سم زنبور عسل؛ روشی تازه برای درمان دردناک‌ترین بیماری پوستی

کارشناسان با تجزیه و بررسی بر سم زنبور عسل از آن دارویی امید بخش برای درمان مبتلایان به یک بیماری پوستی ساخته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در حال تحقیق و بررسی تولید نسل جدیدی از دارو‌ها برای درمان مبتلایان به اگزمای پوستی با استفاده از نیش زنبور عسل هستند.
 
پژوهش درباره نیش زنبور عسل در درمان اگزمای پوستی به وسیله دانشمندان دانشگاه دائگو درکشور کره جنوبی در حال انجام است.
تیم پژوهشی این دانشگاه دریافتند در سم زنبور پروتئینی به نام ملتیتن وجود دارد که می‌تواند سبب درمان اگزمای پوستی شود و در آینده می‌تواند در ترکیب کرم‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.


دانشمندان با انجام پژوهش آزمایشگاهی بر روی موش و سلول‌های انسانی دریافتند ملتیتین عارضه‌های ناشی از اگزما در سطح پوست را از بین برده است.

این ماده پروتئینی سبب کمک به افزایش فعالیت سلول‌های حیاتی سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب اگزمای پوستی از بین می‌رود.

بیماری اگزما در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به عامل‌های متعدی از جمله مواد غذایی، رایحه موجود درمحیط، الیاف پارچه و مواردی از این دست روی می‌دهد. در اثر اگزما سطح پوست قرمز، پوسته پوسته و برروی آن تاول‌هایی دردناک ایجاد می‌شود. افزون بر قرمز شدن پوست، اگزما سبب خارش و سوزش می‌شود.

این بیماری قابل درمان نیست و مصرف دارو، پرهیز از قرارگرفتن درمعرض عامل‌های تحریک کننده سیستم ایمنی و کرم‌های موضعی می‌تواند از تشدید آن جلوگیری کند.

شیوع بالای اگزمای پوستی در کودکان

اگزمای پوست در نوزادان شایع‌تر از بزرگسالان است و آمار‌ها نشان می‌دهند حدود ۱۰ درصد از نوزادان دچار اگزما هستند، در برخی خانواده‌ها اگزمای پوستی به شکل ژنتیکی وجود دارد و هر نسل از خانواده دچار اگزما می‌شوند.

خارش و سوزش بخشی ازپوست که دچاراگزما شده است سبب می‌شود تا فرد دچار تحریک پذیری و حتی بی خوابی شود؛ از جمله عامل‌هایی که می‌تواند سبب تشدید اگزما در افراد شود استفاده از مواد شوینده، قرارگرفتن در معرض گرما، گرد وغبار، هوای سرد، عفونت، خشکی پوست و استفاده از لباس‌های تنک را نام برد.

آمار‌ها نشان می‌دهند حدود ۶ میلیون نفر در کشور انگلستان و حدود ۳۵ میلیون نفر در آمریکا دچار اگزمای مزمن هستند.

استفادهه از کرم‌های ضد التهابی استروئیدی رایج‌ترین شیوه برای کنترل علامت‌های اگزماست، اما این شیوه درمانی عارضه‌های جانبی فراوانی دارد به همین دلیل دانشمندان به دنبال یافت راهکار جدیدی برای کنترل علامت‌های این بیماری بودند.


در سم زنبورعسل، ترکیب‌های مختلفی از جمله خواص ضدباکتریایی، ضد ویروسی و حتی ضد سرطانی وجود دارد و می‌توان از آن در درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

نتیجه پژوهش دانشمندان درباره استفاده از سم زنبور عسل برای درمان اگزما درمجله انگلیسی فارماکولوژی به چاپ رسیده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار