جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

هنرمندان گیلانی با آمیختن هنر با خاک، این استان شمالی را به سرزمین سفال تبدیل کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ دور از همهمه و هیاهوی زندگی ماشینی، صدای قرت قرت چرخ سفال، کوره‌های داغ و آتشین، مشتی از خاک و رنگ و لعاب‌های دلنشین سفالگری، فضای دنجی را فراهم می‌کند و هیاهوی زندگی را به آرامش خیال می‌رساند.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

نقش‌هایی از هزاره‌های پیش از میلاد

رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ساختن ظروف سفال متعلق به زمانی است که انسان در دشت زندگی می‌کرد و روستای اولیه شکل گرفته، این ظروف معمولاً برای نگهداری مواد غذایی ساخته می‌شد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

واقع گرایی انسان اولیه در هنر از آغاز نقاشی‌های غار تا به تصویر کشیدن گیاهان، حیوانات و انسان، بر روی ظروف سفالی تا آغاز خط و کتابت یک پروسهٔ طولانی دارد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

روند تحول نقوش روی سفال که نهایتاً به اختراع خط اندیشه‌نگار می‌انجامد روندی چند هزار ساله‌است و قبل از هزاره پیش از میلاد سفال‌ها دست‌ساز بوده‌است و از اوایل هزارهٔ دوم قبل از میلاد نیز نقوش روی سفال‌ها علاوه بر این که مشاهدات را نشان می‌داد، با اشارات هم همراه بود.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

سهم چرخ سفال گیلان در چرخ اقتصاد

رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: گیلان گوی سبقت را در تولید سفال سنتی از دیگر استان‌ها ربوده و در سکوی نخست سفال سنتی کشور قرار دارد و به لحاظ تولید سفال و سرامیک نیز در جایگاه پنجم کشور قرار دارد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

وی افزود: اشتغالزایی و افزایش درآمد، تامین بخشی از نیاز ظروف و دکوراسیون منزل، ارزآوری و رونق گردشگری از مهم‌ترین فوایدی است که سفالگری برای گیلان به ارمغان آورده است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

پیدایش سفال در گیلان از هزاره اول قبل از میلاد

مریم قاسمی کارشناس مسئول حمایت از تولید معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه قدمت سفال گیلان به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد گفت: سفال‌هایی که در کاوش‌های تپه‌های باستانی مارلیک رودبار و املش کشف شده، گواه این قدمت دیرینه است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

وی با بیان اینکه شهرستان‌های شفت، سیاهکل، املش، رشت، رودسر و لنگرود از مناطق عمده سفالگری در گیلان است گفت: این رشته از صنایع دستی ۵۵۰ نفر را در گیلان به طور مستقیم صاحب شغل کرده و برای ۷۰۰ نفر هم دربخش زنجیره تهیه مواد اولیه و فروش این محصولات، غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

برند‌های صنایع دستی سنتی سفالی در گیلان

مریم قاسمی کارشناس مسئول حمایت از تولید معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه یک میلیون قطعه انواع سفال در کارگاه‌های کوچک و بزرگ سفالگری گیلان تولید می‌شود افزود: ظروف آشپزخانه، گلدان، گمج، تابه سفالی، نرخه، نمک یار، کوزه، تنور، خـُم، چراغ کوری، ماست گوله، آواژور، تابلو‌های سفالی و مجسمه‌های سفالی تاریخی شبیه سازی شده از انواع ظروف سفالی در گیلان است که در این بین گمج، نرخه و نمک یار از شهرت بیشتری برخوردار است و به عنوان سفال سنتی گیلان، نوعی برند صنایع دستی سنتی سفالی محسوب می‌شود.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

 

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

 

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

صادرات سفال‌های گیلان به کشور‌های حاشیه خزر و خلیج فارس

رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه بیش از نیمی از تولیدات سفال گیلان در همین استان به فروش می‌رسد و بیشترین خریداران را گردشگران و مسافران تشکیل می‌دهند گفت: حدود ۴۰ درصد دیگر از سفال تولیدی گیلان به استان‌های دیگر و ۱۰ درصد باقیمانده هم در قالب صادرات به کشور‌های حاشیه خزر و خلیج فارس، اروپا و استرالیا صادر می‌شود و با این میزان صادرات، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار ارز عاید کشورمان می‌شود.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

افزایش ۵ برابری تولیدات سفال در گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از افزایش ۵ برابری تولیدات سفال در استان در ۳ سال اخیر خبر داد و گفت: تا ۳ سال پیش ۲۰۰ هزار قطعه سفال در گیلان تولید می‌شد این درحالی است که تولیدات سفال گیلان در حال حاضر به یک میلیون قطعه در سال رسیده است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

وی افزود: نمایش فرآیند تولید سفال و عرضه این محصولات درمناطق گردشگرپذیر استان و استفاده از ظروف سفالی از جمله گمج، پیاله ماست، لیوان، کاسه و بشقاب برای طبخ و سرو غذا در رستوران‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و گردشگری، باعث شده حضور گردشگران در این مناطق، در ۳ سال اخیر ۳ برابر افزایش یابد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

عوامل رونق تولید سفال

رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزایش تسهیلات مشاغل حوزه صنایع دستی، فراوانی خاک مرغوب سفالگری در برخی مناطق گیلان، ارائه آموزش‌های فراگیر مهارت و بازاریابی، کاربردی کردن و تنوع سفال، منحصر به فرد بودن شیوه‌های فرآوری و پخت، فراهم بودن زمینه‌های فروش و رونق بازار سفال گیلان و اقبال عمومی برای استفاده ازصنایع سفالی را از مهم‌ترین دلایل رونق سفال در گیلان اعلام کرد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

اعطای تسهیلات برای سرعت گرفتن چرخ‌های سفالگری در گیلان

سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان گفت: برای سرعت گرفتن چرخ‌های سفالگری در گیلان، به متقاضیان راه اندازی کسب و کار صنایع دستی از جمله سفال با توجه به نوع و گستردگی طرح به طورمیانگین ۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در قالب مشاغل خانگی، پشتیبان و طرح‌های اشتغالزایی روستایی پرداخت می‌شود.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

وی: امسال حدود ۲۳ میلیارد تومان برای توسعه صنایع دستی روستایی و شهری گیلان اختصاص یافته که با توجه به تعداد متقاضیان ۳ میلیارد تومان آن برای سفالگران درنظر گرفته شده است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

چتر بیمه برای همه هنرمندان صنایع دستی

سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان گفت: با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از ۵۵۰ سفالگر گیلان زیر چتر بیمه صنایع دستی قرار گرفته اند گفت: براساس تفاهم نامه اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان تامین اجتماعی، همه هنرمندان صنایع دستی از جمله سفالگران در روستاها، زیر پوشش بیمه روستایی در خواهند آمد.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح فقط ۸۰ سفالگر حوزه شهری گیلان باقی می‌ماند افزود: اخیرا با سازمان مرکزی برای بیمه کردن این ۸۰ نفر مکاتباتی انجام داده ایم و بنا داریم این هنرمندان را هم زیر پوشش بیمه در بیاوریم.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

افزایش بازارچه‌های صنایع دستی در گیلان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۹ بازارچه و ۴۰۰ فروشگاه صنایع دستی در مناطق مختلف استان دایر است گفت:با توجه به حجم تولیدات سفال گیلان و آمار بالای گردشگری، تعداد این بازارچه‌ها کم است که برای توسعه این مراکز فروش از امسال تسهیلاتی با سود ۶ درصد به سرمایه گذران پرداخت می‌شود که تا کنون مجوز ۲ بازارچه صادر و برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

اگرچه چرخ سفال گیلان در سال‌های اخیر بر دور رونق می‌چرخد و بازارش هم حسابی به راه و داغ است، اما باید همه با هم برای سرعت بخشیدن هرچه بیشتر چرخ صنعت، با خرید از کالا‌های ایرانی و همچنین حمایت از تولید کنندگان داخلی زمینه توسعه و پیشرفت کشور را بیش از پیش فراهم کنیم.

جادوی آب و خاک، رنگ و آتش

 

انتهای پیام/م.ع

آمیختن هنر با خاک برای تبدیل شدن گیلان به سرزمین سفال

 

برچسب ها: صنعت ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.