در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد:

می‌توان جنگنده کوثر را در آینده توسعه داد/ طراحی و ساخت این هواپیما از نوک تا دُم ایرانی است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جنگنده کوثر، تجلی دانش دانشگاهی و اقتدار دفاعی برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبری

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنگنده کوثر تجلی دانش دانشگاهی و اقتدار دفاعی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه 30 مردادماه بود که با حضور امیر سرتیپ امیرعبدالکریم بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد عزیزی دلشاد مشاور عالی و امور صنعتی وزارت دفاع برگزار شد.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی رئیس سازمان هوایی وزارت دفاع، درباره این جنگنده تمام ایرانی گفت: این هواپیمای بومی به صورت کامل در داخل ایران ساخته شده و یک هواپیمای شکاری و رهگیر با ماموریت نزدیک از حوزه رزم زمینی است.

وی افزود: جنگنده کوثر هواپیمایی با قابلیت مانور بسیار بالا بوده که الکترونیک بسیار پیشرفته ای بر روی آن طراحی شده است. این جنگنده توانایی حمل انواع موشک و بمب های مورد نیاز را دارد و به گونه ای طراحی و ساخته شده که نیازی به ورود هیچ گونه سامانه ای از خارج کشور  ندارد، در واقع به صورت صد در صد در داخل کشور ساخته شده و کاملا بومی می باشد.

بنی طرفی درباره ارزش فنی این جنگنده اظهار کرد: چون این هواپیما بومی است،  می توان در آینده آن را توسعه داد. در واقع طراحی و ساخت این وسیله کاری پیچیده بوده که با استفاده از مراکز دانشگاهی و علمی کشور انجام شد.

سردار محمد عزیزی دلشاد مشاور عالی امور فنی و تحقیقاتی وزیر دفاع در ادامه این برنامه گفت: اولین نکته ای که درباره این جنگنده باید به آن اشاره کرد، این است که حرفه ای های هوانوردی به این نکته واقف هستند که اگر هواپیمایی در حال تست و آزمایش باشد، پخش زنده عملیات آن در شبکه های خبری نشان داده نمی شود، در صورتی که ما شاهد رخ دادن چنین اتفاقی برای جنگنده کوثر بوده ایم که این مسئله، اهمیت این جنگنده را نشان می دهد.

طراحی و ساخت جنگنده کوثر از نوک تا دُم ایرانی است

وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این هواپیما نسل چهارم بودن آن است و تماما ساخت داخل می باشد، از این رو مهم ترین ویژگی این جنگنده ایرانی بودن قطعات، از نوک تا دم آن است.

بنی طرفی با اشاره به اینکه این هواپیما از نسل چهارم است، گفت: هواپیماهای نسل یک سرعت پایینی نسبت به نسل های بعدی داشته اند و جنگده های نسل دوم که بال آنها به طرف عقب است، رادارهای پیشرفته ایی نداشته اند. اما در هواپیماهای نسل سوم رادارها و موشک ها پیشرفت کردند و جنگنده های نسل چهارم دارای الکترونیک یکپارچه و سیستم عیب یابی پیشرفته ای هستند‌. هواپیماهای نسل پنج نیز پنهان کار و رادار گریز هستند.

مشاور عالی امور فنی و تحقیقاتی وزیر دفاع درباره تفاوت جنگنده کوثر با نمونه های قبلی آن مثل سیمرغ، آذرخش و ... تصریح کرد: همه تحهیزات مخصوصا موتور در نمونه های قبلی بومی نبود، در حالی که در جنگنده کوثر، تمامی تجهیزات در داخل کشور و توسط مراکز دانش بنیان و متخصصان داخلی مطابق با استاندارهای بین المللی ساخته شده است.

عزیزی دلشاد در ادامه درباره تاریخچه صنعت هوانوردی کشور گفت: قبل از پیروزی انقلاب، کشور از برخی تجهیزات پیشرفته برخوردار بود اما توان بهره برداری از آن تجهیزات تنها منوط به حضور مستشاران خارجی بود؛ در دوران دفاع مقدس تحریم هایی که کشور با آنها رو به رو بود ما را مجبور کرد به هر نحوی که شده نیازهای خود را برطرف کنیم. بنابراین در کشور گرایشی به سمت مهندسی معکوس آغاز شد، اما بعد از پایان جنگ، این مهندسی معکوس ارتقا یافت و موجب شد امروز تمام نیازهای نظامی و دفاعی کشور در داخل طراحی و ساخته شود.

در ساخت هواپیما، ۱۶ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است

بنی طرفی در مورد جایگاه این هواپیما در نیروی هوایی کشور اظهار کرد: این جنگنده یک نوع هواپیمای پشتیبانی از نزدیک است‌. یعنی این نوع از هواپیماها نزدیک به جبهه رزم زمینی هستند و به سرعت وارد این جبهه شده و بعد از بمباران آن باز می گردند. این هواپیما باید حدود ۲۸ سورت پرواز کند که امروز تا ۲۰ سورتِ آن عملی شده است و بعد از انجام آخرین تست های عملیاتی، وارد نیروی هوایی می شود.

وی در مورد میزان صرفه جویی در تولید جنگنده کوثر گفت: در کل در ساخت هواپیما، ۱۶ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

عزیزی دلشاد در ادامه درباره ویژگی های صنعت دفاعی کشور در مقایسه با کشورهای صاحب این صنعت اظهار کرد: بومی بودن یکی از ویژگی های برجسته صنعت دفاعی کشور است، یعنی علاوه بر ظرفیت های تحقیقاتی و صنعتی وزارت دفاع، ظرفیت های تحقیقاتی نیروهای مسلح و مراکز دانش بنیان را باید به آن اضافه کرد که این مسئله در حل بسیاری از مشکلات به وزارت دفاع کمک می کند و موجب افزایش عمق بومی سازی صنایع دفاعی شده است.

وی در مورد نقش و کارکرد صنایع دفاعی در تامین امنیت ملی کشور تصریح کرد: آنچه که برای یک کشور در رسیدن به آرمان هایش اولویت دارد حاکم بودن آرامش بر فضای کشور است که این مسئله وابسته به امنیت است. اساسا نیروهای نظامی در دنیا شکل گرفته اند که بر اقتصاد کشورشان چتر حمایتی داشته باشند و در همه جای دنیا تامین امنیت، وظیفه نیروهای مسلح است که زیر چتر این امنیت منافع یک ملت تامین شود.

تحریم‌ها به صورت ظالمانه و نابخردانه علیه ملت ایران نا به حق اعمال می شود

وی افزود: صنعت دفاعی عمق و عقبه راهبردی نیروهای مسلح است. یعنی باید این اطمینان خاطر برای تمامی نیروهای مسلح در کشور وجود داشته باشد که نیازهای آنها به تجهیزات لازم تامین می شود. نقش صنعت دفاعی آن است که بتواتد خیال راحت برای نیروهای مسلح فراهم کند تا آنها نیز امنیت را برای کل کشور تامین کنند، بنابراین ما هر چه در صنعت دفاعی صرف کنیم به اقتصاد کشور کمک می کنیم.

عزیزی دلشاد مشاور عالی امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع با اشاره به اینکه تحریم‌ها به صورت ظالمانه و نابخردانه علیه ملت ایران نا به حق اعمال می شود و حتی دانشگاه صنعتی شریف که تراز جهانی دارد مورد تحریم است گفت: در کشور های پیشروی صنعتی و علمی اگر محققان دانشگاهی کاری انجام دهند ، آیا در انتهای مقاله آنها نمی نویسند که این مقاله یا پایان نامه با حمایت وزارت دفاع بوده است؟ اگر محققی در دانشگاه های ما یک مقاله ای داشته باشد که در آن حتی ننوشته شده باشد که با حمایت از وزارت دفاع بوده، در این صورت فقط با تحلیل علمی سرویس‌های جاسوسی نشان داده اند که ممکن است آن مقاله کاربری نظامی داشته باشد و آن دانشمند در لیست تحریم قرار می گیرد لذا، این ظلم مضاعف است که اعمال می شود.

مشاور عالی امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه همکاران ما 25 هزار میلیارد تومان کار در سال است عنوان کرد: حدود ۶ هزار میلیارد تومان کار به آنها سفارش می‌دهیم، یعنی یک چهارم ظرفیت. این شرکت ها خصوصی هستند، به طوری که یک شرکت دانش بنیان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نصرت الهی شامل حال صنعت دفاعی و محققان این حوزه شده است خاطرنشان کرد: کلید واژه رهبر معظم انقلاب نصرت اللهی است، 5 هزار شرکت اعلام آمادگی کرده اند تا با ما کار کنند، 2 هزار و 680 عنوان ماده و قطعه تحریمی در چند سال اخیر برای ما بومی شده است.

مشاور عالی امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع با اشاره به اینکه ۷۵۰ عنوان ماده غیرفلزی بومی شده، گفت: در مورد این ماده ها تحریم های سختگیرانه ای حاکم بود، در قسمت مدیریت شبکه گفته شد که فلان شرکت زیرساخت های لازم را دارد و با آن شرکت قرارداد خرید بسته ایم و نه قرارداد سرمایه گذاری.

توقفی برای صنعت دفاعی نیست

عزیزی دلشاد با اشاره به اینکه امروز فضای تحریم دیگر شکسته شده اظهار کرد: صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط خاص کشور در زمینه‌های متعددی کار انجام داده است، در حوزه های مختلف اگر صنعت دفاعی وارد نمی‌شد باید از پیمانکاران خارجی استفاده می‌کردیم که البته خوشبختانه به دلیل وجود توانمندی‌های داخلی توانستیم مسائل را بومی کنیم.

عزیزی دلشاد با اشاره به اینکه با دانشگاه ها الگوی شراکت راهبردی برای اکتساب فناوری منعقد کرده‌ایم گفت: بر روی این الگوها کار کرده ایم به طوریکه ۹۰ دانشگاه این الگو را در هیئت علمی به تصویب رسانده اند و در ۶۰ دانشگاه نیز اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع انواع متعددی از دستگاه های بازرسی کالا را برای کشور ساخته است، به طوری که یک دستگاه در مرز بازرگان تحویل گمرک داده شد.

مشاور عالی امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع با اشاره به ورود صنعت دفاعی در حوزه های مختلفی همچون زیر آب، انواع تجهیزات رزم زمینی، ماهواره، ماهواره بر، ایستگاه پرتاب، شناورهای اثر سطحی گفت: در حوزه نفت ، گاز و انرژی گلوگاه های بسیاری بوده که صنعت دفاعی در این حوزه ها ورود پیدا کرده است.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه همه شرکت ها را به صورت زنجیره تامین تجهیزات شبکه همکار مدیریت می کنیم ادامه داد: بیش از ۷۵ درصد این هواپیما در بخش خصوصی انجام شده است و در وزارت دفاع کار را مدیریت می کنیم، لذا با شرکت های مختلفی کار را انجام می‌دهیم و از نتیجه تلاش آنها بهره می بریم.

به صنعت هواپیمایی غیرنظامی در زمینه تامین برخی از قطعات کمک می کنیم

وی با اشاره به اینکه توقفی برای صنعت دفاعی نیست افزود: در تمام بخش ها تجهیزات در داخل کشور ساخته شده لذا همه به برکت تحریم بوده است، نقشه راهی را که متناسب با مطالبات عملیاتی نیروهای مسلح است را دنبال می‌کنیم.

وی افزود : برخی از شرکت‌های ما به لحاظ علمی توانمند هستند اما به لحاظ فناوری در صنعت هوایی باید آنها را توانمند کنیم، با برخی شرکت‌ها ماه ها کار می‌کنیم و آنها در جرگه استانداردهای هوایی قرار می‌گیرند و شیوه‌های تست را مشخص می‌کنیم و برخی از وسایلی را که کم دارند را به آنها می‌دهیم و همچنین بالعکس.

بنی طرفی با اشاره به اینکه همه کارها را در بخش خصوصی انجام می دهیم افزود : اگر خوب تعریف کنیم که چه وسیله‌ای از آنها می‌خواهیم شرکت ها به خوبی می‌تواند اقدام به ساخت کنند، شرکت های مختلفی را انتخاب و کار را برایشان تعریف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت دفاعی در حوزه های تکنولوژی، الکترونیک، دفاعی، رزمی، سایبرنتیک، پدافند و ساخت موشک ورود دارد گفت: این پروژه را نمی توان تجاری کرد اما دستاوردها در صنعت تجاری بسیار قابل استفاده است، سرریز فناوری های نظامی در بخش غیر نظامی استفاده می شود، در همه صنایع به همین شکل است ،تحریم ها در حوزه هواپیماهای غیرنظامی شروع شده و ما به صنعت هواپیمایی غیرنظامی در زمینه تامین برخی از قطعات کمک می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی مقدم
۱۲:۰۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
بالاخره باید از یه جایی شروع کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
یکی از مشخصه های نسل چهار وجود موتور توربوفن است نه جت!!!
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۸:۰۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
آن شالله هم در زمینه ساخت بهترین جنگنده های دنیا پیشرفت داشته باشیم هم در زمینه ساخت بهترین هواپیما های مسافرتی ایکاش در حوزه های اقتصادی وخودرو سازی هم اینچنین مردان باغیرتی داشتیم درود بر شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
امیدوارم در همه عرصه ها موفق شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
کپی برابر اصل اف ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
همون رو هم بسازیم خیلی خوبه
Germany
ناشناس
۱۷:۳۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
انقدر حسادت نکن
آخرین اخبار