باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

احتكاركنندگان، دلال هستند يا توليدكننده؟/ مردم انبارهای احتکار کالا را معرفی کنند

تشدید احتکار در چند هفته گذشته موجب ایجاد مشکل در عرضه به بازار شده است.

احتكاركنندگان، دلال هستند يا توليدكننده؟/ مردم انبارهای احتکار کالا را معرفی کنندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از سیر صعودی مشکلات اقتصادی و نوسانات شدید نرخ ارز در چند ماه گذشته، شاهد افزایش آمار احتکار در تهران و شهرهای دیگر بودیم.

این افزایش به حدی رسید که در چند هفته گذشته، روزی نبود که اخباری مربوط به کشف یک انبار احتکاری جدید را نشنویم. زمانی که به تحقیق بیشتر در مورد کالاهای مکشوفه پرداختیم متوجه شدیم که این کالاها از کاغذ، مواد آرایشی، آهن، آلومینیوم و مواد خوراکی تا بسیاری کالاهای دیگر را شامل می‌شد.

سوالی که در اینجا مطرح شد این بود که چرا در این سطح بالا، احتکار در جامعه رخ داده است و بهترین راهکار مقابله با احتکار چیست؟

در راستای روشن شدن زوایای بیشتری از این موضوع با چند تن از صاحبنظران این حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛

قاضی با کمک کارشناسان اصناف برای کالاهای احتکاری قیمت تعیین کند

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره موضوع احتکار و راهکارهای مبارزه با آن، اظهار کرد: باید انگیزه‌های ایجاد رانت و احتکار در جامعه از بین رود در غیر اینصورت تا زمانی که خلاءهای اقتصادی وجود دارد، نمی‌توان از پدیده‌ای همچون احتکار جلوگیری کرد.

وی افزود: با توجه به گستردگی پخش کالاهای احتکار شده در انبارهای متعدد و در نقاط دور افتاده، نمی‌توان انتظار داشت که این کالاها به راحتی کشف شوند.

محمودی اصل با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات موجود در حوزه قاچاق، گفت: کشف و دپوی کالاهای قاچاق در سال‌های گذشته موجب شد که بسیاری از این اجناس در معرض فساد و تخریب قرار بگیرند و از سطح عرضه بازار خارج شوند.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: در بیشتر موارد، کشف کالای رانتی موجب انتقال کالا از انبار احتکارکننده به انبار دولت خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای 4000 خودرویی که در روزهای گذشته ثبت نام آنها صورت گرفت، 550 هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند و باتوجه به نیاز بازار مشخص می‌شود که این افراد عموما واسطه‌هایی هستند که می‌خواهند خودرو را در بازار با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مقرون به صرفه بودن کالاهای ایرانی در برهه کنونی برای همسایگان خارجی، گفت: اکنون به دلیل تولید کالا بر اساس مواد اولیه تهیه شده با ارز ارزان، دارای مزیت صادراتی شده‌ایم و از کشورهای همسایه بسیاری کالا از شهرهای مرزی خریداری می‌شود اما در صورتیکه بخواهیم این کالا را با قیمت ارز جدید تولید کنیم، زیان خواهیم کرد.

محمودی‌اصل تصریح کرد: بهترین راهکار برای از عرضه خارج نشدن کالاهای احتکار شده این است که قاضی با کمک کارشناسان اصناف برای کالاهای احتکاری قیمتی را تعیین کرده و آن کالا را به بازار عرضه کند. پول را به حساب صاحب کالا واریز کند و جریمه را از آن بکاهد.

وی تأکید کرد: ورود پرونده‌های احتکاری به پیچ و خم طولانی دادگاه موجب خسران اقتصادی و ایجاد رانت مجدد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت پرونده احتکار دارو توسط دختر آقای وزیر 


فقدان امنیت و رانت، احتکار را به‌وجود آورد

در ادامه گزارش بهرام شهریاری کارشناس صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: احتکارهای به وجود آمده در چند ماه اخیر به دلیل عدم امنیت و رانت‌های ایجاد شده در بازار است.

وی افزود: گردش مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز تولید به دلیل نوسانات قیمت ارز با کاهش روبه‌رو بود و بسیاری از افراد کالاهای خود را در انبار دپو کرده و نمی‌فروشند تا قیمت ارز مشخص شود.

شهریاری تأکید کرد: عامل اصلی این موضوع خود دولت و سیاست‌های اشتباه اتخاذ شده در چند ماه اخیر است که موجب بی‌سر و سامانی در بازار ارز و در پی آن تولید ملی شد.

این کارشناس صنعت تصریح کرد: به نظر من باید شرایط برای اجرای اقتصاد آزاد فراهم شود و تمام پول‌هایی که از کشور خارج شده دوباره به کشور بازگردد تا بتوانیم اقتصاد سالمی داشته باشیم.

مردم انبارهای احتکار کالا را معرفی کنند

سرهنگ کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: طبق بررسی‌های همکاران ما در پلیس پیشگیری تهران بزرگ ۳ سوله احتکار لوازم خانگی در کهریزک شناسایی شد. 

وی افزود: همگی این کالاها خارجی هستند و به مدت یکسال است که این کالاها در انبارها احتکار شده‌اند. 

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: در این سه انبار تعداد ۲۷۰۰ قلم جنس از قبیل یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق گاز وجود دارد که برخی از آنها از سال ۲۰۱۵ احتکار شده‌اند و ارزش مالی آنها ۶ تا ۸ میلیارد تومان است و ۳ نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند. 

سرهنگ ظهیری دستور پیگیری وضعیت کالاها بابت احتمال قاچاق بودن آنها را صادر کرد. 

وی گفت: از تمام همشهریان و مردم در تهران بزرگ درخواست داریم که اگر از محل انبارهای احتکار شده خبر و اطلاعاتی دارند حتما در اختیار کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری بگذارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن با متخلفان برخورد شود. 

هدف احتکارکنندگان، عرضه قطره چکانی به بازار است

یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات با بیان اینکه بعد از اعلام دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، به اصناف و اتحادیه‌ها در ارتباط با لزوم عرضه 38 قلم کالای اساسی به بازار، رسیدگی به پرونده‌های احتکار این نوع کالاها در اولویت سازمان تعزیرات قرار گرفت، اظهار کرد: در همین چارچوب در این چند هفته اخیر، 230 پرونده مهم و ملی را در سراسر کشور در موضوع احتکار تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در این زمینه مربوط به احتکار آهن و میلگرد در استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی بوده است، ادامه داد: این دو استان قطب آهن و میلگرد کشور هستند و پرونده‌ای که در این زمینه در این دو استان تشکیل شده است در مجموع، حدود 6 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

رایگانی با بیان اینکه هدف از این احتکارها عرضه قطره چکانی کالاها به بازار، با هدف بالا رفتن قیمت این کالاها به مرور زمان بوده است، ادامه داد: در مورد این پرونده‌ها علاوه بر اینکه احتکارکنندگان را ملزم به عرضه این کالاها به بازار کرده‌ایم، پرونده‌هایی علیه آنها ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات احتکار لوازم خانگی را یکی دیگر از مهم‌ترین پرونده‌های این روزهای سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه احتکار کالا مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال در استان البرز یک برند آلمانی اقدام به احتکار کالا به ارزش 21 میلیارد تومان کرده بود و در استان اصفهان نیز یک برند کره‌ای اقدام به احتکار بخش قابل توجهی از لوازم خانگی جهت عرضه قطره چکانی به بازار کرده بود.

وی به تشکیل پرونده‌هایی در ارتباط با احتکار برنج و اقلام خوراکی مورد نیاز مردم اشاره کرد و افزود: به تازگی پرونده‌ای در یاسوج در این زمینه تشکیل شده که فرد محتکر اقدام به پنهان کردن بیش از 5 هزار تن برنج و حبوبات کرده بود، البته در مورد این پرونده علاوه بر موضوع احتکار، احتمالا با جرم قاچاق مواجه باشیم.

رایگانی با اشاره به اینکه متاسفانه در این پرونده‌ها حجم کالاهای احتکار شده، بالاست، تأکید کرد: فردی در استان البرز اقدام به مخفی کردن بیش از یک میلیون پوشک با برند خارجی کرده بود در حالی که در سال 96 با ارز دولتی 3400 تومان این کالا را وارد کشور کرده است.

وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها در ارتباط با احتکار لوازم یدکی خودرو، پرونده‌هایی تشکیل شده است، ادامه داد: طبق اعلام مقامات قوه قضائیه در مورد پرونده های احتکار علاوه بر برخورد مالی با محتکران، دادستان ها در سراسر کشور به عنوان مدعی العموم پیگیر این نوع پرونده‌ها خواهند بود و با پرونده این افراد به جرم مفاسد اقتصادی رسیدگی خواهد شد که قطعا مجازات سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر اینکه بخش زیادی از این کشفیات با کمک اطلاعات مردمی صورت گرفته است، اظهار کرد: مردم در صورت مواجهه با این گونه مسائل علاوه بر مراجعه حضوری جهت دادن گزارش، می‌توانند با شماره‌های 124 وزارت صنعت، معدن و تجارت، 110 نیروی پلیس و 135 سازمان تعزیرات تماس بگیرند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد بیشتر احتکار کنندگان کالا دلالان و واسطه‌هایی هستند که اجناس را از تولیدکننده خریداری کرده و برای رسیدن به سود بیشتر آنها را در انبارها،گاراژها و حتی استبل حیوانات دپو می‌کنند. باید توجه داشت که این افراد نه تنها در طمع افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت کالاهای احتکار شده خود هستند بلکه در نظر دارند با کاهش عرضه، بازار را بیش از پیش تحریک کنند.

در پایان باید گفت که ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نهادهای ذیربط و برخورد جدی‌تر آنها با مسئله احتکار کالا می‌تواند خط بطلانی بر فعالیت افراد سودجو و متخلفان اقتصادی کشور بکشد.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
با گرانفروشان بر خوررد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
90 درصد گراني ها را همين خصولتي ها ايجاد مي كنند .
United States of America
،ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
باید احتکارگران به شدت مجازات شوند
United States of America
،ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
پيشنهاد ميشود با محتكرون و سارقين وساير مقصرين بجز مقصرين مدنى وحقوقى وسياسي را بسيج كرده وأنهارا براى كار اجباري برده وأنها دوران زندان خودرا روزانه ١٠ ساعت كوه الابرز را كنده تا بشود أب درياى مازندران را با كانادل بدست أمده جارى نمايند تا هم قدرى مشكل أب حل شود وهم انتقام از أنهايي
كه ٥٠٪‏سهم أب ايران را خوردند گرفته شود.
United States of America
،ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم ریشه احتلار و اختلاس از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
بای قانونی وضع شود که هر کس فساد اقتصادی و انبار محتکری را معرفی کند بیست درصد ارزش آن را جایزه دریافت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
میگید مردم احتکار کنندگان کالا را معرفی کنن؟ همونطور که تمام ملت عزیز و دولت میدونن بزرگترین احتکارکنندگان کالا دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو هستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
با کالاهای کشف شده دقیقا چه کار می کنید؟
قانون چه چیزی را پیش بینی کرده است؟

قطعا بدست ما مردم و شهروندان که نمیرسد ... و ما همه چیز را باید در بازار آزاد دوبل و گران بخریم.

آیا بین کارمندان برخی ارگانهای خاص توزیع می کنید؟ و یا هدیه به محرومین میشود؟ یک انبار دو انبار هم که نیست حجم احتکار لوازم خانگی بالاست...
یا در اصناف بین بقیه دلال ها و مغازه دارها توزیع میشود؟

واقعا برای شما این سوال پیش نیامده بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مردم معرفی هم بکنن فایده نداره چون باز هم به کار خودشون ادامه میدن
Iran (Islamic Republic of)
علی غزلی
۲۳:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چقدر تاسف انگیزه در کشور مسلمان شیعه مسئله احتکار وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
لعنت بر احتکار کنندگان و گران فروشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
قیمت رب تک به ۱۲۰۰۰ تومن افزایش یافت . علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
لطفا فکری هم درخصوص لوازم خانگی و پراید بالای ۳۰میلیون بکنید !!!
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۹:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ننگ بر این احتکار کنندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
احتکار کفر وحرام است این کالاها در شبکه توزیع عرضه شود تا قیمت ها بشکند دولت کالابرگ را دوباره وارد سیستم بازرگانی کند زمان کالابرگ ملت خیلی راحت بودند بزرگترین مشکل مملکت بیکاری و مسکن و زیاد حرف زدن است به حق امام زمان این مشکلات هرچه سریعتر حل شود در مملکت اسلامی توصیه به کار در سوره جمعه شده اونوقت این همه بیکار کار را عار دونستن
Germany
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
باید شدیدترین مجازات براشون در نظر گرفته بشه
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
محاله تااینا وجوددارن ایرانی روز خوش ببینه
United States of America
علی
۱۷:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دریک روز وزمانبندی مشخص با تقسیم هرمنطقه همه نیروهادریک بسیج عمومی با حکم قضائی تمام سوله هاانبارهاوحتی دامداریها ومرغداریها و...که احتمال انبار نمودن کالا را دارند را مورد بررسی قرار دهند در صورت مشاهده موارد احتکار با محتکران با شدت برخوردشود عرصه را برآنها باید تنگ کردودرکنار آن با دقت در تولید وتوزیع کالاها دست سودجویان ناجوانمرد را کوتاه کرد این شجاعت مسئولان ودست اندر کاران را می طلبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حالا کالاها احتکار نشدند و مردم خریدند و استفاده کردند این می شود یک دوره عرضه کالا پس روز دیگر از کجا با دلار ۱۰هزارتومانی وارد و یا تولید شود هر کس پول دستش باشد یا قدرت قرض پول و یا توان نگهداری کالا داشته باشد محتکر می شود اگر خواستی اقتصاد سالم داشته باشی و آب گل آلود نداشته باشی ممکن است باب میل هرکسی نباشد پس کی باید بیاید واین وضع رادرست کند که هم دولت وهم ملت راضی باشند فقط مسوولین محترم می توانند :چون همه کارند:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
که چی بشه؟دوباره تا یک ساعت نشده دوباره جنس هارو برگردونن
دیدم که میگم.شب تا صبح نشده همه ی جنس ها مجوز دار شد یهویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ای کاش یه دوربین میرفت انبار های ایرانخودرو و سایپا رو نشون میداد
Germany
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
احتکار کنندگان ثروتمندان و سرمایه دارانی هستند که بیشترین آسیب را به اقتصاد و فقرا میزنند.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
.چرا اینجوری شدیم...
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۴:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
باید فقط اموال محتکران را گرفته وبه قیمت پایین به مردم بدهند
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۴:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
باید فقط اموال محتکران را گرفته وبه قیمت پایین به مردم بدهند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام اکه اعلام کنن که هر انبار احتکاری که مردم معرفی کنن درصدی از اون اموال بهش سهم و جایزه داده میشه مطمئنا انبار ها همه معرفی میشن و احتکار کنندگان مجبور به ارائه میشوند و بازار وضعیت طبیعی خود را پیدا می کند لطفا این ایده رو مطرح و پیگیری کنید...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام اکه اعلام کنن که هر انبار احتکاری که مردم معرفی کنن درصدی از اون اموال بهش سهم و جایزه داده میشه مطمئنا انبار ها همه معرفی میشن و احتکار کنندگان مجبور به ارائه میشوند و بازار وضعیت طبیعی خود را پیدا می کند لطفا این ایده رو مطرح و پیگیری کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۳:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۳:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ مسئولی نظارت نمیکنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۰:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چرا به احتکار ایران خودرو و سایپا و بقیه شرکتها نگاهی نمیندازید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
موافقم
Germany
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مثلا چه کسی نگاهی بندازه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ریشه ای باید حل کنن چی میشه که احتکار باعث سود دهی بیشتر میشه !
Iran (Islamic Republic of)
کشور ما ، خانه ما
۰۹:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
با سلام خدمت هم میهنان عزیز.

اگر ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی رو به ۸۰ میلیون نفر ایرانی تقسیم کنیم سرانه نقدینگی میشه ۲۰ میلیون تومن.
با این همه پول چرا حالمون خوب نیست؟
چون یه عده محدود دارند با احتکار و رانت و ... حق بقیه رو میخورند.
مردم خودشون باید وارد صحنه بشن.
حداقل کار مردم معرفی محتکر کنندگان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
قرار بود شنبه پخش کالا های احتکار شده پخش بشه به صورت گسترده
کو پخش؟
سامان دادن این وضعیت برای مسئولان از اب خوردن اسون تره
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۹:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دوسه نفر وار کننده خوراک دامو طیورودلالها تو سراسر کشور دسگیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۹:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دوسه نفر وار کننده خوراک دامو طیورودلالها تو سراسر کشور دسگیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
آیا با گرفتن کالاهای احتکار شده و وارد کردن آن به بازار چیزی ارزان خواهد شد؟
Germany
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه مردم مقصر هستن ای کاش مردم چیزی رو نخرند تا ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۰:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چیزی رو نخرن که محاله
نمیتونن از گرسنگی بمیرن
منتها سفره ها کوچیک تر شده و وعده ها کمتر
Germany
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مقصر تو و امثال توهستن مردم چیو نخرن طلا، لوازم خانگی،گوشی موبایل، خانه،اجاره خانه،گوشت و مرغ و پنیر و برنج آخه اگه نخرن با چه فرمولی قیمت میاد پایین با چه استدلالی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
یکی هم جلو نمایندگی ابرانخوردر وسابپارو بگیره همشون ماشبن هادو انبار کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
جلوی قاچاق هرچه زودتر گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
میگه میشه عمده فروش انبار نداشته باشد
آخرین اخبار