شبهه‌ای درباره محل سکونت حضرت مهدی(عج)؛

محل واقعی زندگی امام زمان (عج) کجاست؟

روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پاره‌ای از روایات کافی، شهری را که حضرت مهدی (عج)در آن حضور  دارد ذکر کرده‌اند: «صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و "طیبه"، منزل خوبی است.» این روایت به این‌که او در مدینة منوره مخفی می‌شود، اشاره دارد.


بیشتر بخوانید:دل‌های خود را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده کنیم


سرداب

یکی از کتاب‌هایی که به تازگی در نقد باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت توسط یکی از وهابیون معاصر نوشته شده است، کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة؛ نوشتۀ دکتر ناصر القفاری است. این کتاب در میان وهابیون شهرت خاصی یافته و از این‌رو شایسته است به شبهات آن به دقت پاسخ داد شود.

سرداب

هدف اصلی نویسنده، القای وجود تناقض در روایات مربوط به مکان زندگی امام مهدی(عج) است؛ او روایات شیعه که به مکان‌های مختلفی برای زندگی زندگی امام زمان اشاره دارد را دال بر تناقض‌گویی شیعه می‌داند!؛ به همین جهت اصل وجود امام عصر را انکار می‌کند.

اختلاف روایات محل زندگی و انکار وجود امام زمان
در ادامه خلاصه‌ای از شبهه ناصر القفاری را می‌خوانید:
پاره‌ای از روایات کافی، شهری را که او در آن مخفی شده است، ذکر کرده‌اند: «صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و "طیبه"، منزل خوبی است.» این روایت به این‌که او در مدینة منوره مخفی می‌شود، اشاره دارد؛و پاره‌ای از روایات می‌گویند او در برخی وادی‌های مکه پنهان شده است. در تفسیر عیاشی و غیر آن آمده است که اباجعفر گفت: برای صاحب این امر در برخی از این نواحی غیبتی خواهد بود و سپس با دست به منطقه «ذی‌طوی» اشاره کردند. لیکن احادیث آنها در ادعیه و زیاراتی که برای مشاهد ائمه است، اشاره می‌کند که او ساکن سرداب سامراست.
امام مهدی(عج) به اقتضای این‌که بشر است، به مکانی برای زندگی نیاز دارد. به‌جز آن، این مکان می‌تواند در مقاطع مختلف زمانی، تغییر یابد؛

علی‌رغم آن‌چه گذشت، یکی از شیعیان معاصر واقعیت را انکار کرده و می‌گوید: «هیچ روایتی وجود ندارد و در هیچ کتابی از کتاب‌های شیعه نیامده است که  حضرت مهدی در سرداب غایب شده است... و نیامده است که او هنگام ظهور از آن‌جا خارج می‌شود، بلکه خروج او از مکه است و میان رکن و مقام با او بیعت می‌شود»

برخی از زیاراتشان نیز از حیرت آنها درباره مکان پنهان شدن او حکایت دارد. پس او را صدا می‌زنند و می‌گویند: «ای کاش می‌دانستم در کجا مسکن گزیده‌ای یا کدامین سرزمین تو را در آغوش کشیده. آیا در کوه رضوی هستی یا در ذی‌طوی یا جای دیگر؟»با وجود این، پاره‌ای دیگر از روایاتشان می‌گوید او مکان ثابتی ندارد، بلکه میان مردم زندگی می‌کند. «در مراسم حج شرکت می‌کند و مردم را می‌بیند، ولی آنها او را نمی‌بینند.»

روایاتشان در مورد تعیین مکان او با یک‌دیگر این‌گونه اختلاف دارند و بر اساس اختلاف جناح‌های شیعی یا بر اساس اختلاف احوال و زمان‌ها، هر کس در این ‌باره رأیی را انتخاب می‌کند. تا زمانی که بازی فریب‌کاری و تزویر ادامه دارد، چنین اختلافی طبیعی‌ است؛ چرا که غایب آنها وجود خارجی ندارد.»

مکان‌های مختلف زندگی امام زمان(ع) در طول تاریخ

قفاری از این نکته بدیهی غفلت کرده است که اساساً خفای مکان زندگی یکی از لوازم غیبت است و به صورت طبیعی، مکان دقیق زندگی کسی که زندگی غایبانه دارد، مشخص نیست. در غیر این‌ صورت، بر فرض مشخص بودن مکان دقیق زندگی اصولاً غیبت مفهومی نخواهد داشت.
روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند.

در مورد روایاتی که محل سکونت امام مهدی(عج) را در دوران غیبت مکان‌های مختلفی چون مدینه، ذی‌طوی، رضوی و یا جاهای دیگر معرفی کرده‌اند، باید گفت میان این روایات هیچ تعارضی وجود ندارد؛ چرا که به مضمون همه آنها، بدون کم‌ترین اشکالی می‌توان ملتزم شد.

در توضیح مطلب باید دانست اولاً امام مهدی(عج) به اقتضای این‌که بشر است، به مکانی برای زندگی نیاز دارد. به‌جز آن، این مکان می‌تواند در مقاطع مختلف زمانی، تغییر یابد؛ یعنی آن حضرت در طول هزار و چند صد سالی که از عمر شریفشان گذشته است، مکان‌های مختلفی را برای زندگی انتخاب کرده‌اند یا می‌کنند. گاهی در مدینه سکونت گزیده‌ و گاه در مکه منزل کرده‌اند. گاه در ذی‌طوی زندگی کرده و گاهی در کوه رضوی بوده‌اند. زمانی نیز مکان‌های دیگر را برای سکونت برگزیده‌اند، ‌چنان‌که محل تولد و بخش‌های آغازین حیات مبارکشان شهر سامرا بوده است. همان‌طور که در توقیع مورد اشاره آقای قفاری تصریح شده است، علت خفای مکان دقیق آن حضرت، ایمن ماندن ایشان از شناسایی است.

روایاتی که متعرض محل زندگی امام مهدی(عج) در عصر غیبت شده‌اند، دو دسته‌اند. دسته‌ای‌ به مکان‌هایی خاص اشاره کرده‌ و دسته‌ای دیگر مکان آن حضرت را نامعلوم دانسته‌اند. برخی از این دو دسته روایت بدین قرارند:

1. روایاتی که از مکانی خاص یاد کرده‌اند
الف) مدینه: از امام باقر و امام صادق (ع) چنین روایت شده است:لا بدّ لصاحب هذا الأمر من غیبة و لا بدّ فی غیبته من عزلة و نعم المنزل طیبة؛صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و طیبه، منزل خوبی است.
امام صادق(عج) فرمود: برای صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ یکی از آن دو، طولانی خواهد بود تا آن‌جا که برخی می‌گویند مُرد و تعدادی می‌گویند کشته شد.

ب) کوه رضوی: «عبدالاعلی مولی آل سام می‌گوید: همراه امام صادق(عج) از منزل خارج شدم. چون به روحاء رسیدیم، آن حضرت گردن کشید و به کوه آن منطقه نگاه کرد و به من فرمود: این کوه را می‌بینی؟ به آن رضوی می‌گویند. از کوه‌های فارس بود که ما را دوست داشت. پس خداوند او را به سوی ما منتقل کرد. همانا در آن، هر درخت میوه‌داری است و آن‌جا محل امن خوبی برای شخص ترسان است ـ این جمله را دوبار تکرار فرمود ـ همانا برای صاحب این امر در آن دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی»

ج) ناحیه ذی‌طوی: امام باقر(عج) فرمود: «یکون لصاحب هذا الأمر غیبة فی بعض هذه الشّعاب.» ثمّ أوما بیده إلی ناحیة ذی طوی؛ «برای صاحب این امر در این نواحی غیبتی خواهد بود.» سپس با دست به منطقه ذی‌طوی اشاره کردند.

2. روایاتی که مکان حضرت را نامعلوم معرفی کرده‌اند
الف) امام صادق(عج) فرمود: برای صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ یکی از آن دو، طولانی خواهد بود تا آن‌جا که برخی می‌گویند مُرد و تعدادی می‌گویند کشته شد و بعضی می‌گویند رفت و بر اعتقاد به او از میان اصحابش جز تعداد اندکی باقی نخواهد ماند و بر جایگاهش هیچ‌کس از دوست و بیگانه آگاهی نمی‌یابد، مگر خدمت‌گزاری که به کارهای او می‌رسد.

ب) از آن حضرت در حدیث دیگری چنین نقل شده است:برای قائم دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی. در غیبت اول، از مکان او جز شیعیان مخصوصش خبر ندارند و در غیبت دیگر، جز دوستان مخصوصش از مکان او مطلع نیستند.*

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲۹
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علیرضا
۱۹:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
تنها میراث غدیر
حجت خدا
سلام بر مهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
امام زمان در سال 259هجری قمری در شهر سامرا به دنیا آمد پدر پنچ سالگی به مقام امامت نایل گردید و نهمین نسل از امام حسین علیه و دارای دو غیب که یکی کوتاه مدت بوده و ر سال 328هجری قمری به پایان رسیده و دیگر غیبم از همان سال آغاز گردیده
Switzerland
محمد
۱۱:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
آدمهای حول زودتر بمیرند تا آلوده به گناه نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
خیلی رنج میکشم وقتی راجع به هرچیزی سرچ میکنم خبر جدید دریافت میکنم به غیر از تو . واقعا خیلی برام سخته نه خودم بتونم پیدات کنم نه کشی بتونه راهنماییم کنه نه حتی بتونم درد دلی که در فراق تو دارم با کسب درمیون بذارم . سخته خیلی خیلی سخت . اگر تورو نشناخته بودم بدون تو بودن برام راحت تر بود ولی سخته انسان تو رو بشناسه و مجبور به زندگی بدون تو باشه مولا جان ...
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا
۰۹:۱۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
السلام علیک یا صاحب الزمان جانم فدایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
نمیدانم‌کجاست‌ولی‌روی‌زمین‌است‌‌اگر‌مکانش‌را‌کشف‌میکردم‌خیلی‌خوب‌بود‌‌از‌نظر‌تقوا‌که‌نمیتوانیم‌اورا‌پیداکنم‌چون‌باتقوانیستم‌وگناهانم‌بسیار‌ولی‌از‌نظر‌علمی‌ومحاسبه‌کار‌پیچیده‌وبسیار‌دشوار‌است‌ولی‌شدنی‌است‌‌واین‌تحقیق‌باممارست‌انسان‌را‌به‌همان‌تقوا‌میرساند‌که‌درب‌بسته‌را‌میگشاید‌واویافت‌میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۲
خوشا به حال آنکه به جای زمان، به «صاحب زمان» دل می‌بندد.
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۱۰:۱۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
امام زمانم خیلی دوستت دارم و بخاطر تو گناه نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
سلام.
منتظران را به لب آمد نفس@ ای ز تو فریاد به فریاد رس
ما که نداریم به غیر از تو کس@ای شه خوبان تو به فریاد رس
شهید آوینی می فرماید سربازان امام زمان از هیچ چیز جز گناهان خویش نمی هراسند. (یا امام زمان این توفیق را به ما بده که گناه نکنیم و همواره به یاد شما امر به معروف و نهی از منکر کنیم)
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام امام زمانم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۲
سلام به همگی
انشاالله هرچی آدم بد تو دنیا هست بمیرن تا آقا امام زمان ظهور کنه من آقا رو خیلی دوست دارم خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
نسیمه
۲۱:۴۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
سلام آقای مهربانم الهام عجل لولیک فرج امام خیلی شرمنده شماوهمه شهیدان هستم ک خیلی گناه کردم تقاضای بخشش از خدای رحمان دارم آقاجان برام دعا کن ک بخشیده بشم وبتونم برای فرجام کاری کنم مولاجان 4پسردارم تمام داراییم درراه رضای خداوزمینه سازی فرج شما تقدیم میکنم هدیه مرابپذیراقاجان قربونش قدوبالای هاشمیت مهربانم انشالله که فرجام نزدیک چشم حسودت کورسالم باشی انشالله امامم خدا از آخرین یادگارامام علی مواظبت کن لطفاً مداحان بخواه وفقط توبخواه ک برای اقامت مفید باشم و سعادت بده ک خودم وشوهرم خصوصابچه هام بدردش بخوریم ویرایش فرج ورسیدن ب خواسته هاشون کمکشون کنیم
United States of America
سحر
۱۵:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
یا مهدی آقای مهربانم زود بیا ازت خواهش میکنم این بی عفتی بی حیایی زود از بین بره به خاطر این میگم
Iran (Islamic Republic of)
مادر دلشکسته
۰۷:۵۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۱
یا امام زمان یا مهدی جانم همه گرفتاریم همه مشکل داریم . بیا نزار دلمون بیشتر از این بشکنه . بیا زمونمون رو درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
فرهادی
۲۲:۳۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۱
اقا جان دردت بجونم بیااااااا بسه دیگه دورت بگردم
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۱۷:۲۶ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
پنج صلوات به نیت آقا
ایشالا مشکلات همتون حل شه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز سید علی
۱۷:۲۳ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
به حول و قوه الهی با خون خود ستون های حکومتت را پابرجا میکنیم
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
ای مهربان خدای باقی غیبت آقامون رابرطفل شیرخواره کربلا ببخش ماروسیاهیم ودرظهورش تعجیل بفرما .
اورکلرقانه دوندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
سلام مولای مهربانم.از خدا میخوام باقی مانده غیبتتون رو ببخشه و تو همین روزاظهورتون محقق بشه‌‌.چقد دلتنگم فقط خدا میدونه.خدایا به دل ما مردم آخر الزمان هم نظری کن.خدایا منو جز یاران خاص مولایم حضرت مهدی عج کن
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۲:۱۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
امروز فیلم محمد رسول الله رو دیدم انقدهه دلتنگ پیامبر شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
سلام اقا ببین چجوری دارن مردم رو میکشن ومیزنن وظلم میکنن صدرحمت به صهیونیست ها تعجب میکنم میبینی وکاری نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۸ مهر ۱۴۰۱
مولای غریبم دوستتون دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
سلام آقایاصاحب الزمان چراظهورنمیکنی اینقدرقصه ی آمدنتوبرای بچه هام‌گفتم‌هرروزمنتظرتم آرزودارم پسرم دررکابت باشه آرزودارم‌قبل مرگم چشمم به جمال زیبایت روشن بشه دیگه حرف توروکه میزنم بهم میخندن ومیگن آقادیگه نمیاد توروجدت زهرا زودتربیابه همه ثابت کن که وجودداری بیاوماروازبی عدالتی وبی حجابی وظلم نجات بده آقاکجایی به بزرگی وجمال خودت وپنج تن آل عبا ماروببخش زودتر بیاآقامنتظرت هستیم
Germany
حمید
۰۱:۳۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
یا امام زمان(عج)
Iran (Islamic Republic of)
سیدمیلاد
۰۰:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
امام زمانم کی میایی اقا جان ، هوای بی کسیهایمان هوای گریه شده، دلمان گرفته است اقا، مهدی بیا ، مهدی بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
کاش الان ظهور میکرد و حکومت میکرد دنیا از این بی عدالتی و ظالمان پاک میشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
سلام ای آقای خوب امام دوازدهم
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۴۶ ۲۷ تير ۱۴۰۱
ماغایب و او منتظر ماست....اللهم عجل لولیک الفرج.
Iran (Islamic Republic of)
نادم
۲۰:۳۹ ۰۵ تير ۱۴۰۱
امام زمانم من نادانی کردم.امام زمانم دیگران رو به زحمت انداختم.امامم نمیدانستم عاقبت کارم رو.هم خودم پریشانم و هم دیگران.امام زمانم کمکم کن.امام زمانم به آبرویی که داری از خدا بخواه برام.خواهش میکنم بیا مهدی جانم.
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۲:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
چه جوری میشه از ایشون طلب حاجت کرد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
خداجون،ظهورامام زمان رانزدیک،بفرما،چون مردم خیلیگرفتارن
United States of America
زهرا
۰۱:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
گناه زیاد شوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
سلام برادر پاکستانی
بله گناه و فساد واقعاً خیلی زیاد شده
امیدوارم زودتر ظهور امام زمان باشه
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
ببخشید به اسمتون نگاه نکردم پیام فرستادم شرمنده
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۹:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
امان زمان عج الله تعالی فرجه حجاب رادوست دارد آیت الله العظمی بهجت میفرمودچون ظهوراجتماعی است باید مردم دعا کنند هرچندحضرت میتواند به اذن خداوند مرده زنده کند پس ای شیعیان برای رفع گرفتاری ازامام زمان دعاکنید سوره هدیه کنید به امام متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اقا امام زمان چقدر منتظر تو هستیم امام امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی یار
۰۹:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام آقای مهربانی ... دوستت دارم ... لطفا هر کس مشتاق تعجیل در ظهور اقاست تا می تواند گره از کار بقیه مردم بگشاید....همین کافیست ...
Afghanistan
شکریه
۱۳:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ای خوبی خوبان سلام نورترازنوران آقاجانم کجای تاکی منتظیر تورابجانی مادرت زهرا بیا تاکی منتظیر اقاجانم شبم تاریک روز هم تاریک تاکی تاریکی آقاجانم بیا بیبین چقدربیحجابی زیاد شده چقدرگوناه زیاد شده بسه دگه همه آروزویم این هست توبیای هرچند بقیه عمرم ببدبختی گوزراندم اما باقی ماندش را کنیزی تورا خاهم کد عزیزان هرکه این پست راخاند لطفا برای ظهرآقا هفتاد تا صلوات بفرستت انشاالله هرتارکی روشنای هم داردیگ روزی آقام میاد
Afghanistan
شکریه
۱۱:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ای خوبی خوبان سلام نورترازنوران آقاجانم کجای تاکی منتظیر تورابجانی بیا تاکی منتظیر اقاجانم شبم تاریک روز هم تاریک تاکی تاریکی آقاجانم بیا بیبین چقدربیحجابی زیاد شده چقدرگوناه زیاد شده بسه دگه همه آروزویم این هست توبیای هرچند بقیه عمرم ببدبختی گوزراندم اما باقی ماندش را کنیزی تورا خاهم کد عزیزان هرکه این پست راخاند برای ظهرآقا هفتاد تا صلوات بفرستت انشاالله هرتارکی روشنای هم داردیگ روزی آقام میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
یامهدی به حق تمام شهیدان به خون قلتیده اسلام بخصوص شهیدان دفاع مقدس به داد شیعیان برس که بد دوره ایی از تاریخ رسیدن ، برس چون چنان محاصره فرهنگی شدیم که دین ، حجاب ، حیصیت و خیلی چیزها دیگمون در خطره بیا که خون شهیدا پامال نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
یا مهدی ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۴:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اقا جان بیا تا فقر اروم بشه ظلم کم بشه حق مردم خوری تو تمام جهان تموم بشه دورت بگردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
یا مهدی ادرکنی خیلی دوستت دارم خودت به داد همه برس
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۱۶ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا صاحب عصر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
سلام به همه عزیزان. اینکه دعا میکنید خیلی خوبه، ولی برای ظهور کارهای خوبم انجام دهید، کمک کنید به یکدیگر، دست همو بگیرین، امربه معروف ونهی از منکر کنید، اخلاق خوبتون را دراختیارهمه بزارین، مهربونیتونو خرج کنید و در هرصورت کاری کنیدامام زمان خشنود شوند، انشاله ظهور نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
امروزدلم واقعاازبی حجابی زنان توبیرون گرفت اونقدناراحت شدم که برای چندلحظه تنگی نفس گرفتم...یاصاحب الزمان ازتون خواهش میکنم بیایی ودنیاروباآمدنتون پرازپاکی بکنین...خداکندکه بیایی به زودی ای نورخداوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
سامرا
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۲:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
یا امام زمان خودت خبر داری از من بیچاره که از همان دوران کودکی بد بخت بودم و تا الان هم که سی و دو سالمه و متاهل هستم همش بدی دیدم و بد برام اومده و در طول این زندگیم جز عذاب روحی و رنج چیزی ندیدم ، مبتلا به گناه شدم ، هرجا که رفتم رنج و عذاب کشیدم ، درسته که گنهکار و کثیف و پستم ولی امید دارم که شما مرا نجات بدهید از این بدبختی ، تو را به مادرت حضرت فاطمه قسم میدم به من هم کمک کن تا از این گناهکاری و بدبختی نجات پیدا کنم. دوست دارم یارت باشم ولی افسوس که از پس نفسم بر نیامدم. لطفا صلواتی بفرستید برای تعجیل در فرج.التماس دعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
من امام زمان را خیلی دوست دارم ای غایب دنیا زود تر بیا من ارزو این رو دارم که زود تر بیای اگر تو بیای دیگر هیچی از دنیا نمی خوام فقدر تو بیا
Iran (Islamic Republic of)
عاشق مهدی
۱۹:۰۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
السلام علیک یا صاحب الزمان
آقاجان منتظریم
Iran (Islamic Republic of)
آیه
۱۶:۱۱ ۲۱ دی ۱۴۰۰
نمیدونم راست میگید یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۶ دی ۱۴۰۰
سلام مولایم سلام امام اقا جان تور خدا دیگه بیا من هم مثل بقیه دوستان ارزوی دیدار با شما رو دارم یا صاحب الزمان بیا هیچ آرزوی دیگه ای ندارم همین و بس فقط بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
السلام علیک یا صاحب الزمان آقا جان تو را به جان مادرت زهرا زودتر بیا از باقی مانده ی غیبت ان شاءالله که خداوند صرفه نظرکند باشد به زودی رورهای ظهورت را ببینیم .آن روز انشاءالله دشمنانت خوار ودوستدارانت سرافراز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام به مولای غریبم آقای که هیچ وقت تو زندگی منو رها نکرد برایم پدر بود برایم همه کار کرد آقا جون درد به جونم تو رو به حضرت زهرا فقط خودت بگو برات چه کار کنم تا دلم آروم بگیره الهی هزاران بار فدای تو شوم تو تمام منی آقا منو رها نکن تا در رکابت باشم و برای تو نفس بکشم بی تو من هیچم برایم دعا کن
Iran (Islamic Republic of)
حانیه
۱۸:۵۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج آقاجان نظر لطفی به ماهم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام خدمت همه ی دوستان و یاران امام زمان اگه دوست دارید امام زمان زودتر ظهور کنه همه برای ظهور امام زمان دعا کنید و هر صبح دعای عهد و دعای اللهی عظم بلا رو بخونید خیلی تاثیر داره بخدا خود امام زمان فرموده بخونید پس همه با هم هر صبح بخونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام دوستان گل از خداوند بزرگ میخواهم همیشه پشت وپناهتان باشد یاحق************
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سلام خدمت خواهران وبرادران عزیز اقا امام زمان عج که میگی میخوام یکی از یاراش بشم ایا اون ارباب روجوعی که میاد کارش راه میندازی ایااون فقیری که نشسته توی سرما بهش کمک میکنی ایا اخلاقت باخانوادهت خوبه اگه میخوای امامت ببینی خدمت کن به همنوعت برای رضای خدا قول میدم خود امام زمان عج میاد سراعت
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۳:۴۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
من این پیام را برای اما زمان میفرستم من فقت ۹ سالم و منتزر امام زمانم دوست دارم بیایی و من در بقلت باشم و این که تو ما را یار خودت کنی دوست دار با چشم های خودم ببینمت این نظر من بود و شب بخیر امام زمان مهربان این نظر من را بخوان و دعا کن ممنون و خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۲:۰۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
سلام آقا جان امیدوارم نامه یکی از عاشق هاتون ببینید آقا جان آرزو دارم فقط ۵ دقیقه شما ببینم آقا جان رفتم مشهد از امام رضا خواستم واسطه بشه من شما رو ۵ دقیقه ببینم میگن کور شفا میکنه امام رضا ایشالاء هم حاجت من بر آورده می‌کنه آقا جان نوکرتم خاک پاتم تو رو جون مادرت نرجس خانوم فقط ۵ دقیقه ببینم تون به هیچ کس نمیگم آقا جان به هیچ کس نمیگم مهدی جان تروخدا ترو فاطمه زهرا قسمت میدم ۵ دقیقه شما رو ببینم حداقل به خوابم بیا آقا جان منتظرم آقا جان فقط یه چند تا کلمه باهاتون صحبت کنم بزرگترین آرزو زندگی هستش خودم خانواده ام فدایی تو بشن مهدی جان از طرف یه نوجوون منتظر
Iran (Islamic Republic of)
یکتا
۱۳:۲۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
امام زمان کی ظهور پیدامیکند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عظیم حمیدنیا
۱۰:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
ان شا الله روزی امام ما شیعیان می آید وازاین وهابی های کثیف انتقام میگیرد ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد داودی مبارکه
۲۳:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام بر انبیاءاولیاء و ۱۴ معصوم و شیعیان آخرالزمان. مومنین امروز زمان آن رسیده تا توبه کنیم که فردا شاید همچو قیامت دیگر توبه پذیرفته نگردد. مومنین بر خود و الله و خلق الله اثبات کنیم لایق شیعه اباصالح هستیم و توان محافظت از امام زمان ع را انشالله داریم.توبه عمل صالح و تقوا و نماز واجب و نماز شب و برائت از کفار و منافقین و نفوذیان و مادیات.مومنین رحمت خاصه الله بر ما خلقت در اخرالزمان بر یاری امام زمان ع بر ما رحمت شده.مبادا این رحمت را از خود دور کنیم که زیان کاریم.فاصله زمانی و مکانی ما تا ظهور دقیقا مثل لحضه ورود به مسجد برای وضو جهت اقامه نماز است.به همین مقدار نزدیک شده ایم.پس بخوانیم ذکر شریف :استغاث بک یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
آقا خودش میشناسه
۰۱:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
ان شا ء الله آقا به همه ی این پیاما نظر میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
فرحان
۱۳:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
من خیلی دوست دارم یکی از یارانش شوم
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۱۱:۴۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
انشالله که‌ امام‌ زمان‌ بیاید‌ و‌ من‌‌یکی‌از‌یارانش‌بشم‌‌...‌ و‌اینکه‌ آرزویی‌ که‌دارم‌ براش‌ بگویم‌‌
Iran (Islamic Republic of)
امین صفری
۱۱:۵۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
امام زمان عج درقلبمان خانه کردند پس بیاییدهمیشه قلبمان راتمیز نگه. بداریم...این یک حقیقت است....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
اللهم عجل لولیک الفرج.
ان شاءالله سال 1399 آخرین سال بدون امام مون باشه.
بیاین با هم دست به دعا بشیم برای پایان غربت و تنهایی امام مون.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۲:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
امام زمان آقای عزیزم از صمیم قلب و روح و جانمممم میخواهم زودتر بیایی ، بیایی و ما رو از این لجنزار فساد و گناه که بزرگ و کوچیک نمیشناسه نجات بدی انشاءالله بیایی و کاری کنی تمام دشمنان داخلی و خارجیتان نیست و نابود بشن امیدوارم به زودی زود چشم گناهکارم به چهره زیباتر از ماهتان منور شود به امید ظهورتان لطفا هر کس نظر بنده حقیر رو خوند از تمام جانش یک صلوات محمدی برای ظهور آقا بفرسته
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
برای ظهور صلوات بفرست.
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۰:۳۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
یک نفر خبر از عشق ندارد بدهد دل ما خیلی از این بی خبری سوخته
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
انشا لله ظهور کنه آقا امام زمان
Afghanistan
Mumtaz
۱۹:۱۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
امام مهدی علیه السلام ظهور کرده تا در وجود ما نور الهی نباشد نمیتونیم اونو بشناسیم امام مهدی علیه السلام اسم ذات الله را برای ما آورده تا آن را وارد قلب هایمان کنیم و قلب هایمان را در ذکر الله بیندازیم تا نور الهی در قلب مان بیاد امام مهدی علیه السلام از همین نعمت بزرگ که اگاه نبودیم ما را آگاه ساخته که قلب ما میتونه ۲۴ساعت ذکر خداوند را بکنه
ان شاءالله به زودی مژده اش بریتان میاید.❤
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۲:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
تا 5 نشانه اصلی به وقوع نپیونده آقا امام زمان نمیاد یکی از نشانه ها ظهور سفیانی هست اصلا معلوم نیست شاید سفیانی تاالان دنیا نیومده باشه اگر دنیا اومده باشه ظهور نزدیکه و درچند سال آینده اتفاق نیوفته ولی اگر دنیا نباشه نمیدونیم کی ظهور اتفاق میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۹
بیایید خودمان را برای ظهور آماده کنیم
حتی در حد گناه نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۲۸ دی ۱۳۹۹
خدای خوبم تو از درد دل همه ی مردم اگاهی... مارو نجات بده.. ظهور امام زمانمون رو برسون..یا امام زمان.. یا حضرت مهدی.. بد جوری بهت احتیاج داریم. مشکلات داره نابودمون میکنه.. اول توکل به خدا بعدم شما.. بیا اقا جونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام آقا تو رو به مادرت قسم کمک کن آقا جون دوست دارم ی سر ب من بزن آقا بیا به خوابم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۹
سلام آقا تو رو به مادرت قسم کمک کن آقا جون دوست دارم ی سر ب من بزن آقا بیا به خوابم
Iran (Islamic Republic of)
عقاب بال شکسته
۱۳:۴۴ ۲۳ دی ۱۳۹۹
واقعا چرا نمیای دیگه خستمه دیگه نمیتونم اگه تا الان زنده موندم فقط بخاطر توعه امیدی دیگ ندارم جز تو بیا دیگ لطفا بیا اینقدر غذابمون نده دیگه باید چی بشه چرا نمیایی چراااااا چراااا جوابمو نمیدی دیگه خستمههه یا منو بکش یا بزار بیاد دیگه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد بنی ھاشمی عربستان
۰۱:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
آقای من من ھرلحظہ عمرم را پای تو میگذارم
الان وقتش رسیدہ کہ ظھور ترو ببینم
ظھور کن و این آدم ھای کہ در این زمین ھستن رو نجات بدہ فقر مردم راگرفتہ بیماری ھا زیاد شدہ راھی نیست پس بگو امام منجی ظھور کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
امام زما(عج)کی ظهور می کند
امام زمان عزیزم لطفا زود تر بیایی آقاجان
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۱:۵۵ ۰۳ دی ۱۳۹۹
خیلی عالی و جزاب بود
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه ذاکری
۱۴:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
عاشقانه ترین
Iran (Islamic Republic of)
قشنگ رفیق
۱۴:۰۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اقا کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه‌هاشمی
۱۹:۰۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
اقا‌جان‌نگرانم‌که‌پس‌از‌مردن‌من‌بیاییاقا‌جان‌انشالله‌زودتر‌بیایی
Iran (Islamic Republic of)
سید بامداد موسوی مقدم
۲۲:۳۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
امام زمان عج واقعا کجا است
Iran (Islamic Republic of)
میلاد شکوری
۱۷:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
نظرم درباره امام زمان این هست که من دوست داشتم پیش امام زمان باشم
Iran (Islamic Republic of)
مهمد مهدی طلبیان شریف
۰۰:۱۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سلام‌ امام زمان من محمد مهدی طلبیان شریف هستم کتاب فروش جدید
کی میای ما خیلی صبر کردیم . چرا نمیای خیلی دوست دارم . شما به ما خیلی لطف کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
امام زمان پنهان نشده.همه کارهای شما را زیر نظر دارد وبه امید واراده خداوند این بیماری(کوید ۱۹) در بهمن ماه کنترل میشود.امام زمان عج همیشه حاضر است و در کارهای مهم به مسلمانان ومردم کمک میکنند.خدایا ظهور آقا امام زمان را نزدیک بفرما.آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ژاله
۰۰:۲۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
درانتظار حضور تم آقا امام زمانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
شهیدزنده
۰۰:۴۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سوره سباآیه 47
بگوخدای من حق رابه وحی برمن القامی فرمایدکه اوبه اسرارعوالم غیب آگاهست48بگوحق آمدودیگر
باطل دراول وآخرمحوونابوداست 49بگواگرمن گمراه
شده ام زیانش برمن است واگرهدایت یافته ام آن به
وحی خدای من است که البته(دعای بندگان را)شنوا
و(به قلوب خلق)نزدیک است
لبیک اللهم لبیک
العبدنشانه ظهورامام زمان است
کسیکه خبرظهورامام زمان دربهشت زهراتهران داد
گفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدهادی وشهید
حججی وشهیدسلیمانی وشهیدذوالفقاری راداده
اوگفت به شهیدذوالفقاری خبررجعتش داده وبه
شهیدذوالفقاری گفته یادمانت نزدیک محل ظهور
دربهشت زهراتهران قرارمیگیردوتوجایی که یادمانت
است رجعت میکنی نه جایی که خاکسپاری شدی
اوگفت برایش رجعت شهدایی مثل شهیدپلارک و
شهیدذوالفقاری ودیگران واقع شده است
منتظران ظهورامام زمان
بشتابیدبسوی محل یادمان شهدای مکه در بهشت زهرا
تهران اگرمشتاق ظهورهستید
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۰:۵۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
سلام اقا جان کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۰:۳۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
همین الان برای ظهور آقامون 5 تا صلوات بفرستید به امید اینکه تا زنده ایم ظهور کنه♥
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۱۲:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
امروز کلی برات گریه کردم نمی دونم چرا بی قرارم انگار تنها آرروم شده اومدن شما
چرا نمایی؟؟
میدونم که تو میای هزارتا نشانه ازت دیدم این کرونا، کم شدن ایمان، بدبختی، تحریم، اینا چیه؟؟ اینا همه نشونه ست پس برای ظهور امام دعا و هر چقدر دوست دارید صلوات ختم کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی شهبازی
۲۲:۴۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
امام زمان عجل الله لطفا ظهور کن
۱۲۳