باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تولید ماسک نانوی ایرانی که ۹۹ درصد ریزگرد‌ها را جذب می‌کند/ واردات محصول بی کیفیت درد بزرگ تولیدکننده داخلی

تولید یک محصول دانش بنیان محصول در پس واردات محصولات بی کیفیت با ارز دولتی قرار گرفته و بسیاری از خط تولیدها را تعطیل کرده است.
 
به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ایرانی جنس ایرانی بخرد»، «حمایت از کالای ایرانی»، «حمایت از تولید داخل»، «ما از محصول دانش بنیان حمایت می کنیم»، «اقتصاد کشور را محصولات دانش بنیان متحول می کند» و صدها شعار دیگر که همه این جملات را بارها  از مسئولان شنیده ایم اما همه در حد حرف مانده و در عمل خبری از حمایت از تولید داخلی نیست.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی واردات محصول مشابه خارجی است، درد بزرگ تولیدکننده ایرانی، واردات محصولات بی کیفیت خارجی است که با قیمت بسیار کم در بازار به فروش می رسد هیچ مانعی بر سر راه ورود آن به کشور وجود ندارد و کمر تولیدکننده را می شکند، در این میان برخی در نهایت تسلیم مشکلات تولید در کشور می شوند و فرار را برقرار ترجیح می دهند و  پس از مدتی تبدیل به یک واردکننده می شوند تا شاید بتوانند چرخ زندگیشان را بچرخانند.

تولید ماسک نانویی ایرانی که ۹۹ درصد ریزگرد‌ها را جذب می‌کند/ واردات محصول بی کیفیت درد بزرگ تولیدکننده داخلی

تولید ماسک نانویی صد درصد ایرانی در کشور

سید امیرحسین تقوی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان نانو با اشاره به تولید یک محصول که مصرف پزشکی دارد، گفت: یکی از محصولاتی که ما تولید می کنیم، ماسک تنفسی است که صفر تا صد آن در داخل کشور تولید می شود.

وی ادامه داد: ماسک تنفسی که ما تولید می کنیم، از کیفیت بالایی برخوردار است و تاکنون پروانه بهره برداری و تولید یک میلیون و 800 هزار ماسک نانویی را گرفتیم که این میزان ماسک ظرفیت یک خط تولید ماست و می توانیم محصول را تا 5 خط تولید کنیم.

ماسک نانویی ایرانی ریزگردها را 99 درصد جذب می کند

تقوی با بیان اینکه ماسک نانویی ایرانی ویژگی های منحصر به فردی دارد، گفت: این محصول از ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری گواهینامه نانو مقیاس اخذ کرده است و 25 برابر بیشتر ذرات را جذب می کند و این قابلیت را دارد که مانع عبور ذرات تا 300 نانومتر شود و بسیاری از ویروس ها و باکتری را جذب می کند.

وی با مقایسه قدرت جذب ریزگردها و باکتری ها در ماسک های معمولی و نانویی  گفت:  ماسک های معمولی 50 درصد قابلیت جذب گرد و غبار 2.5 میکرونی را دارند در حالی که ماسک پوشش داده شده با الیاف نانو قابلیت جذب کامل گرد و غبار 2.5 میکرونی و قدرت جذب 99 درصد از ذرات ریز تر حتی تا ابعاد ریزگردها، باکتری ها و قارچ ها را دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نانو ادامه داد: این محصول دانش بنیان بازار بزرگی دارد و در شهرهایی مثل خوزستان که با مشکل ریزگردها مواجه هستند از کارایی بالایی برخوردار است و می تواند سیستم تنفسی ساکنان شهرهایی را که با پدیده ریزگرد مواجه هستند، محافظت کند.

تولید ماسک نانویی ایرانی که ۹۹ درصد ریزگرد‌ها را جذب می‌کند/ واردات محصول بی کیفیت درد بزرگ تولیدکننده داخلی

محصول ایرانی با یک سوم نمونه خارجی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نانو با اشاره به تفاوت قیمتی محصول ایرانی و خارجی عنوان کرد: محصول ما یک سوم قیمت نمونه خارجی است،  محصول دانش بنیانی که ما تولید می کنیم، نمونه های چینی آن اصلا کیفیت لازم را ندارد و جذب ذرات معلق در آن بسیار کم است.

وی افزود: ماسک های تنفسی چینی کیفیت محصول ایرانی را ندارد اما به وفور در بازار وجود دارد و ماسک های اروپایی که کیفیت ماسک نانویی ما را ندارد با سه برابر قیمت محصول ایرانی در بازار به فروش می رسد و به دنبال نوسانات ارز ورود این محصولات کمتر شده است اما محصولات چینی ارزان و بی کیفیت بیشتر در بازار به فروش می رسد.

واردات و تعطیلی خط تولیدهای داخلی

تقوی با تاکید بر اینکه واردات موجب تعطیلی خط تولید بسیاری از تولیدکنندگان ماسک شده است، تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان ماسک تنفسی خط تولید را تعطیل کرده اند و سراغ واردات رفته اند، زیا واردات بدون دردسر بوده دیگر لازم نیست که هزینه هایی چون کارگر و بیمه را پرداخت کنند و به خاطر ماده اولیه درگیر ارز و مشکلات دریافت آن باشند.

وی با بیان اینکه واردات به تولید داخل ضربه می زند و باید راهی برای جلوگیری از ورود محصول مشابه خارجی وجود داشته باشد، گفت: پیش از اینها اگر کسی می خواست کالایی وارد کند، باید گواهینامه ای دریافت می کرد که این محصول در داخل کشور تولید نمی شود، اگر همچنان این گواهینامه وجود داشت به بسیاری از تولیدکنندگان محصول در کشور کمک می شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نانو اظهار کرد: اکنون ماسک ساده مجوز واردات با ارز دولتی را از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گرفته است و این موضوع به طور حتم به تولید داخل آسیب وارد می کند.

مسائلی در پاسخ به این سوال که برخی محصولات مانند نوعی ماسک که مشابه تولید داخل آن در بازار وجود دارد، چرا در لیست دریافت ارز دولتی قرار گرفته است، گفت: سیاست وزارت بهداشت در تخصیص ارز دولتی این است که اگر محصول تولید داخل در کشور وجود داشته باشد و شرکت تولیدکننده توان تأمین نیاز بازار را داشته باشد، به آن محصول برای واردات ارز اختصاص پیدا نمی‌کند.

مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: ماسکی که در لیست ارز دولتی قرار گرفته است، ماسک رادیوتراپی است و معمولی نیست و محصول مشابه تولید داخل آن در بازار وجود ندارد.

این در حالی است که در لیست محصولاتی که مشمول ارز می شوند،  این ماسک ها به چشم می خورد.

تولید ماسک نانویی ایرانی که ۹۹ درصد ریزگرد‌ها را جذب می‌کند/ واردات محصول بی کیفیت درد بزرگ تولیدکننده داخلی

نقدینگی چالش بزرگ تولیدکنندگان ایرانی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نانو عنوان کرد : ما به دلیل اینکه صفر تا صد محصول را خودمان تولید می کنیم نیاز به دریافت ارز نداریم اما مشکلاتی چون بیمه داریم همچنین به واسطه افزایش قیمت دلار، مواد اولیه داخلی که در ایران تولید می شود، به دلیل افزایش قیمت دلار ما را با مشکل تامین ماده اولیه روبرو کرده است.

تقوی نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان دانست و گفت: متاسفانه بسیاری  از تولیدکنندگان و صاحبان شرکت های دانش بنیان با مشکل نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل مجبور به دریافت تسهیلات از بانک ها می شوند و در نهایت تضامینی که می پردازند قیمت نهایی محصول را چند برابر افزایش می دهد.

هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات بانکی کم بهره

وی با بیان  اینکه بانک های به شرکت های دانش بنیان وام های کم بهره نمی دهند، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی فقط وام هایی کم بهره آن هم با ارزش ریالی کم به شرکت های دانش بنیان می دهد و برای دریافت این وام باید از هفت خوان رستم عبور کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نانو گفت: یک تولیدکننده محصولات دانش بنیان پس از کلی دوندگی یک وام با سود 11 درصدی  و با رقم پایین می تواند بگیرد که مشکل گشا نیست و ما در نهایت مجبور هستیم وامی با سود بالاتر بگیریم که با هزینه تراشی هایی که در بانک ها صورت می گیرد باید وام را با 25 درصد سود بازپرداخت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
تو رو خدا بگید از کجا این ماسک رو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
امروز جمکران بسیار گرد و خاک شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
برا ریزگردها نتونستن کاری کنن ماسک برامون تولید کردن! ؟
Iran (Islamic Republic of)
میری
۱۱:۵۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
باز هم جای شکرش باقیست که شرکت های دانش بنیان در این مسائل ورود کردند .