حجت الاسلام و المسلمین صادقی مطرح کرد؛

مجازات زندان یک خطای حقوقی است/ حقوقدانان مجازات‌های جایگزین پیشنهاد دهند

معاون فرهنگی قوه قضاییه مجازات زندان را یک خطای حقوقی عنوان کرد و گفت: حقوقدانان باید مجازات های مناسبی در قانون پیشنهاد دهند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در ششمین نشست کشوری دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری های سراسر کشور اظهار داشت: یکی از آسیب‌های وارده بر فرهنگ اسلامی، مجازات زندان است که اسلام در حالت اضطرار آن را مجاز دانسته است.

وی با اشاره به اینکه مجازات جنبه شخصی دارد، افزود: زندان یک مجازات شخصی نیست و با حبس مجرم، خانواده او را هم مجازات کرده ایم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه، زندان را سلب آزادی و سلب انسانیت توصیف کرد و گفت: با انتقال تجربیات منفی در زندان، فرد به یک مجرم حرفه ای تبدیل می شود.

وی مجازات زندان را یک خطای حقوقی عنوان کرد و گفت: اندیشمندان و حقوقدانان باید با ارائه نظریات و راهکار، مجازات های مناسبی در قانون پیشنهاد دهند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: تاثیر پیشگیرانه مجازات‌های بدنی بسیار بیشتر است و مردم شناخت و واهمه ای از اثرات مخرب زندان ندارند، لذا مجازات های بدنی می تواند جایگزین بهتری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نهادینه کردن رفتارهای جبرانی برای جرایم را منوط به پشتوانه قانونی دانست و گفت: اجبار به تکریم انسان ها به جای مجازات، نیاز به پشتوانه قانونی دارد و امنیت جامعه را تضمین می کند.

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این نشست به ایجاد ادبیات مشترک و همکاری‌های دوجانبه قوای مجریه و قضاییه اشاره کرد و گفت: فصل الخطاب ما قانون اساسی است و با همفکری قوا باید توان جامعه را در برابر آسیب‌ها و جرایم افزایش دهیم.

وی اقدامات فراقوه ای را برای پاسخگویی به مطالبات و انتظارات مردم ضروری دانست و گفت: دولت برای لوایح حمایت از حقوق زنان و کودکان، اولویت گذاری کرده است که در این لوایح تکالیف سازمان ها و نهادها خیلی دقیق تعیین شده است.

ابتکار به طرحی با عنوان «زندان جای مادران نیست» اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری قوه قضاییه، مانع حضور مادران در محیط زندان شویم.

وی از اجرای موفق طرح ارتقای تاب آوری در مناطق آسیب پذیر سخن گفت و افزود: با اجرای این طرح، سطح خودباوری افراد افزایش یافته و در مواجهه با آسیب ها توانمندتر خواهند شد.

لازم به ذکر است؛ در پایان این مراسم معاون فرهنگی قوه قضاییه و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از فعالیت‌های دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری های استان های کشور تقدیر کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
حتما می دانید برخی از قضات با پارتی بازی حکم هایی را صادر می کنند که اصلا در خور جرم انجام شده نیست و به راحتی خدا و وجدانشون را زیر پا می گذارن و خانواده هایی را درگیر قضاوتهای نابجای خودشان می کنند و تازه بخواهی حق قانونیت را طلب کنی باید میلیونها تومان برای احقاق حقت هزینه کنی تازه اگر بتوانی ثابت کنی لطفا بیشتر بر کار قضات نظارت وجود داشته باشد تا به راحتی زندگیها پاشیده نشود
آخرین اخبار