رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان:

آتش سوزی مراتع مریوان عمدی است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان گفت: بیش از ۹۰ درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل‌های مریوان عامل انسانی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اسماعیل منوچهری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان گفت: عصر روز شنبه دهم شهریورماه امسال مراتع حد فاصل روستا‌های مِرگ و خیرآباد مریوان دچار آتش سوزی و براساس برآورد‌های انجام شده حدود ۱۰ هکتار طعمه حریق شد.

وی درباره اینکه منابع محلی سطح آتش گرفته شده را بیش از این میزان عنوان کردند، اظهارداشت: برآورد‌های ما براساس سطح انجام می‌گیرد و قسمت‌های شیبدار شامل آن نمی‌شود و همین امر دلیل اختلاف میزان مراتع دچار حریق است.

وی امکانات موجود برای اطفای حریق در این شهرستان را ناکافی خواند و بیان کرد: می‌بایست تمام دهیاری‌های این منطقه مجهز به امکاناتی هم، چون کوله پشتی اطفای حریق باشند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان با اشاره به اینکه حداقل به ۲۰۰ کوله پشتی اطفای حریق نیاز داریم، ادامه داد: با وجود این کوله پشتی‌ها افراد می‌توانند از خود هم در برابر آتش دفاع کنند و دچار سوختگی نشوند.

منوچهری اعلام کرد: قبل از آتش سوزی سوم شهریور سال جاری در جنگل‌های سلسی و پیله که منجر به شهادت چهار نفر از فعالان محیط زیست شد، سطح مراتع و جنگل‌هایی که در مریوان از ابتدای امسال دچار حریق شده ۶۸ هکتار برآورد شده بود.

وی در ارتباط با علت این آتش سوزی گفت: گرمای هوا در این منطقه منجر به آتش سوزی نخواهد شد و بیش از ۹۰ درصد علت آتش سوزی مراتع و جنگل‌های مریوان عامل انسانی است.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی ازجمله خشکی هوا و افزایش تعداد حریق‌های جنگلی جهت کاهش آسیب‌های جانی افراد حاضر در منطقه بهتر است که سازمان یا واحد مستقلی با نیرو‌های آموزش دیده برای عملیات آتشنشانی در اراضی جنگلی تشکیل شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان هم از مردم خواست به عنوان یک وظیفه ملی و قانونی در حفاظت از جنگل‌ها ومراتع و جلوگیری از تخریب آن کوشش کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف و به ویژه آتش سوزی با شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ تماس گرفته و ماموران یگان حفاظت را سریعا در جریان بگذارند.

نکته حائز اهمیت این است که بعد از به شهادت رسیدن چهار تن از فعالان محیط زیست استان در آتش سوزی جنگل‌های سلسی و پیله، در آتش سوزی‌هایی که بعد از این حادثه هم در جنگل‌ها و مراتع شهرستان مریوان به وقوع پیوسته اعضای خانواده این شهدا برای اطفای حریق مشارکت و اعلام کردند هموره راه عزیزان خود را برای حفاظت از منابع طبیعی ادامه می‌دهند.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/ی

 

حریق در جنگل ها و مراتع مریوان

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.