رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی:

هیچ نوع رقم ترا ریخته‌ای در تولید بذر‌های گندم در آذربایجان غربی وجود ندارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی به نقش مهم این مرکز در تولید ارقام بذر‌های گندم اشاره کرد و گفت:: هیچ نوع رقم تراریخته‌ای در تولید بذر‌های گندم در استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛  عباسعلی روانلو رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی، تولید رقم‌های گندم پیشگام، میهن و حیدری را گامی مهم در جهت افزایش تولید و مقاومت در برابر تنش‌های کم آبی و بیماری‌ها در استان عنوان کرد و ادامه داد: مشارکت این مرکز در معرفی ارقام گندم با توجه به وجود زمین‌ها و ایستگاه‌های مستعد و همچنین متخصصین و محققین در این مرکز این امکان را فراهم نموده است که ارقام خوبی را برای کشت گندمکاران در استان معرفی نماییم.

وی افزود: برای معرفی یک رقم تا ۱۲ سال زمان صرف می‌شود و موسسه اصلاح نهال و بذر نظارت کامل بر معرفی و ثبت ارقام تا به نتیجه رسیدن معرفی یک محصول در جامعه را دارد، با این وجود محققین این مرکز در حال تحقیق و دستیابی به ارقام جدیدی از نظر کمیت و کیفیت در آینده نزدیک در معرفی بذر گندم و جو هستند.

لازم به ذکر است که محصولات تراریخته یا (Transgenic)) محصولاتی هستند که دستکاری ژنتیکی در آن‌ها بوجود آمده است؛ یعنی یک یا چند ژن محصولات کشاورزی را زیاد یا کم می‌کنند تا تغییراتی را در ویژگی‌های منحصر به فرد آن محصول ایجاد کنند. مطالعات علمی نشان داده است که مصرف دراز مدت این محصولات می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامتی انسان‌ها و برای چرخه طبیعی اکوسیستم‌ها به وجود آورد.

 

انتهای پیام/ی

 

محصولات تراریخته چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.