نوبخت:

امروز زمان حمایت از پول ملی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز و در این شرایط اقتصادی مردم باید به سمت حمایت از پول ملی تشویق شوند، هجوم عده‌ای از مردم به سمت دلار به معنی کاغذی شدن پول ملی است.

امروز زمان حمایت از پول ملی استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی به منظور تشریح الگوی مناسب برای توسعه ایران، اظهار کرد: توسعه بر خلاف رشد که پیشینه 200 ساله دارد، یک مفهوم پر سابقه‌ای در ادبیات اقتصادی نیست، این واژه‌ایست که بعد از جنگ جهانی دوم خلق شده است.

وی نظریه «ایران در مفهوم توسعه به دنبال رشد اقتصادی همراه با عدالت نیست» را متحجرانه دانست و گفت: توسعه انسانی و اهداف توسعه هزاره سومی با نوع شاخص اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی از 1995 تاکنون مدنظر کشورها قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور افزود: مدل توسعه در ایران یک توسعه انسانی دین محور است و اقتصاد حاکم بر آن اقتصاد دولت بازار است به طوری که به اقتضای شرایط، دولت نقش پررنگی به خود می‌گیرد تا بعد از رسیدن به کنترل وضع بازار عقب بنشیند.

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی ما مبتنی بر دانش بنیان است، افزود: وجود دولت نقطه افتراق، اختلاف و تشابه بین اقتصاد ما و سایر کشورهاست. اختلاف مکتب‌ها در این است که دولت چه نقشی در اقتصاد آنها باید داشته باشد. مهم‌ترین سند فرادستی ایران یعنی قانون اساسی به دولت امتیازات و اختیارات وسیعی سپرده است به طوری که حتی در این قانون آمده است که دولت موظف است شغل تعیین کند به عبارتی در تمامی عرصه‌ها به  دولت مسئولیت داده است بنابراین دولت مسئولیت سنگینی مبتنی بر اصول قانون اساسی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی عموم مالکیت‌ها دولتی است و دولت این اختیار را دارد تا مسئولیت خود را به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار کند.


بیشتر بخوانید: اگر كالايی با ارز غيرقانونى به فروش می‌رسد بايد قيمت آن كاهش پيدا كند


وی یادآوری کرد: در 17 شهریور سال 92، 34 مصوبه ارائه شد تا تمام قوانین و مقرراتی که دولت در عرصه کسب و کار بر اساس آنها ورود پیدا می‌کرد، حذف شوند. اما اکنون در دولت دوازدهم تعادل بازار به هم ریخته و دولت نمی‌تواند ورود نکند تا دست‌های پنهان آدام اسمیت به ساماندهی آن بپردازد. دولت در روزهای اخیر طی یک روز 17 دستورالعمل را تصویب کرد که به عقیده بخش خصوصی این دستورالعمل‌ها به نوعی در عرصه کسب و کار موانعی را ایجاد می‌کنند این در حالی است که در این شرایط چاره‌ای جز ورود دولت و دخالت آن در این عرصه وجود ندارد.

وی گفت: صاحب پول و ارزی که عمده مبادلات بر اساس آن انجام می‌شود اکنون تصمیم گرفته که از همه ابزارهای خود علیه اقتصاد ایران استفاده کند؛ با این همه ارز، تقاضا و تهدیدات حتی لبو فروش هم متناسب با نرخ ارز لبو می‌فروشد.

نوبخت تأکید کرد: دولت باید نفوذ کند و تصمیمات سنجیده‌ای به نفع مردم اتخاذ کند حالا چه مقدار دولت و چه مقدار بازار، بستگی به اقتضای شرایط دارد.

وی با بیان اینکه دلار اکنون بازار کشور همسایه یعنی ترکیه را به هم ریخته است، گفت: اکنون مردم باید به سمت حمایت از پول ملی تشویق شوند؛ هجوم عده‌ای از مردم به سمت دلار به معنی کاغذی شدن پول ملی است و این در حالی است که در کشور ترکیه دلار را به صورت نمادین آتش می‌زنند.

نوبخت تأکید کرد: کاستی های امروز ما نتیجه بی عملی و بی توجهی به تمام اصول قانون اساسی است، می توانم بگویم کدام اصل مغفول مانده که این مشکلات بوجود آمده است.

وی گفت: دولت در منشور حقوق شهروندی باید خود را موظف به اجرا بداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار