ثبت چشمه تلخاب سرخه در فهرست میراث طبیعی کشور

چشمه آب معدنی تلخاب لاسجرد از توابع شهرستان سرخه در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ هانی رستگاران مسئول ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی کشور، چشمه آب معدنی تلخاب لاسجرد واقع در شهرستان سرخه به عنوان یک اثر ارزشمند و دارای قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور شناخته شد.

وی افزود: با ثبت این اثر، تعداد آثار طبیعی استان سمنان که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است به 9 اثر افزایش یافت.

رستگاران سردی آب این چشمه در تابستان و گرمای آن در زمستان را از ویژگی های چشمه معدنی تلخاب لاسجرد عنوان کرد و افزود: آب این چشمه به دلیل وجود گوگرد فراوان، خاصیت درمانی ویژه ای دارد و بیماری ­هایی نظیر واریس و کهیر را درمان می کند.

به گفته وی ، میانگین دبی آب این چشمه 83 متر بر ثانیه است و پوشش گیاهی اطراف این چشمه را درختچه­ های گز احاطه کرده و محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری نظیر مرغابی و مرغ لجن خوار است.

چشمه تلخاب لاسجرد دارای دو چشمه است و این چشمه در فاصله شش کیلومتری روستای لاسجرد در شهرستان سرخه واقع شده است.
رستگاران افزود: در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی کشور، موضوع ثبت درخت چنار ارمیان میامی نیز بررسی شد و ثبت این اثر منوط به بازدید اعضای کمیته ثبت میراث طبیعی کشور شد.

پیش از این آثار طبیعی شامل درخت كهنسال چنار سوخته صح، درخت گردوي كهنسال تويه و درخت ارس كهنسال ديباج در دامغان، غار افتر در سرخه، جنگل ابر در شاهرود، درخت چنار كهنسال امامزاده يحيي(ع)، درخت چنار دوقلوي چاشم و درخت گردوي كهنسال كمان رستم در مهديشهر به عنوان آثار طبیعی استان سمنان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود.
استان سمنان داراي بيش از یک هزار و 147 اثر تاريخي شناسايي شده است و تا كنون بیش از 800 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي اين استان به ثبت ملي رسيده است.

انتهای پیام / گ

جزئیات ثبت چشمه تلخاب سرخه در فهرست میراث طبیعی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.