سفرنامه حجاج/ ۶

اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه/ حاجیان شب در مشعرالحرام بیتوته می‌کنند

این روز‌ها سرزمین وحی با حضور زائران بیت الله الحرام حال و هوای شورانگیزی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسم حج از جمله سفرهای ماندگاری است که لحظات ناب آن را نمی توان با هر فیلم و عکسی ثبت کرد، از این رو گفتن حضور در سرزمین وحی برای کسانی که از این سفر الهی بازمانده اند کار آسانی نیست. سفری که  ثانیه به ثانیه آن پر از خاطرات نابی است که برای هر فرد گاهی یکبار بیشتر رقم نمی خورد، پس خوش به سعادت کسانی که از این حضور به نحو احسن استفاده می کنند. ما هم به سهم خودمان سعی می کنیم با حجاج کشورمان ارتباط برقرار کنیم و از حال و هوای این روزها در سرزمین وحی برای شما گزارش دهیم.

حال ناب حجاج این روزها خواستنی تر از گذشته است، حالی که با خدای خود عهد می بندند تا پس از محرم شدن و مناسک حج باری دیگر متولد شوند و خدا را به یگانگی خودش قسم دهند. حجاج بیت الحرام پس از گذراندن اعمال عرفه گروه گروه به مشعر الحرام برای ادامه اعمال خود اعزام شدند. البته در بین کاروان های ایرانی، اولین گروه از کاروان خانم ها (حاجیه ها) به صحرای عرفات رفتند و پس از خواندن دعای عرفه شب را در مشعر الحرام بیتوته کردند تا صبح امروز را که در عربستان عید قربان است، آداب این روز را به جا بیاورند.

در عربستان امروز دهم ذی‌الحجه مصادف با عید قربان است، روزی که حضرت ابراهیم (ع)، فرزند خود حضرت اسماعیل (ص) را به قربانگاه برد، اما اسماعیل وجودی خویش را قربانی کرد. از همین روی حجاج نیز در این روز عزیز که عید نامیده شده است اسماعیل درونی خود را که همان شهوات و نفسانیت است، در پیشگاه خداوند قربانی می کنند تا با قلبی آرام و کوله باری سفید و سبک به وطن خود بازگردند.

اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه/ بیتوته حاجیان در مشعرالحرام/

*تا پیش از اینکه حجاج به محل استقرار خود در مشعر الحرام برسند، از کاروان هایی گفتند که گروه گروه به این منطقه اعزام می شدند و با پیام تبریک این عید بزرگ را به زبان های مختلف به هموطنان خود تبریک گفتند. یکی از کاربران ایرانی نیز با انتشار تصویری از کعبه (خانه خدا) نوشت:

«اول از همه عیدهمگی تون مبارک.
البته در ایران فردا عیده، اما پیشاپیش مبارک باشه...
خوب ما هم بعد از رمی جمرات دیشب، امروز صبح قربانی‌ها مون رو انجام دادیم و بعد تقصیر کردیم (یعنی نیت کردیم و قسمتی از مو و ناخن مون رو چیدیم) و از احرام بیرون آمدیم...
البته قسمتی از اعمال مون مونده که باید در روز‌های آینده انجام بدیم ان شاءالله.
یعنی تا دو روز دیگه باید در منا، بیتوته داشته باشیم و دو بار دیگه بریم رمی جمرات؛ و بعد هم برگردیم مکه و طواف و سعی صفا مروه و باز طواف نسا و تمام.
همچنان دعاگوی شما هستم و شما هم برای ما دعا کنید. چون این بخش از اعمال سخت هست و گرما و پیاده روی طولانی تا رمی جمرات و بیتوته در مکان‌های کوچک و پر از جمعیت در چادر‌های منا داری.م

ان شاءالله که عیدی این عید بزرگ، ظهور امام زمان باشه و شفای تمام بیماران و حاجت روایی همگی مون»

اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه/ بیتوته حاجیان در مشعرالحرام/

بنا بر این گزارش؛ اعمال و مناسک حج آغاز شده است و حجاج در پی انجام اعمال خود هستند؛ و این روز را با آدابی به شرح زیر سپری می کنند؛

حاجیان در روز عید قربان پس از به پایان رساندن مناسک حج، در منا حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادت‌های بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است. در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

اعمال روز عید قربان

برخی از اعمال روز عید قربان عبارتند از:

۱- غسل کردن

۲- خواندن نماز عید قربان

۳- دعا

خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن از جمله دعای ندبه و دعای چهل و ششم و دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه.

۴- تکبیر
خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است؛ و کسانی که در سایر شهر‌ها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند؛ که این تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است:

اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ و لِلّه الْحَمْدُ اللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا.
خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را؛ و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نماز‌ها تکرار شود.

۵- قربانی کردن
یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت مؤکد نیز می‌باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می‌توانند قربانی کنند.

* در نهایت گزارش امروز با التماسی به حجاج و پیام رهبر انقلاب اسلامی خاتمه می دهیم:

«حجاج عزیز! دعا برای مظلومان را فراموش نکنید؛ رهبرانقلاب، در #پیام_حج۹۷:
حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید. ۹۷/۵/۲۸»
 
اعمال حجاج در دهم ذی‌الحجه/ بیتوته حاجیان در مشعرالحرام/
 
با دیدن این عکس ها برای ما که از قافله حج جامانده ایم، چیزی جز حسرت باقی نمی ماند، حسرتی که سعی می کنیم با گذاشتن  هشتک التماس دعا به حجاج، آن را جبران کنیم و به زائران یادآوری کنیم که به یاد ما جاماندگان از حج نیز باشند.»
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.