معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

طرح جدید مسکنی دولت برای اقشار متوسط جامعه کلید خورد

معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت 50 هزار واحد مسکن جدید برای اقشار متوسط در شهرهای جدید خبر داد.

طرح جدید مسکنی دولت برای اقشار متوسط جامعه کلید خوردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امروز (دوشنبه 29مرداد) در نشست خبری، از ساخت واحدهای مسکن جدید در شهرهای جدید کشور خبر داد و گفت: 50 هزار واحد مسکن جدید در شهرهای پرند، اندیشه، مجلسی، فولادشهر،‌ صدرا، بهارستان، هشتگرد، گلبهار، مهاجران، امیرکبیر، سیراف ساخته می‌شود.

وی تأکید کرد: از این تعداد عملیات اجرایی حدود 10 هزار واحد در هفته دولت و به‌تدریج ساخت مابقی واحدها تا آغاز دهه فجر کلید می‌خورد.

طاهرخانی درباره نحوه ساخت این 50 هزار واحد گفت: تمام این واحدها در قالب مشارکت مدنی با سازندگان ساخته خواهد شد و تعدادی از این واحدها در قالب صندوق زمین و ساختمان واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: در این طرح قرارداد واگذاری زمین به انبوه سازان منعقد می‌شود و نحوه پرداخت تسهیلات با یک دوره تنفس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم با اجرای این طرح نقدینگی در دست مردم به سمت بخش‌های مولد و مسکن هدایت شود، گفت: در اجرای این طرح انبوه سازان و سازندگان وارد مشارکت می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات ساخت 18 درصدی مسکن استفاده کنند.

طاهرخانی با تأکید بر اینکه در اجرای این پروژه دولت هیچ نقشی ندارد، گفت: در اجرای این طرح سعی داریم اقشار متوسط و متقاضیان خانه اولی که در بانک مسکن سپرده گذاری کردند را جذب کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: متراژ این واحد بیش از 100 متر نیست و نظام اجرایی آن در قالب قرارداد مشارکت اجرایی می‌شود.

وی افزود: در ساخت این پروژه شرکت عمران جدید تنها در 30 درصد این طرح نقش دارد و بعد از اتمام سهم خود را برمی‌دارد.

طاهرخانی با بیان اینکه بخشی از این واحدها در قالب مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن واگذار می‌شود، گفت: با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم بخشی از این واحدها در قالب مسکن استیجاری و طرح اجاره‌داری به بنیاد مسکن واگذار می‌شود.


بیشتر بخوانید: وام مسکن/ شرایط جدید دریافت وام مسکن با اقساط 20 ساله + جزئیات 


مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: در اجرای این طرح هیچ محدودیتی از لحاظ قیمت گذاری وجود ندارد و تمام این پروژه‌ها در قالب مشارکت بخش خصوصی و انبوه سازان ساخته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز فراخوان برای ساخت 10 هزار واحدی در شهرهای جدید خبر داد و گفت: انتخاب پیمانکاران در قالب یک فراخوان صورت گرفته و انبوه سازان و پیمانکاران موفقی که رزومه خوبی در پرونده خود دارند در این طرح انتخاب شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: هم اکنون 100 هزار نفر در هر یک از شهرهای جدید ساکن هستند و این میزان جمعیت از لحاظ شهرپذیری رقم بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم سعی کرده‌ایم کیفیت زندگی را در شهرهای جدید افزایش دهیم به طوری که خدمات درمانی، فرهنگی و ورزشی را در این شهرها ارتقا دادیم.

طاهرخانی از رشد 8 برابری جمعیت شهرهای جدید در سال‌های 90 تا 95 خبر داد و افزود: جمعیت شهرهای جدید در مقایسه با جمعیت کل کشور 10 برابر شده و ما شاهد رشد 13 درصدی در سال هستیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در پنج سال آینده این فرآیند ادامه خواهد داشت و ما رشد 20 درصدی را در شهرهای جدید شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از لحاظ ساختاری ناگزیر شدیم که توسعه اجتماعی را در این شهرها مستقر کنیم به همین منظور زیرساخت‌هایی که در این بخش لازم بود را فراهم کردیم.

وی اظهار کرد:‌ سعی کرده‌ایم رویکرد اساسی و پروژه‌های شاخصی در قالب آب، انرژی و اشتغال را در این شهرها فراهم کنیم.

طاهرخانی با اشاره به اینکه 400 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید در 10 سال اخیر بارگذاری شده است، گفت: دولت و شرکت عمران شهرهای جدید تمامی توان و انرژی خود را در پروژه‌های مسکن مهر گذاشته‌اند و امسال موفق شدند بخش بزرگی از این پروژه‌ها را به پایان برسانند و تنها تعداد محدودی از این واحدها در برخی از شهرهای اطراف تهران باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از افتتاح 16 هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت خبر داد و گفت: با افتتاح این واحدها مجموع واحدهای تکمیل شده مسکن مهر به 270 هزار واحد می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 5 هزار و 400 واحد در پردیس، 4 هزار واحد در پرند، 3 هزار واحد در هشتگرد، 1300 واحد در صدرا، 400 واحد در سهند و 800 واحد در گلبهار به بهره برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: تکمیل خدمات روبنایی از جمله تأسیس مراکز خدماتی، بهداشتی، مدرسه، مراکز فروشگاهی از مهمترین اولویت‌ها در افتتاح این واحدها به شمار می‌آید.

طاهرخانی توضیح داد: 18 مدرسه در سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید تکمیل شده که منابع داخلی آن از اسناد خزانه دریافت شده است، زیرساخت 70 مدرسه نیز تکمیل شده که تا ابتدای سال 97 ساخت آنها نیز به اتمام می‌رسد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه شهر جدید فولادشهر کمبود جدی در ساخت مدرسه داشت، گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم مشکل کمبود مدرسه را در این شهر برطرف کردیم و همچنین 2مرکز بهداشت، 2 کلانتری، 7 مسجد و 11 فضای سبز را در بسیاری از شهرهای جدید تکمیل کرده‌ایم.

شهر جدید پردیس‌ با مشکل معارض‌ روبه‌رو است

طاهرخانی از تخصیص‌ 4 هزار میلیارد ریال برای تأمین خدمات روبنایی‌ و زیربنایی‌ شهرهای جدید خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم با اختصاص این منابع مالی کمبودهای‌ موجود در این بخش را جبران کنیم‌.

وی از تأسیس دو شهر جدید در جنوب کشور خبر داد و افزود: دو شهر جدید سیراف‌ در عسلویه‌ و همچنین تیس‌ برای پاسخگویی‌ به نیاز مسکن شاغلان و فعالان پالایشگاهی‌ ساخته خواهد شد و عملیات اجرایی آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه به دلیل مشکل کمبود آب در کشور و همچنین با توجه به تأکید رهبر معظم درباره توسعه سواحل مکران‌ دو شهر جدید جاسک‌، کوشک و تابناک‌ در لارستان‌ را در دستور کار قرار داده‌ایم به طوری که سعی کرده‌ایم جمعیت موجود در کلانشهرها‌ را به این 3 شهر جدید هدایت کنیم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: 2 شهر جدید ایوانکی و خوارزمی را در دستور کار خود قرار دادیم که جمعیت شهر تهران را به این دو شهر سوق‌ دهیم‌.

طاهرخانی‌ درباره‌ قطارهای‌ برقی‌ در شهرهای جدید گفت: قطار برقی گلشهر‌ به هشتگرد‌ را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که با تأمین نقدینگی‌ 70 میلیارد تومانی آن تا سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

آغاز عملیات اجرایی‌ قطارهای برقی در شهرهای جدید

وی از تکمیل قطار برقی بهارستان – اصفهان تا اوایل سال 99 خبر داد و گفت: اقدامات روسازی‌ این قطار به پایان رسیده‌ و با همکاری دستگاه‌های دیگر ساخت این قطار تا سال 99 به اتمام می‌رسد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه قطار برقی مشهد – گلبهار‌ پیشرفت بسیار خوبی داشته است، گفت: کل این مسیر ریلی‌ تملک‌ شده و برخی از ایستگاه‌های آن تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قطار تهران – پرند،گفت: مسئول ساخت این قطار شرکت عمران شهرهای جدید نیست اما اخیراً کارگاه‌ها و اقدامات روسازی‌ آن انجام شده و پیشرفت فیزیکی‌ 40 درصدی‌ داشته است.

طاهرخانی‌ در ادامه به قطارهای‌ حومه‌ای اشاره کرد و گفت: طبق توافقی که با شرکت راه آهن داشته‌ایم ساخت برخی از قطارهای‌ حومه‌ای به ما واگذار شده که در این باره‌ سعی کرده‌ایم اقدامات مؤثری را انجام دهیم به طوری که 28 رام قطار را در مسیر تهران – پرند وارد کرده‌ایم که سرویس‌دهی در این بخش‌ برای مسافران‌ افزایش یابد‌.

وی اظهار کرد: قطار حومه‌ای تهران – اندیشه را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم و قطار تهران – هشتگر‌د نیز به اتمام رسیده است اما باید برخی از مسیرهای این قطار دو خطه‌ شود.

تخصیص 100 میلیارد تومان به پروژه مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به مشکلات واحدهای مسکن‌ مهر پردیس اشاره کرد و گفت: 81 هزار نفر در این شهر برای مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند که تمامی این 81 هزار نفر تسهیلات لازم را دریافت کردند‌ این شهر به دلیل معارض‌‌هایی که در برخی از فازهای این شهر وجود دارد به مشکل برخورده‌ و به محض آن که رفع شود این واحدها به متقاضیان‌ خود تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تخصیص‌ 100 میلیارد تومان به شهر جدید پردیس خبر داد و گفت: هم‌اکنون 50 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص‌ یافته و باقی مانده آن تا شهریور‌ ماه پرداخت می‌شود در این خصوص جلسات متعددی‌ را برگزار کرده‌ایم و تکمیل واحدهای‌ مسکن مهر هم اکنون یکی از اولویت‌های اصلی دولت است.

طاهرخانی‌ تأکید کرد: در بخش خدمات روبنایی‌ و زیربنایی‌ هیچ کمبودی‌ برای واحدهای‌ مسکن مهر نمی‌گذاریم‌ و با تمامی دستگاه‌ها در این باره‌ جلسات متعددی‌ را برگزار کرده‌ایم‌.

وی با اشاره به اینکه متولی پرداخت یارانه مسکن مهر معاونت مسکن و ساختمان است گفت: تمامی موارد مصرفی یارانه‌ها در قالب موافقت‌نامه و مصوبه هیئت وزیران مشخص می‌شود و به طور قطع کسی خارج از این موافقت‌نامه نمی‌تواند هزینه کند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: تمامی یارانه‌های مسکن مهر (63 میلیارد تومان) صرف حل مشکلات مسکن مهر در سراسر کشور می‌شود و طی جلساتی که برگزار شده بخشی از یارانه‌های مسکن مهر متعلق‌ به شهرهای جدید است که برای دریافت آن در حال مذاکره هستیم‌‌.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن مهر ، قیمت مسکن ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار