فارن پالسی: تلاش اروپا برای مقابله با سیطره مالی واشنگتن، بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی آمریکا

فارن پالسی نوشت تلاش اتحادیه اروپا در پی یافتن راهکاری برای مقابله با سیطره مالی آمریکا، واشنگتن و همپیمانانش را مقابل هم قرار داده است.

­فارن پالسی: تلاش اروپا برای مقابله با سیطره مالی واشنگتن، بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی فارن پالسی نوشت: اتحادیه اروپا مسئولیت خود را پذیرفته است و در پی یافتن جایگزین برای مقابله با سیطره آمریکا در سیستم مالی جهانی است. آلمان و فرانسه اعلام کرده اند آمریکا از قدرت خود برای اعمال تحریم ها و برای قلدری در برابر کشورهای دیگر حتی شرکای خود استفاده می کند.

سیطره دلار در سیستم مالی جهانی و تحریم های آمریکا ضد کشورهای دیگر، اروپا را وادار کرده است به جای دلار به دنبال یک جایگزین باشد.

مقام های ارشد در فرانسه و آلمان در حال یافتن راهکارهایی برای مقابله با سیطره آمریکا در سیستم مالی جهانی هستند و این نشان می دهد که شکاف میان آمریکا و اروپایی ها در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده است. گزارش هایی هم منتشر شده است مبنی بر این که مقام های آلمان در حال بررسی راهکارهای کاهش سیطره آمریکا بر سیستم مالی جهانی هستند؛ زیرا این سیطره باعث می شود واشنگتن در هر جایی از دنیا ضد شرکت ها و اشخاص تحریم هایی اعمال کند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه هم ماه گذشته با تکرار این دیدگاه گفت باید ابزارهای مالی کاملا مستقل برای استقلال از سیطره آمریکا در سیستم مالی جهانی ایجاد شود. وی گفت: «می خواهم اروپا یک قاره مستقل باشد نه آن که وابسته و رعیت دیگران باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: فرانسه و آلمان طرحی پیشنهاد کرده اند که نقش یورو در تعاملات مالی و سیستم مالی بین المللی گسترده تر شود و در سیستم پرداخت بانکی جهانی یورو جایگزین دلار آمریکا بشود. این دو کشور اروپایی می گویند باید یک پول اروپایی معرفی بشود که با آن بتوان با کشورهایی که آمریکا آنها را تحریم می کند به تعامل مالی پرداخت بدون آن که با مخالفت آمریکا مواجه شود.

در حالی که ایران بطور کامل به توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 پایبند بود بهار گذشته  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج کشورش را از این توافق اعلام کرد و از اعمال مجدد تحریم های آمریکا ضد ایران خبر داد که این اقدام ترامپ خشم اروپایی ها را برانگیخت. آمریکا تهدید کرده است هر شرکت اروپایی که با ایران همکاری کند با تحریم های آمریکا مواجه خواهد شد. این اقدام ترامپ اروپایی ها را وادار کرده است که نتوانند سیاست خود را در قبال توافق هسته ای ایران پیگیری کنند.

در سال های اخیر کشورهایی مانند روسیه، ونزوئلا و چین همگی به سیطره مالی آمریکا بر سیستم مالی جهان و به اقدامات واشنگتن مبنی بر اعمال تحریم ها ضد کشورهای دیگر با استفاده از این سیطره اعتراض کرده و بر لزوم یافتن راهکاری برای مقابله با  این سیطره تاکید کرده اند.

روسیه با ایجاد پول مجازی و سیستم پرداخت خاص خود تلاش کرده است با سیطره مالی آمریکا در جهان مقابله کند. چین هم تلاش کرده است سیستم سنتی پرداخت در این کشور را موسوم به "رین مین بی" که سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفت احیا کند. ونزوئلا هم می خواهد پولی با پشتوانه نفت معرفی کند تا با این پول و سیستم مالی جدید بتواند از تحریم های طولانی مدت آمریکا نجات بیابد. کره شمالی هم قصد دارد با بکارگیری پول مجازی تحریم های آمریکا را خنثی کند.

تدابیر و اقداماتی که این کشورها برای مقابله با سیطره مالی آمریکا اتخاذ کرده و انجام داده اند با استقبال شماری از همپیمانان مهم آمریکا مواجه شده است. این نشان می دهد کشوری که زمانی به عنوان محور ثبات در سیستم جهانی شناخته می شد امروز عامل بی ثباتی است.

جان ئی اسمیت که بهار گذشته از ریاست بخش تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا کناره گیری کرد معتقد است دولت آمریکا تاکنون به شکل افراطی از ابزار تحریم های مالی ضد کشورهای دیگر استفاده کرده است. انتقاد از تحریم های مالی آمریکا در سال 2014 و بعد از تحریم های واشنگتن ضد مسکو به علت انضمام جزیره کریمه به خاک روسیه تشدید شد. اقدام آمریکا مبنی بر تحریم روسیه با انتقاد شدید آن دسته از کشورهایی اروپایی مواجه شد که روابط تجاری گسترده ای با روسیه داشتند. اختلاف نظر میان اروپا و آمریکا در خصوص تحریم های مالی بعد از اقدام ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران و تهدید شرکت های اروپایی به علت تعامل با ایران و تبعیت از سیاست دولت های خود در قبال تهران به شکل بی سابقه ای تشدید شد.

نویسنده گزارش نشریه فارن پالسی در ادامه آورده است برخی از تحلیلگران معتقدند مواضع اخیر اروپایی ها در خصوص تحریم های مالی آمریکا ضد کشورهای دیگر بیش از آن که به اقدامات جدی عملی منجر شود صرفا سخنان و مواضعی جنجالی هستند. این گروه از تحلیلگران می گویند روابط دو طرف آتلانتیک پیش از این هم در پی چالش ها و اختلافات جدی همیشه حفظ شده است که از آن جمله می توان به تهدید آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا مبنی بر اعلام ورشکستگی انگلیس در جریان اختلاف نظر درباره کانال سوئز در سال 1956، تصمیم شارل دوگل، نخست وزیر وقت فرانسه مبنی بر خروج از ناتو در دهه شصت قرن گذشته و اختلاف نظر میان اروپایی ها و آمریکا در جریان جنگ عراق در سال 2003 اشاره کرد.

جولیان اسمیت، از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت: اروپا اکنون در شرایط دشواری قرار دارد و می خواهد نشان دهد که اقدامات دولت کنونی آمریکا را مبنی بر سوءاستفاده از قدرت خود نخواهد پذیرفت. با این حال کشورهای اروپایی به خوبی درک می کنند که همچنان به آمریکا نیاز دارند.

در پایان این گزارش آمده است: هر چند تلاش اروپایی ها برای یافتن جایگزینی برای مقابله با سیطره مالی آمریکا در جهان بسیار مهم است، اما مهم تر آن است که این تلاش ها از سوی نزدیک ترین همپیمانان و شرکای آمریکا انجام می شود. واقعیت این است که امروزه به جای آن که آمریکا و همپیمانان اروپایی آن برای حل این مشکل با یکدیگر همکاری کنند، همپیمانان آمریکا در این مسیر علیه این کشور، با یکدیگر همکاری می کنند. این موضوع یکی از بزرگ ترین چالش های سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا در حال حاضر است.

انتهای پیام/

­

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار