نگرانی از برداشت منابع آبی تجدیدپذیر در کرمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: برداشت ۱۲۳ درصد از ذخایر آبی استان نگران کننده است.

برداشت از آب در کرمان در مرز هشداربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که در کشور ۹۰ میلیون مترمکعب آب تجدید پذیر وجود دارد و از این میزان ۵۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در استان کرمان ۵.۵ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم که ۶.۸ میلیارد مترمکعب معادل ۱۲۳ درصد آب‌های تجدید پذیر برداشت و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جزینی زاده بیان داشت: از بین رفتن پوشش گیاهی موجب فرسایش خاک می‌شود و آلاینده‌هایی از طریق انتشار بی رویه سموم کشاورزی، پسماند‌های آب، مواد معدنی و صنعت وارد محیط زیست شده و فرسایش خاک را به دنبال دارد، طوریکه سالانه در ایران ۶ میلیون تن خاک از دست می‌دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: طرح بررسی نیاز آب تالاب‌های کشور از جمله جازموریان که از طرح‌های تحقیقاتی بشمار می‌رود در دستور کار است و احیای آن نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۹ هزار هکتار وسعت گرد و غبار و ریزگرد‌ها در ۲۹ نقطه از استان کرمان است، گفت: این مناطق شناسایی شده و جزو بحرانی‌ترین مناطق به شمار می‌آیند که در منطقه شرق استان ریزگرد‌ها و گرد و غبار تشدید یافته است.
انتهای پیام /ح

هشدار درباره مصرف آب از سفره های زیرزمینی کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار