ایجاد حفره در قرنیه؛ نتیجه وحشتناک تنبلی در خارج کردن لنز از چشم

هرچند استفاده از لنز‌های تماسی نیاز شما به عینک را از بین می‌برد، اما باید بدانید استفاده نادرست از این وسیله فاجعه به بار خواهد آورد.

ایجاد حفره در قرنیه؛ نتیجه تنبلی برای خارج کردن لنز چشمبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بیشتر اوقات استفاده از لنز‌های چشمی به دلیل اصرار بیماران برای خودداری از عینک زدن تجویز می‌شود. برخی اوقات نیز وضعیت بیماری و شرایط بیمار سبب می‌شود استفاده از لنز تماسی به سایر روش‌های درمانی ترجیح داده شود.

امروزه لنز‌های چشمی در انواع مختلف وجود دارند؛ ازجمله لنز‌های برطرف کننده عیوب انکساری چشم، لنز‌های پس ازجراحی‌های تهاجمی، لنز‌های درمانی برای ترمیم زخم و آسیب دیدگی قرنیه چشم و درنهایت لنز‌های رنگی که برای تفاوت رنگ چشم مورد علاقه افراد هستند.

حتی در زمان چرت کوتاه نیز لنز تماسی باید از چشم خارج شود

در سراسر دنیا عده زیادی از مردم  از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند که این رقم درکشور آمریکا بیش از ۴۵ میلیون نفر است. ازاین تعداد حدود یک سوم اعتراف می‌کنند که گاهی اوقات درخارج وضدعفونی کردن لنز دچار سستی می‌شوند و درحالی که لنز برچشمشان است به خواب می‌روند. بررسی‌ها نشان می‌دهند حتی درزمان چرت کوتاه طول روز نیز فرد باید لنز تماسی را ازچشم خود خارج کند.

تکرار عادت اشتباه استراحت شبانه درحالی که لنز برچشم است به تدریج سبب افزایش عفونت چشم می‌شود. دراثراین عادت اشتباه چشم دچار محرومیت از دریافت اکسیژن شده و دچار انواع عفونت‌ها می‌شود.

کمبود اکسیژن کافی چشم‌ها را درمعرض ابتلا به انواع باکتری‌های موجود درهوا، پوست و حتی بزاق دهان قرار می‌دهد.

ملتحمه، غشای مخاطی خارجی پوشش چشم وظیفه محافظت دربرابر عوامل بیماری زای چشمی را برعهده دارد، اما محرومیت از اکسیژن سبب ضعیف شدن این پوشش محافظتی و حتی نمایان شدن حفره‌هایی کوچک درسطح قرنیه می‌شود که باکتری‌ها درآن به دام می‌افتند و به سرعت رشد می‌کنند.

این روز‌ها درجهان مراجعه به مراکز درمانی و تخصصی چشم پزشکی با مشکل عفونت چشمی بسیار شایع شده است. دانشمندان برخی عادت‌های اشتباه ازجمله استراحت درحالی که لنز برچشم است، استفاده طولانی مدت از لوازم آرایش و پاک نکردن آن‌ها در زمان خواب، تماس دست کثیف با چشم و مصرف مواد غذایی ناسالم را دربروز این مشکل‌ها اثرگذار می‌دانند.

دربرخی مواقع عفونت چشمی ناشی از استفاده نادرست از لنزچشمی سبب نیازبه جراحی اورژانسی پیوند قرنیه می‌شود که امکان دارد پس ازآن فرد هیچ گاه قدرت بینایی اولیه خود را به دست نیاورد.

 لنزطبی یا رنگی را تنها از مرکز‌های مجاز خریداری کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد تنها از مرکز‌های مجاز لنزطبی یا رنگی خریداری کنند، ازلنز همدیگر استفاده نکنند، لنزی خریداری کنند که تمامی استاندارد‌های مورد نیاز را داشته باشد، هرگز با دست کثیف به چشمان خود دست نزند، پس از خارج کردن لنز حتماً آن را درمایع مخصوص قراردهند و به طور دائم تحت نظارت پزشک متخصص چشم پزشک باشند و درصورت هرگونه احساس درد، قرمزی چشم، خارش، سوزش و اشک ریزی استفاده از لنز را قطع و دراولین زمان به پزشک مراجعه کنند.

کارشناسان به طور کلی استفاده ازلنز‌های تماسی را برای بازه‌های زمانی موقتی پیشنهاد می‌کنند و توصیه آن‌ها دردرجه اول استفاده از عینک طبی یا روش‌های جراحی تهاجمی برای رفع مشکل چشم است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
چشم