عینکی جدید برای کاهش حملات قلبی ابداع شد!

محققان عینکی ساختند که جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های فشارسنج محسوب می‌شود.

کاهش حملات قلبی با یک عینک جدید!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان با استفاده از فناوری مایکروسافت موفق به تولید عینکی شده‌اند که با کنترل فشار خون در طول روز، خطر بروز حملات و سکته‌های قلبی را در افراد در معرض خطر، کاهش می‌دهد. این عینک مجهز به حسگر‌های مخفی در بخش‌های مختلف است. این حسگر‌ها حجم خونی که در هر چند ثانیه پمپاژ می‌شود را کنترل می‌کند.

در واقع، این عینک قادر به بررسی زمان انتقال ضربان است. این زمان، به مدتی گفته می‌شود که طی آن قلب، خون را از نقاط مختلف بدن پمپاژ می‌کند. پزشکان از این زمان برای محاسبه فشار خون افراد استفاده می‌کنند. از هر ۵ فرد بالغ در انگلیس، یک نفر فشار خون بالای ۱۴ روی ۹ دارد. فشار خون بالا عامل نیمی از حملات و سکته‌های قلبی است.

اکثر مبتلایان به فشار خون بالا برای کنترل آن از قرص استفاده می‌کنند، اما به دلیل نوساناتی که فشار خون ممکن است در طول روز داشته باشد، کنترل آن کمی دشوار است و با قرار گرفتن در برخی شرایط خاص ممکن است فشار خون، بالا و پایین شود. پزشکان، فشار خون بیماران را با دستگاه‌های سنجش، اندازه‌گیری و کنترل می‌کنند. اما استفاده از دستگاه فشارسنج برای برخی بیماران آزاردهنده است.


بیشتر بخوانید:بهترین ترکیب دارویی برای پیشگیری از بیماری قلبی 


محققان برای راحتی کار، عینکی ساخته‌اند که جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های فشارسنج محسوب می‌شود. ظاهر عینک Glabella شبیه عینک‌های معمولی است، اما در فریم آن شیار‌هایی طراحی شده که سه حسگر در آن جاسازی می‌شود.

یکی از حسگر‌ها در قسمت جلویی فریم و جلوی بینی، حسگر دوم در جلوی گوش راست و حسگر سوم در قسمت فریم پشتی گوش راست جاسازی شده است. مکان‌هایی که حسگر‌ها تعبیه شده‌اند به این دلیل است که عروق اصلی که خون را به بینی، گردن و پشت سر می‌رسانند از همین نقاط عبور می‌کنند و در نزدیکی سطح پوست قرار گرفته‌اند.

این حسگر‌ها هر چند ثانیه، ضربان‌های ایجاد شده در این عروق خونی را ثبت کرده و اطلاعات مربوط به آن را به پردازشگر کوچکی که در دسته سمت راست عینک تعبیه شده، منتقل می‌کند. سپس این پردازشگر اطلاعات دریافتی را به طور بی‌سیم به کامپیوتری می‌فرستد که در آنجا از زمان‌های انتقال ضربان برای محاسبه فشار خون استفاده می‌شود.

در افراد سالم، عروق خونی انعطاف‌پذیرند و خون به طور مستمر در جریان است، اما در افرادی که فشار خون دارند، عروق خونی سخت‌تر بوده و این بدان معناست که خون با سرعت بیشتری در آن جریان می‌یابد. پزشکان از این طریق قادرند فشار خون بیماران را محاسبه و کنترل کنند. این عینک با در طول یک روز با ده‌ها هزار بار اندازه‌گیری زمان‌های ضربان، می‌تواند محاسبه دقیقی از فشار خون فرد به دست آورد.

منبع:جماران

انتهای پیام/

کاهش حملات قلبی با یک عینک جدید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار