دو بانک بزرگ آمریکایی به تحریم مالی ایران نه گفتند

واشنگتن فری‌بیکن گزارش داد دو بانک بزرگ «جی پی مورگان» و «سیتی بانک» که هر دو عضو انجمن سوئیفت هستند، به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی متعهد نخواهند بود.

دو بانک بزرگ آمریکایی به تحریم مالی ایران نه گفتندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن، دو بانک بزرگ آمریکایی «جی پی مورگان» و «سیتی بانک» که هر دو عضو انجمن سوئیفت هستند، به مقامات دولت ترامپ اعلام کرده‌اند به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی متعهد نخواهند بود.

واشنگتن فری‌بیکن با اعلام این خبر نوشته است موضع این دو بانک درباره قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی که سنگ بنای سیاست تحریمی دولت ترامپ علیه ایران محسوب می‌شود، بر نگرانی مقامات آمریکایی درباره موفقیت‌آمیز بودن این سیاست افزوده است.

این پایگاه خبری آمریکایی می‌گوید مقامات بانک‌های «جی پی مورگان» و «سیتی بانک» که در زمره بزرگترین موسسات مالی آمریکا قرار دارند، به سوال خبرنگار آن درباره همراهی یا عدم همراهی با سیاست تحریمی دولت آمریکا علیه ایران پاسخ نداده‌اند اما مقامات آگاه آمریکایی به آن گفته‌اند که دولت آمریکا به این دو بانک هشدار داده است که در صورت قطع نکردن دسترسی ایران به سوئیف و سایر شبکه‌های مالی مشمول تحریم خواهند شد.

طبق گزارش واشنگتن فری‌بیکن، هر دو بانک می‌توانند نقشی محوری در تضمین این موضوع ایفا کنند که سوئیفت و اعضای آن به تحریم‌های جدید متعهد باقی خواهند ماند؛ تحریم‌هایی که بانک مرکزی ایران و شبکه‌های زیرساختی حیاتی آن را هدف قرار می‌دهند. با این حال، بن‌بست فعلی بین هم‌پیمانان اروپایی و دولت ترامپ بر سر اجرای تحریم‌های جدید به این معناست که این موسسات مالی آمریکایی احتمالا باید یکی از دو طرف را انتخاب کنند.

یک مقام دیگر دولت آمریکا به واشنگتن فری‌بیکن گفته است: «افراد ما در سراسر جهان در حال برگزاری جلسات آموزشی هستند و به همه نهادهای مالی توضیح می‌دهند که مهم نیست شما در کجای جهان قرار دارید، اگر کمپین فشار دولت ترامپ علیه ایران را تضعیف کنید، ما راهی برای ضربه زدن به شما با جریمه‌های میلیاردی پیدا خواهیم کرد. حال، فکر می‌کنید ما شرکت‌ها و افراد مستقر در نیویورک را رها می‌کنیم؟»

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، مقامات بلندپایه آمریکایی و رهبران کنگره در حال فشار آوردن به بانک‌های جهانی، از جمله بانک‌های مستقر در آمریکا، هستند تا آن‌ها دسترسی ایران را به نظام مالی جهانی به ویژه از طریق سوئیفت، قطع کنند.

در همین راستا، هیئتی متشکل از 16 قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی روز پنجشنبه از سوئیفت خواستند فورا دسترسی ایران را به این سامانه قطع کند وگرنه با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد. آمریکا می‌تواند نهاد‌های مالی آمریکایی و اروپایی را که از تحریم‎های آمریکا پیروی نکنند، هدف تحریم قرار دهد.

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشتند: "اجرای سریع و قاطعانه امری حیاتی در موفقیت سیاست اعمال فشار حداکثری است. اگر جمهوری اسلامی همچنان به سوئیفت متصل باقی بماند، اعمال فشار حداکثری با موفقیت همراه نخواهد شد."

ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها" که از اندیشکده‌های ضدایرانی نزدیک به دولت ترامپ به شمار می‌رود، در گفتگو با فری‌بیکن گفت: بانک‌های آمریکایی که در سوئیفت حضور دارند با تصمیمی دشوار مواجهند. جای تاسف است که آنها فقط وقتی تهدید به جریمه می‌شوند، از سیاست‌های تحریمی دولت و قوانین داخلی خودشان در این خصوص تبعیت می‌کنند.»

در حال تکمیل ...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
باید امریکا و السعود را زیر پا له کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
اینا نمیخوان اسمشون به عنوان شریک جرم ترامپ در نابودی دنیا نوشته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
فکر نکنم
آخرین اخبار