لغو روادید در منطقه آزاد اروند فصل جدیدی از روابط میان ایران و کشور‌های همسایه را رقم زد

منطقه آزاد اروند در جزیره مینو با داشتن ظرفیت‌های مناسب اینروز‌ها تبدیل به یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منطقه آزاد اروند متشکل از سه منطقه گردشگری ، صنعتی و تجاری است که منطقه گردشگری آن در جزیره مینو واقع شده که در کنار وجود جاذبه های طبیعی و همچنین میراث فرهنگی غنی ، از جمله اماکن مذهبی ، موزه ها ، صنایع دستی ،بازار ها و مضیف ها و خانه های روستایی باعث شده که این منطقه یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی باشد.

منطقه آزاد اروند بدلیل نزدیکی با کشور عراق و لغو ویزا در این منطقه باعث شده گردشگران و مسافران خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند و از مکان های دیدنی بازدید و در آن سرمایه گذاری کنند به طوری که با لغو ویزا شاهد افزایش روز به روز تردد گردشگران خارجی در آبادان و خرمشهر هستیم و این امر سبب شده است در این منطقه تحول اقتصادی و تبادل فرهنگ صورت گیرد.

لغو ویزا در منطقه آزاد اروند

اواخر آذرماه سال ۱۳۹۶ بود که بر اساس (ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری مصوب هیأت وزیران در سال ۱۳۷۲) رسماً موضوع لغو روادید در حوزه سرزمینی منطقه آزاد اروند «آبادان و خرمشهر» کلید خورد.

از ابتدای تابستان و هم‌زمان با آغاز تعطیلات تابستانی مردم عراق ورود گردشگران عراقی به محدوده آبادان و خرمشهر به میزان چشم‌گیری افزایش یافت.

اسماعیل زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند ، لغو روادید در منطقه را یک مزیت دانست که می‌تواند فصل جدیدی از روابط را میان ایران و کشور‌های همسایه ایجاد کرده و منجر به تحول اقتصادی گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها شود.

وی افزود: معافیت‌های گمرکی، معافیت‌های مالیاتی، روادید برای اتباع خارجی، نقل و انتقالات مالی از مزایای منطقه آزاد اروند است که توسعه اقتصادی و تشویق سرمایه گذاران را در پی دارد.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت:حذف روادید برای ورود مسافران خارجی به این منطقه با هدف توسعه صنعت زودبازده گردشگری و رونق اقتصادی صورت گرفته است.

حال گردشگران عراقی با لغو ویزا همه روزه به آبادان وخرمشهر سفر می کنند واین منطقه به مقصد دائمی عراقی‌ها با خانواده هایشان برای گردشگری تبدیل شد موضوعی که در ابتدا ساده وقابل پیش بینی به نظر می‌آمد. ساده وخوشایند از آن جهت که خرمشهر وآبادان علاوه برحضور هموطنانشان در ایام عید واردو‌های کاروان راهیان نور این فرصت را پیداکردند تا از مردم کشور‌های همسایه میزبانی کنند وگردشگری در منطقه رونق پیداکند وبازار هم تکانی بخورد.

با ورود اتباع خارجه این امر تا حدودی تحقق یافت وبازار رونق چشمگیری به خود گرفت و سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند انجام شد. مردم عراق هم مایحتاج زندگی خورد را بدلیل ارزان بودن اقلام اساسی از این منطقه تهیه می‌کنند و با خود به کشور همسایه می‌برند، اما این امر مشکلاتی را هم برای مردم آبادان وخرمشهر به وجود آورد.

مشکلات مردم آبادان وخرمشهر با وجود اتباع خارجه

هجوم اتباع عراقی به کالا‌های اساسی خوراکی همچون ماهی، مرغ و گوشت قرمز که به‌اندازه نیاز مردم تأمین می‌شد سبب بروز گرانی‌های مقطعی شد.

یکی از شهروندان آبادانی گفت: با وجود گردشگران عراقی ماهی آنقدر گران وکمیاب شده است که در بازار یافت نمی شود یا اگر هم باشد به مقدار کم وگران است وما از عهده خرید آن برنمی آئیم.

در این میان سازمان منطقه آزاد اروند ممنوعیت فروش ماهی به اتباع عراقی و خروج آن از مرز شلمچه را نخستین راهکار پیش روی خود دانست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند طی نامه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه حراست منطقه آزاد اروند و مرزبانی مستقر در شلمچه از آنان خواست تا مانع خروج انواع ماهی توسط اتباع عراقی از مرز شلمچه شوند.

وی طی نامه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی مجدداً از آن‌ها خواست تا علاوه بر انواع ماهی، فروش گوشت قرمز و مرغ را نیز به اتباع عراقی ممنوع اعلام کرده و مانع خروج آن از مرز شلمچه شوند.

قیمت کالا‌های مصرفی در بازار‌ها کنترل می‌شود

عبدالله کعبی قائم مقام منطقه آزاد اروند هم در رابطه با افزایش قیمت کالای مصرفی در محدوده منطقه آزاد اروند، گفت: دستگاه‌های نظارتی، ادارات صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی با متخلفان در بحث افزایش قیمت کالا‌ها به شدت برخورد می‌کنند.

وی افزود: تعزیرات حکومتی همه اصناف را موظف کرده است تا نرخ‌نامه بر تمام کالا‌ها الصاق شود و کسی که این نرخ‌نامه را الصاق نکند، دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد می‌کند.

 

کنترل تبعات ورود گردشگران به منطقه آزاد اروند

عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از مسئولان منطقه آزاد اروند خواست تا به عنوان حاکمیت منطقه تبعات ورود گردشگر در منطقه را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه ورود گردشگر از محور‌های مهم تجارت امروز در کشور‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته است، گفت: باید در منطقه آزاد اروند یعنی شهر‌های آبادان و خرمشهر با توجه به تقاضای گردشگران به ویژه عراقی‌ها به موضوع توریسم درمانی و خرید از بازار‌های منطقه، نسبت به توسعه و پیشرفت منطقه به صورت افزایش و بهبود امکانات از یک سو و توان پاسخگویی به رفع نیاز شهروندان منطقه به عنوان اولویت نخست، اقدامات موثری را به انجام برسانیم.

وی افزود: اصناف و نهاد‌های نظارتی بازار‌های منطقه باید به نحو موثرتری عمل کنند تا تبعات اقتصادی ناشی از حضور گردشگران به خصوص عراقی‌ها در منطقه کنترل و از احتکار و گران فروشی در بازار‌های منطقه جلوگیری شود تا به مردم منطقه از این نظر دچار آسیب نشوند.

منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور توسعه گردشگری سلامت را در برنامه‌های خود قرار داده و در این راستا با حذف روادید دست یابی به توسعه گردشگری سلامت را سرعت بخشیده است.

گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند

گردشگری سلامت با حذف روادید در منطقه آزاد اروند در شهر‌های آبادان و خرمشهر رو به گسترش نهاده و ظرفیتی برای شتاب بخشی به رونق اقتصادی این مناطق فراهم کرده است.

استان بصره عراق با ۴.۵ میلیون نفر جمعیت در همسایگی شهر‌های آبادان و خرمشهر و منطقه آزاد اروند فرصت مناسبی را برای رونق اقتصادی این منطقه فراهم کرده است.

در این راستا ساماندهی، نظارت و کنترل گردشگران سلامت از جمله مطالبات مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است تا سفر گردشگران سلامت به منطقه آزاد اروند به افزایش نامتعارف هزینه درمان شهروندان ساکن این منطقه منجر نشود.

ضرورت کنترل و ساماندهی گردشگری سلامت

شهروندان آبادان و خرمشهر لزوم کنترل گردشگران سلامت از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان را ضروری می‌دانند، زیرا برخی از گردشگران خارجی عراقی هستند وبرای درمان در مراکز درمانی دولتی ونیمه دولتی حضور می‌یابند و از امکانات این مراکز استفاده می‌کنند.

یکی از شهروندان آبادانی گفت: هزینه‌های درمان گردشگران سلامت باید طبق تعرفه‌های گردشگران خارجی محاسبه شود تا حق شهروندان ضایع نشود.

یک پزشک متخصص داخلی در آبادان ارائه تعرفه ویژه اتباع خارجی به مطب پزشکان را لازم و ضروری خواند و گفت: اکثر پزشکان تعرفه ویزیت بیماران تبعه خارجی را نمی‌دانند و لازم است دانشکده علوم پزشکی در ارائه تعرفه اقدامات لازم را انجام دهد.

ایزدی افزود: بیشترین بیماران مراجعه کننده از کشور عراق دیابتی، ریوی و یا بیماران سرطانی هستند که برای درمان به منطقه آزاد اروند سفر می‌کنند.

سیدمهدی موسوی مدیر محیط زیست، غذا دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند یکی از ارکان‌های مناطق آزاد را ایجاد زیرساخت‌ها دانست و گفت: بسترسازی و بازسازی بیمارستان‌ها در منطقه آزاد اروند و شهر‌های آبادان و خرمشهر کار‌های خوبی انجام شده است.

وی افزود: در بیمارستان طالقانی آبادان بخش‌های جدیدی راه اندازی شده، بیمارستان شهیدبهشتی خدمات به روز شده و در بیمارستان ولیعصر (عج) خرمشهر نیز کلینیک جراحی و اورژانس جدید راه اندازی شده است.

وی با اشاره به گردشگری سلامت گفت: در بحث گردشگری سلامت جلسات متعددی با حضور عراقی‌ها و دانشکده علوم پزشکی برگزار شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که فضا‌های درمانی علاوه بر بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان نفت، تامین اجتماعی را توسعه و ارتقاء دهیم که بتوانیم خدمات درمانی به اتباع خارجی ارائه بدهیم.

موسوی افزود: با حذف روادید در منطقه آزاد اروند این پتانسیل ایجاد شد که اتباع خارجی برای اعمال کار‌های درمانی به صورت روزانه در آبادان و خرمشهر وارد شوند.

وی شمار پزشکان متخصص در منطقه آزاد اروند را ۱۸۳ متخصص برشمرد و گفت: پزشکان متخصص در شهر‌های آبادان و خرمشهر علاوه بر خدمات درمانی به مردم این دو شهر در حوزه توریسم نیز به خصوص در مطب‌ها فعالیت خوبی داشته اند.

سید مرتضی نعمت زاده معاون گردشگری منطقه آزاد اروند گفت: حضور گردشگران خارجی بدون روادید در منطقه آزاد اروند مزیت‌هایی در حوزه درمان به وجود آورده و این امرعلاوه بر تثبیت پایداری پزشکان موجود در منطقه، جذابیت برای پزشکان خارج از منطقه را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت شاهد پیشرفت در منطقه هستیم، افزود: با توجه به توسعه خدمات پزشکی و گسترش حضور بخش خصوصی اعتماد مردم ما به خدمات پزشکی افزایش یافته است.

آموزنده رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به فرصت پیش آمده در زمینه توریست درمانی گفت: اکنون بازار بیماران بصره و ناصریه در اختیار منطقه ما قرار دارد و لازم است تا بخش خصوصی وارد شود و پزشکان با تشکیل تعاونی‌ها اجازه دخالت به دلالان عرصه سلامت را ندهند.

وی ادامه داد: ترکیه، هند و پاکستان در کنار ما درصدد جذب این بیماران هستند که ما نباید اجازه دهیم چنین فرصتی از دست برود.

بدون شک جذب گردشگر خارجی یکی از مباحث مهم در اقتصاد جهانی است و این امر برای کشورمان نیزاز اهمیت مهم و حیاتی برخوردار است. حال که موقعیتی طلایی و استثنایی برای منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهردر جذب گردشگر بوجود آمده است باید حداکثر استفاده اقتصادی را از آن برد، زیرا حضور گردشگران چه در بخش سلامت و چه در بخش تفریحی علاوه بر ارزآوری موجب افزایش گردش مالی در منطقه می‌شود.

افزایش گردش مالی نیز به نوبه خود موجب افزایش سرمایه گذاری و افزایش سرمایه گذاری موجب افزایش اشتغال در منطقه و رشد اقتصادی می‌شود.

اما موفقیت در این زمینه نیاز‌مند برنامه ریزی دقیق مسئولان است تا تبعات آن برای مردم سودمند باشد و اثر سوئی بر زندگی مردم نگذارد.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

برچسب ها: سرمایه گذاری ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.