد ایران و فشار بر کشور و همزمان پیشنهاد مذاکره از کاربردهای اصلی این گروه است. آن ها بر ایران و مردم آن فشار وارد می کنند و در عین حال خود را مقصر نمی دانند، همچنانکه که دنیس راس مسئول حوزه ایران و خاورمیانه در دوره اوباما و در خلال مذاکرات هسته ای گفت که "بهترین پیشنهاد به ایرانی ها پیشنهادی است که مطمئن باشید ایرانی ها آن را رد می کنند" و این بدان معنی است که آمریکایی ها و اصلا به دنبال مذاکره و تعامل نیستند و فقط به دنبال فشار بر ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: جان بولتون در زمان اوباما پیشنهادی به او داد که معتقد بود مطمئنا ایرانی ها با فشار اولیه وارد مذاکره نخواهند شد، ولی ما باید از ادبیات مذاکره استفاده کنیم و مقصر فشارها را خود دولت ایران معرفی کنیم، همچنان که ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط می دهد و همزمان دوازده شرط را هم می خواهند و این در حالی است که این دوازده شرط را هیچ نظامی در دنیا نمی پذیرد.

جمشیدی تصریح کرد: آمریکا همیشه در تعامل با سایرین خود را به عنوان یک کشور فاتح قلمداد می کند و پیشنهادات و درخواست های حداکثری از روش های مذاکراتی آنان بوده و هست که این موضوع به این معنی است که هدف اصلی آنان به نتیجه نرسیدن مذاکرت و فشار بر ایران برای همراه کردن است.

ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری در منطقه نیست

صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به اینکه ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری در منطقه نیست گفت: آمریکا با واقعیت های دیگری در منطقه روبه‌رو است، به طوری که بهتر از هر کشوری می‌داند که ایران از نظر ژئوانرژی، ژئوپولتیک،ژئواستراتژیک و منابع انسانی قابل مقایسه با هیچ کشوری در منطقه نیست.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما ایدئولوژیک است افزود: ما نمی توانیم بر اساس منویات آمریکا عمل کنیم، ما نمی توانیم قدرت فزاینده خودمان را به خاطر خواست آمریکا کم کنیم، مردم ایران هزینه داده‌اند تا این موقعیت بی نظیر را به دست آوردند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به دنبال کاهش قدرت بازدارندگی ،مهار قدرت، توقف تمام موقعیت ها و در نهایت تغییر رژیم در ایران است.

وی با اشاره به اینکه در تمام موقعیت های تاریخی آمریکا به دنبال براندازی نظام سیاسی ایران بود، اما نتوانستند به این هدف خود دست یابند و دچار اشتباهات استراتژیک شدند گفت: سیستم اطلاعاتی ایران سیال و قوی است، لذا نظام اطلاعاتی ما مبتنی بر اطلاعات درونی و بیرونی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا بعد از جنگ ایران و عراق به دنبال مهار ایران بود، لذا به صدام کمک کرد تا به هدف خود برسد و بعد از جنگ ایران و عراق بحث مهار دوگانه را مطرح کرد اظهار کرد: آمریکا بعد از سقوط صدام در سال  ۲۰۰۱این بحث را مطرح کرد که ایران محور شرارت است و پس از آن به همه اشتباهات خود اعتراف کرده و هر بار با یک ابزاری می خواهند یک ملت و یک کشوری را از موقعیت خود محروم کنند.

حل مشکل اقتصادی مهم ترین مسئله است که با حل آن اتحاد درونی بیشتر می‌شود

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به مجموعه اشتباهات بزرگ آمریکایی‌ها اظهار کرد: آمریکا از یک طرف صحبت از مذاکره می کند و از طرف دیگر قاتلان را به آمریکا راه می دهد، در ایالت متحده در دوره بوش و کلینتون سازمان منافقین را یک سازمان تروریستی معرفی کردند که در سال‌های قبل از انقلاب با آمریکایی ها و در دوره صدام با وی همکاری می‌کردند و بعد از صدام در ترور ها نقش داشتند.

وی با اشاره به اینکه هزینه استقلال ملت ایران، هزینه پول خرج کردن و راضی کردن دیگران نیست اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا بعد از فروپاشی شوروی دچار بحران فلسفه سیاسی موجودیت خود شد و از طرف دیگر جریان جدید سیالی در جهان به ویژه در غرب آسیا به نام مقاومت شکل گرفت.

خرازی با اشاره به اینکه دولت باید بحران اقتصاد مولد را در ایران حل کند ادامه داد: حل مشکل اقتصادی مهم ترین مسئله است که با حل آن اتحاد درونی بیشتر می‌شود، ما باید در درون خود مستحکم باشیم تا در برابر نابخردی های آمریکا مقاوم باشیم.

وی با اشاره به تناقض هایی که در گفتار و رفتار دولت های مختلف آمریکا پیرامون ایران وجود دارد گفت: ترامپ با زبان بسیار زشت صحبت می کند، یک روزی آنها ۷۰ ، ۸۰ سال سیاست های نظامی ، امنیتی و اقتصادی خودشان را ترسیم می کردند، اما بعد از فروپاشی شوروی صحبت از نظم جدید جهانی کردند که این امر محقق نشد و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو بود.

منطق ترامپ این است که آمریکا در حال عقب افتادن از دیگران است

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به اینکه هند به صورت اساسی و ماهوی رشد مهمی در تکنولوژی و مسائل اقتصادی داشته است گفت: هند در سال ۲۰۳۰ چهارمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد، لذا یک قدرت جدید جهانی خواهد بود.

محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه آمریکا در حال تلاش برای حفظ نظم خود است تا دیگران را در چارچوب خود قرار دهد، گفت: منطق ترامپ این است که آمریکا در حال عقب افتادن است و دیگران در حال پیش گرفتن از آنها هستند .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران آمد و گفت باید این نظم آمریکایی از بین برود افزود: چین مهم ترین بازیگر در این عرصه است و در چند سال آینده قدرتش بر آمریکا می چربد، لذا قدرت نظامی چین در حال ظهور است و آمریکا تهدید اصلی خود را چین می داند.

جمشیدی با اشاره به اینکه ما تحت فشار اقتصادی آمریکا هستیم، خاطرنشان کرد: ايران قدرت موثر و مهم منطقه‌ای است به طوری که ایران تهدیدهای تروریستی و امنیتی را برای شرق و غرب عالم مهار می کند.

انقلاب اسلامی ایران مردمی ترین انقلاب در قرن بیستم بود

وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم از مولفه قدرت برای تضمین امنیت خودمان استفاده کنیم افزود: هنر ترامپ برای جامعه ما مفید است، زیرا ریاکاری آمریکا را نشان می دهد، سیاست‌های آمریکا قابل اعتماد نیست و به لحاظ کارشناسی آنها به صورت زیگزاگی عمل می‌کنند.

موسی حقانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران طی گفت و گوی زنده تلفنی با اشاره به ریشه خصومت های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی ها هفتاد سال است که بر ضد ملت ایران اقدام می کنن،د لذا از جنگ جهانی دوم آنها مواضع ضد ایرانی را اعمال کردند، در بحث صنعت ملی شدن نفت کاملا موزیانه و منفعت طلبانه از برخی از جریان ها حمایت کردند، به طوری که آنها از زمان ترومن به صورت مصمم در پروژه‌های مرتبط با کودتا همکاری و همراهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه است گفت: ما سابقه تمدنی درخشان و گسترده‌ای از لحاظ تاریخی داریم لذا دویست سال است که با استکبار و استعمار درگیر هستیم.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با اشاره به اینکه ایران در قلب زمین قرار دارد افزود : انگلیس به خاطر منافع نفتی در تمام شئونات ما دخالت می‌کرد، این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران مردمی ترین انقلاب در قرن بیستم بود و توانست بساط آمریکا را از ایران برچیند .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شام
۰۹:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
دین مااسلام عزیزما،گذشتگان وبزرگان وتاریخ ایران وایرانی اکنون ماازپیروجوان وجوانان دانشمند ومتفکروخلاق درهمه ی عرصه ها،چندین سروگردن بالاترازامریکاوامثال امریکاست واصلاقابل مقایسه نیست،وکما فی السابق تذکرمی دهیم ماباکسی سردعواندددددددداشته ونددددددداریم ولی اسلام عزیزوامام بزرگوارمافرموده اگرکسی تعددددددی کندددددددهان اورااااخردمی کنیم،آمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند،ماآمریکارازیرپااااااااامی گذاررررریم
Iran (Islamic Republic of)
شام
۰۹:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
دین مااسلام عزیزما،گذشتگان وبزرگان وتاریخ ایران وایرانی اکنون ماازپیروجوان وجوانان دانشمند ومتفکروخلاق درهمه ی عرصه ها،چندین سروگردن بالاترازامریکاوامثال امریکاست واصلاقابل مقایسه نیست،وکما فی السابق تذکرمی دهیم ماباکسی سردعواندددددددداشته ونددددددداریم ولی اسلام عزیزوامام بزرگوارمافرموده اگرکسی تعددددددی کندددددددهان اورااااخردمی کنیم،آمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند،ماآمریکارازیرپااااااااامی گذاررررریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
ننگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار