وزارت بهداشت در هفته اى كه گذشت؛

از ماجرای واردات پروتز سینه با ارز دولتی تا تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد پزشکی

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تبریک مسئولان و هنرمندان به مناسبت روز پزشک + تصاویر

مسئولان و هنرمندان زادروز حکیم ابوعلی سینا را که روز پزشک نامگذاری شده است، به جامعه پزشکی تبریک گفتند.

تمدید مهلت انتخاب رشته و ویرایش کارشناسی ارشد پزشکی ۹۷

رئیس سنجش پزشکی از تمدید مهلت انتخاب رشته و ویرایش کارشناسی ارشد پزشکی ۹۷ برای متقاضیان خبر داد.

ارز دولتی؛ سمی مهلک برای تأمین داروی کشور/ کمبود‌های دارویی هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد

شانه‌ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: داروهای تولید ایران با بهترین کیفیت در منطقه عرضه می‌شود و در کشوری چون عراق که تاکنون داروهای هندی، ترکیه‌ای و بسیاری کشورهای مختلف عرضه می‌شود، تاکنون چندبار ریکال شده‌اند، اما داروهای ایرانی تاکنون در عراق ریکال نشده و مسائلی در خارج از کشور ایجاد نکرده است.

شانه‌ساز با بیان اینکه نحوه قیمت‌گذاری دارو در کشور ظالمانه است، گفت: از نظر دانش داروسازی ایران در زمره 10 کشور برتر دنیا قرار دارد، رشته داروسازی از نظر علمی توان بالایی دارد و علم تولید هر دارو در ظرف 2 سال را در کشور داریم. اگر برخی داروها در کشور تولید نمی‌شود، علت آن دلایل اقتصادی است، اما دانش تولید این داروها در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، با تاکید بر اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سم مهلک در تامین دارو کشور است، گفت: تخصیص ارز دولتى تجربه‌ای شکست خورده در تحریم هاى قبلى بوده و ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط شعار است و واقعی نیست و اگر همین رویه ادامه پیدا کند زمانى به خودمان مى آییم که ممکن است دیر شده باشد و با بحران کمبود دارویى مواجه شده باشیم.

وی ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی‌کردند که کمبود دارویى بروز کند و این در شرایطی بوده که اولویت‌های کنونى سازمان غذا و دارو اصلاح آئین نامه داروخانه‌ها قرار گرفته و تاسیس داروخانه‌های جدید ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالى که باید در تامین دارو سیاست انقباضی اعمال کنیم تا دارو منطقى تجویز و مصرف شود و توان عبور از مشکلات را داشته باشیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: آمار بورس نشان مى دهد که صنعت داروسازى افت شدیدى داشته است و این مسئله موجب نارضایتى داروسازان شده است.

بزرگترین اشتباهم در طرح تحول سلامت اعتماد به سیاسیون بود/نمی دانم جامعه پزشکی چه هیزم تری فروخته است؟/ هیئت وزیران پیشنهاد تعرفه‌ای ما را قبول نکرد

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت با بیان اینکه ما تعرفه‌های پزشکی را به این شکل قبول نداریم و طرح دانشجویان پزشکی را ظالمانه می‌دانیم، افزود: در خصوص تعرفه‌ها و طرح دانشجویان پزشکی مجلس برای هر دو تصمیم‌گیری و آن طرح‌ها را به تصویب رسانده است و ما با اینکه مرتب داد می‌زدیم ولی متهم به تقلب شدیم.

هاشمی گفت: طرح پزشکان زمانی ارزشمند می‌شود که با آموزش ادغام شود، آموزش پزشکی بیشتر به دلیل ارتقای آموزش و ارتباط بیشتر دانشجویان با بیماران در وزارت بهداری ادغام شده بود و در این راستا بیمارستان آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شدند و بعد از انقلاب در تهران فقط یک بیمارستان دولتی افتتاح شده است.

وی ادامه داد: من علاقه‌مند هستم که آموزش با طرح پزشکی ادغام شود تا این مسئله کیفیت آموزشی را زیاد کند اما متاسفانه افرادی که خود پزشک هستند سردسته مخالفان این کار در مجلس بودند و  نماینده‌های مجلس با موکلان در این راستا همکاری می‌کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه صنف‌ها خود برای انجام اموراتشان تصمیم گیری می‌کنند ولی برای آزمایش ادرار و تعیین تعرفه آن باید نامه به هیئت وزیران ببریم و آن را مطرح کنیم، من نمی‌دانم جامعه پزشکی چه هیزم تری فروخته است؟ وزیر صنعت مشکلی ندارد و می‌گوید ارز 4200 تومانی دهید که البته نظارتی هم بر آن نیست برای وکلا نظام مهندسی و حوزه کارگری نیز همین است ولی برخی تجهیزات پزشکی با قیمت ارز 11 هزار تومانی تامین می‌شود و ما اختیاری از خود در خصوص تصمیم‌گیری‌های مختلف در جامعه پزشکی نداریم ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین قیمت خودرو با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و دیگر نهادهای ذی‌ربط خود جلسه برگزار می‌کند و سپس تصمیم نهایی را خود اجرا می‌کند.

هاشمی با اشاره به اینکه در شهر سراب در حال حاضر 20 متخصص به مردم خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌دهند، افزود: در اجرای طرح تحول متاسفانه اشکال بزرگ کارم این بود که اعتماد کردم و طرح را پیشنهاد دادم، من قبلاً در میان سیاسیون نبوده‌ام آنها گفتند برو و ما پشتت هستیم اول اجرای طرح مشکلی نداشتیم و تنها فکر کردند این طرح یکسال است حالا همه شما در نظام پزشکی و انجمن‌های مختلف مشکلات‌تان را بیان کنید و تنها بیان این مسائل از جانب من نباشد.

وی با بیان اینکه اگر در زمینه دلار و سوخت به صورت منطقی عمل می‌کردیم، چه در این دولت و چه در دولت کنونی این اتفاقات رخ نمی‌داد، گفت: هزینه تمام‌شده خدمت و سود منطقی که نباشد خدمت با تقلب و فساد همراه خواهد شد و بعد یقه من را در مجلس می‌گیرند که چرا پزشکان زیرمیزی می‌گیرند آیا شما پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته‌اید؟! مسلم است باید پاسخ داد که چگونه این بخش می‌توانند خود را اداره کنند.

دفترچه بیمه جای خود را به کارت دیجیتال خواهد داد/ ثبت اطلاعات بیمه شدگان روی کارت دیجیتال

حسین وطن پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت گفت: استفاده از دفترچه‌های کاغذی بیمه در کنار مضررات گوناگون آن از قبیل  عدم شناسایی صحیح بیمه‌شدگان و هم‌پوشانی‌های بیمه‌ای، منجر به هدر رفت آشکار هزینه‌ها خواهد شد.

وطن پور درباره زیرساخت‌های اجرای پرونده الکترونیک سلامت نیز بیان کرد: از لحاظ زیرساخت مشکلی در کشور وجود ندارد ‏بلکه مشکل بارگذاری اطلاعات وجود دارد. یعنی اطلاعات دریافتی از بیماران در حال حاضر مبتنی بر دفترچه‌ها است و باید ببینیم آیا ‏اطلاعات در دسترس است یا خیر. برخی از این اطلاعات نیاز به بررسی‌های مجدد دارد و این بررسی‌ها مسلتزم گذشت زمان است.‏

وی با اشاره به مزایای ایجاد پرونده الکترونیک سلامت گفت: دسترسی سریع به خدمات سلامت و معرفی سریع بیمار به ارائه کننده ‏خدمات سلامت از طریق کارت‌های دیجیتال مقدور خواهد بود. در واقع بیمه شده می‌تواند به وسیله این کارت‌های دیجیتال با پزشک به ‏راحتی مرتبط شود.‏

ليست تجهيزات دندانپزشکی مشمول ارز دولتى منتشر شد+ دانلود

محمد مهدی گلابگیران، رئیس اداره مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت: فهرست مواد و تجهیزات ضروری دندانپزشکی مشمول دریافت ارز نرخ رسمی جهت اظهار نظر ذینفعان به شرح ذیل فراخوان گردید.

بدین وسیله به اطلاع می رساند به استناد تصویب نامه شماره 63793/ ت55633 هـ هیئت وزیران در تامین ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی، لیست فهرست مواد و تجهیزات ضروری دندانپزشکی مشمول دریافت ارز نرخ رسمی برابر مصوبات کمیته تخصیص ارز به شرح ذیل منتشر و در دسترس عموم می باشد.

کلیه ذینفعان و انجمن های علمی و تخصصی پزشکی می توانند حد اکثر تا روز یکشنبه، مورخ 4 شهریور 1397 پیشنهادات فنی و تخصصی خود را در خصوص کاهش یا افزایش ملزومات پزشکی ضروری از لیست مذکور به صورت مکتوب به همراه دلایل مربوطه به دبیرخانه اداره کل تجهیزات پزشکی تحویل نمایند.

ليست تجهيزات و ملزومات پزشکی مشمول ارز دولتى منتشر شد+ دانلود

فهرست تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی مشمول دریافت ارز نرخ رسمی جهت اظهار نظر ذینفعان به شرح ذیل به صورت فراخوان اعلام شده است.

بدینوسیله به اطلاع می رساند به استناد تصویب نامه شماره 63793/ ت55633 هـ هیئت وزیران در تامین ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی، لیست فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول دریافت ارز نرخ رسمی برابر مصوبات کمیته تخصیص ارز به شرح ذیل منتشر و در دسترس عموم است.

کلیه ذینفعان و انجمن های علمی و تخصصی پزشکی می توانند حد اکثر تا روز یکشنبه، مورخ 4 شهریور 1397 پیشنهادات فنی و تخصصی خود را در خصوص کاهش یا افزایش ملزومات پزشکی ضروری از لیست مذکور به صورت مکتوب به همراه دلایل مربوطه به دبیرخانه اداره کل تجهیزات پزشکی تحویل نمایند.

ماجرای واردات «پروتز سینه» با ارز دولتی/ دستگاه رادیوتراپی ایرانی وارد بازار می‌شود

رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نحوه تخصیص ارز دولتی به تجهيزات و ملزومات پزشکى گفت: علی‌رغم همه سختی‌هایی که با آن روبرو هستیم، تلاش کرده‌ایم در تخصیص ارز سليقه محور نباشیم و معیارهای مشخصی برای تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد، همچنین معیارهایی که تعیین می‌شود اجرایی کنیم و همه اين موارد، راهبرد ما در تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی است.

مسائلی درباره تخصیص ارز دولتى به پروتزهای مورد استفاده در برخی جراحی‌ها مانند پروتز سينه گفت: به دلیل اینکه سرطان سینه اولین علت مرگ و میر بانوان است، به همین دلیل پروتز سینه در زمره ملزومات پزشکی قرار گرفته است که ارز دولتی به آن تخصیص پیدا می‌کند.

وى گفت: اين سه نوع پروتز که واردات آنها مشمول دريافت ارز دولتى مى شود، در جراحى هاى زیبایی نیز استفاده می‌شوند اما سیاست ما بر این اساس است که به کمک این پروتزها، امید به زندگی بیماران سرطانی دچار اختلال نشود.

مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه با تخصیص ارز دولتی، قیمت پروتزها افزایش پیدا نمی‌کند و نیاز بیماران سرطانی تأمین می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم از طریق سیستم توزیع وزارت بهداشت بر مصرف پروتزها که ارز دولتی به آنها اختصاص پیدا کرده است، نظارت کافی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار