در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تاثیر روابط پدر و پسر در خانواده/ پدران نمی‌دانند چگونه باید با پسران خود رفتار کنند

یک روان شناس گفت: هر قدر شخصیت پدر برای فرزندان به ویژه پسرها محبوب باشد، میزان همانندسازی پسر‌ها با پدر‌ها بیشتر می‌شود.

تاثیر روابط پدر و پسری در خانواده

سهیلا علیپور روان شناس و مشاور کودک در گفتگو با حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: رابطه میان پسرها و پدرها در چارچوب وظایف مسئولیت های پدران خانواده تحلیل می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه پدران نمی دانند چگونه باید با پسران خود رفتار کنند، گفت: بسیاری از آسیب های پسران در جامعه به رفتار پدران با آن ها برمی گردد.

علیپور ادامه داد: پسرها از هر گونه ارتباط آمرانه، غریبانه، متکبرانه، خصمانه و تنبیه گرانه با پدرها گریزانند و دوست دارند همیشه پدر را در حالتی آرام و به دور از اضطراب، دغدغه و عجله ببینند و فرصت گفت و شنود راحت و بیان راز دل با آنان را صمیمانه، صریح  و در عین حال با احترام داشته باشند.

وی با بیان اینکه پسر ها دوست دارند  که پدرها به دور از بی حوصلگی، عصبانیت و با صبوری و متانت و زبانی گیرا به مسائل فکری آنان پاسخ گویند، افزود: اغلب پسرها می خواهند با پدرانشان درباره برداشت های فرهنگی و تحلیل های اجتماعی و سیاسی شان با سعه صدر و آرامش کامل مشورت کنند.

علیپور عنوان کرد: در رابطه مطلوب پدرها و پسرهای سعادتمند به جای تحقیر و تهدید، تکریم و تشویق و همچنین به جای اضطراب و ناامنی، فضایی آکنده از آرامش و امنیت خاطر حاکم است؛ به جای فرمانروایی و فرمانبرداری، احساسی از صمیمیت متقابل و به جای  رابطه خشک، اقتدار عاطفی، رفتار اخلاقی، مردانگی، گذشت و صبوری به چشم می خورد.


بیشتر بخوانید: نقش پدر در تربیت فرزندان چیست؟ 


این روان شناس با بیان اینکه زیبایی و شکوه رابطه پدرها و پسرها باید به گونه ای باشد که مادرها همواره تایید کننده آن باشند، ادامه داد: در سایه برقراری چنین ارتباط پایدار و دوست داشتنی است  که کانون خانواده از هر گونه تعارض و دوگانگی احساسی به دور می ماند.

علیپور تشریح کرد: هر قدر شخصیت پدر برای فرزندان به ویژه پسرها، محبوب و مطلوب باشد میزان همانندسازی پسرها با پدرها بیشتر می شود و به نظرها و راهنمایی های پدران بیشتر توجه می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، نوجوانان ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید،من یه پسر هفت ساله دارم ،زیاد با پدرش ارتباط صمیمی برقرار نمیکنه،پدرش همیشه میگه چرا این بچه منو دوست نداره،منم از شنیدن این حرفای تکراری خسته شدم،چون همیشه به من میگه چرا به بچه یاد نمیدی به پدرش اهمیت بده،لطفا منو راهنمایی کنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
الهه محمدی
۰۰:۲۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید. من یک پسر دوساله دارم . همسرم هر روز بعد از برگشت از کار باهاش بازی میکنه و براش وقت میذاره. دوس داره کاراشو بکنه مثل غذا دادن و کارای دیگه ولی هربار که مثلا میگه بیا بابا بهت غذا بدم یا دستاتو بشورم یا برات فلان چیزو بیارم پسرم جیغ و داد میزنه که نههههه مامان‌. باید کلی باهاش کلنجار بریم تا که راضی بشه باباش این کارا رو براش بکنه. همسرم خیلی خیلی ناراحت میشه. میگه آخه چرا این بچه منو دوس نداره. نمیدونم چیکار کنم رابطه پسرم با باباش بهتر بشه. نمیدونم توی سن و سالش طبیعیه یا خیر. میشه لطفا منو راهنمایی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۳:۰۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اخه گناه من ۱۶ساله چیه.من چه گناهی کردم که تو ایران بدنیا اومدم.هرروز بابام دعوام میکنه میگه مفت خور بی خاصیت اینده ای نداری.بقران خسته شدم ای خدا حتی بهم گفته نمیبخشمت حلالت نمیکنم منم دیگ خ خسته شدم مگه من ازش خواستم بچه دار بشه من باید اونو نبخشم که منو تو همچین کشور داغونی بدنیا اوارده با این همه گرونی و بدبختی که خودش تو خرج خودش مونده منه ۱۶ساله چیکار کنم اخه اصلا نمیبخشمش
Iran (Islamic Republic of)
آرشین
۲۱:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
من نمیدانم هر چی که به پدرم می گویم یادش میرود . اصلا به سخنان من اهمیت نمی دهد . مثلا امروز گفتم دارم می روم داخل کوچه بعد که مامانم آمد خانه گفت چرا به هیچ کسی نگفتی داری می روی تو کوچه . من به بابام گفتم : گفتم که دارم می روم داخل کوچه بعد گفت : نه تو اصلا نگفتی . ▪︎▪︎▪︎
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۴:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
پدر من همش فوش های رکیک میک من عصبانی میشم سریع میشم سریع جوابش میدم میشه بگید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام شوهر و پسرم ک همیشه با هم سر مو ضوعات الکی جروبحث میکنند نمیدونم چیکارکنم ک باهم خوب باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
مطلب اصلا گویا وروشن نبود
Iran (Islamic Republic of)
محسن یوسفی
۰۰:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
پدرم با من خوب برخورد نمی کند چکار بادی کنم نظر شماچست

و بمن اعتماد ندارد
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۰:۰۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
بعضی پدرها خودخواه وجاهلند که فقط می خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند افسوس
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۰:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
سلام میشه بگید با پدری که اصلا با پسران جوانش خوب رفتار نمیکنه و همش درگیری و فحش میده باید چه رفتاری کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
همسرم از مهمانی از فامیل من وخودش بیزار هست فکر میکنه همه چیز را غارت میکنن .بخطر همین دور هستیم وبچه هارنج میبرن .از...اگر همه چیزرا درپول ببینیم زیبایی دنیا را از دست میدهیم .نمیدونم من خیلی مهمان دوست هستم .خدایا به راه های خوب هدایتمان کن.
Iran (Islamic Republic of)
پدر
۱۹:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
ارتباط یکسویه نیست که پدر فقط باید آنرا برای فرزندش برقرار سازد پس بهتر ست در رفتار خود تجدید نظر نمائید تا یک ارتباط درست و منطقی دو سویه میان تان برقرار و ایجاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
من خودم یک مادرم..شوهرم هم خیلی پسرا رادوست داره..عزیزان حرف پدرومادران راگوش کنید شمارا از چشمشون هم بیشتر دوست دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
بچه چه پسر چه دختر باشه اگر حرف پدرومادرو گوش کنن.لج باز نباشن..روعصاب نباشن...چرابچشونو دوست ندارن..زندگی که بچه توش نباشه زندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
بعضی پدرها با دختراشون خوب صحبت نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
به خدا اینجور مطالب میخونم دیوانه میشم ای خدا من خیلی بدبختم
Iran (Islamic Republic of)
فرزند
۲۳:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام و وقت بخیر سوالی دارم با پدری که از صبح تا شب با پسر خود حتی حرف و صحبت هم نمی زند و با ما اصلا گرم نمی گیرد باید چه کنیم آخه مگه من مقصر هستم که به این جهان آمدم . اول پدر ها و مادر های ما بوجود امدند و خودشان هم خواستند که فرزندان را به این جهان بیاورند پس این وظیفه آن ها هست که با ما صحبت کنند و ما را راهنمایی کنند و امید به زندگی و حیات ببخشند ولی دریغ که پدران و مادران هم خود را فراموش کرده اند و هم فرزندان بی ادعایشان را.
ممنون از سایتتون لطفا پاسخ دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
فرزنده عزیزم شما هم با پدرتان رابطه خوب داشته باشید لجباز نباشید حرفشون گوش دهید پدران بچه هاشون خیلی دوست دارند این بدان .
آخرین اخبار