باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی برخی از مردم با محتکران همراه می‌شوند!

احتکار از نمونه پدیده‌هایی به شمار می‌رود که ظهور و بروز آن در هر اقتصادی مسبب پیامد‌ها و تبعات تلخ و زیان باری خواهد بود.

وقتی برخی از مردم با محتکران همراه می‌شوند!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احتکار از نمونه پدیده‌هایی به شمار می‌رود که ظهور و بروز آن در هر اقتصادی مسبب پیامد‌ها و تبعات تلخ و زیان باری خواهد بود.

در دهه‌ها و سده‌های گذشته، احتکار عمدتا مشمول ارزاق و مواد غذایی می‌شد، به تعبیری احتکار به انبار کردن مواد غذایی به امید و انتظار سود و بهره‌ای تلقی می‌شد، پدیده‌ای که در روایات اسلامی به شدت نکوهیده شده است.

به عنوان نمونه در همین خصوص، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: احتکار رذیلت (پستی) است و احتکار خصلت فاجران است و در جایی دیگر حضرت، محتکر را اهل معصیت و گناهکار می‌نامند.

پیامبر مُکَرَم اسلام، حضرت محمد (ص) نیز عنوان ملعون را در خصوص محتکران به کار می‌برند.

ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: نگاهی به دوزخ افکندم، در‌هایی دیدم که می‌جوشید، به مالِکِ دوزخ گفتم،‌ای مالک این دره جای کیست؟ گفت: جای سه گروه، محتکران، اشخاص دائم الخمر و دلالانِ زِنا...

در سالیان اخیر احتکار به اشکال گوناگون ظهور و بروز پیدا کرده و این پدیده، سایه شوم خود را بر کالا‌ها و محصولات متعددی اَفکَنده است.

چندی پیش، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: انبار داران تا پیش از شهریور ماه فرصت دارند کالا‌های خود را در سامانه انبار‌ها ثبت کنند در غیر اینصورت هر کالایی که ثبت نشده باشد، احتکار محسوب می‌شود.

بنابر اظهارات وی هیچ کالایی در امان نیست مگر اینکه در سامانه انبار‌ها ثبت شود.

سرهنگ ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ،  تصریح کرد: اگر مردم از محل انبار‌های احتکار شده مطلع هستند به پلیس و نیروی انتظامی اطلاع دهند تا در سریعترین زمان ممکن با متخلفان برخورد شود.

کشف انبار‌های متعدد احتکار کالا در طی روز‌های گذشته و اظهارات مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط موید این واقعیت است که حساسیت‌ها نسبت به این اقدام شوم، به شدت بالا گرفته و به تبع در شرایطی که کشور از حیث اقتصادی در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد چنین اقدامات سودجویانه‌ای شرایط بُغرَنجی را برای مردم و اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: مسئولان گرانی را جدی بگیرند/ برخی در احتکار و گران‌فروشی مسابقه گذاشته‌اند 


برخی از مردم در شرایط اقتصادی فعلی دست به احتکار کالا می‌زنند

اگر بنابر واقع بینی باشد می‌باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که محتکران، در شرایط نا مساعد اقتصادی، برای سودجوییِ هر چه بیشتر، دست به احتکار کالا می‌زنند و به نوعی فعالیت‌های اینچنینی خود را تشدید می‌کنند.

محتکران صرفا افرادی خاص و یا وابسته به جریان‌های خاص نیستند و بعضا از میان مردم همین مرز و بوم تیشه به ریشه اقتصاد کشور می‌زنند و در شرایطی که عده‌ای احساس نا امنی اقتصادی می‌کنند به این پدیده شوم و انبار سازی کالا‌ها مبادرت می‌ورزند و بر چالش‌ها و نارسایی‌های اقتصادی کشور می‌افزایند.

چندی پیش حسام سلامت، از زاویه جامعه شناسیِ اقتصادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: احتکار کنندگان کالا در صدد هستند در شرایطی که اقتصاد کشور در شرایط مساعدی قرار ندارد، برنده این بازی باشند، به واقع آنها (محتکران) تلاش می‌کنند با از دسترس خارج کردن کالا‌های اساسی به سود‌هایی سرشار دست پیدا کنند و به تعبیری می‌توان گفت: این طیف و گروه نه به جان مردم و نه ویران شدن زندگی افراد و گروه‌های اجتماعی اهمیتی می‌دهند.

البته گاهی برخی از مردم از ترس قحطی خودشان دست به احتکار می‌زنند و بیش از حد مورد نیازشان کالا خریده و در انبارهایشان نگهداری می‌کنند، به طور مثال اگر در حالت عادی جامعه نیاز به ۵۰۰ هزار پوشک در روز داشته باشد در شرابط افزایش قیمت و هجوم برخی از مردم برای خرید بیشتر، تولید روزانه حتی ۵ میلیون پوشک هم پاسخگوی بازار نخواهد بود و اوضاع روز به روز بدتر می‌کند.

رانت اطلاعاتی و توزیع نابرابر مسبب کسب سود کلان از سوی احتکارکنندگان خواهد شد

سلامت معتقد است، رانت اطلاعاتی و توزیع نابرابرِ آن، یکی از عوامل موثر در رشد محتکران است و در سایه فقدان نظارت موثر می‌تواند سود کلانی را به حساب احتکارکنندگان واریز کند و البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که منظور نظر، صرفا نظارت دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست و به واقع امر یک بازار شفاف و رقابتی می‌تواند به از بین رفتن احتکار و محتکر کمک شایانی کند.

محمود جام ساز اقتصاددان، معتقد است رفتار گروه مصرف کنندگان نیز یکی از عوامل و دلایل موثر در تشدید حرص و طمع محتکران است و به تبع در شرایطی که مردم نسبت به کمبود‌های بیشتر، در ترس و هراس هستند، در فضای پیش بینی ناپذیر بودنِ اقتصاد، تلاش می‌شود کالا و محصولات بیشتری خریداری شود و همین امر منجر به افزایش انگیزه محتکران برای احتکار می‌شود.

وی می‌گوید: نیت و هدف احتکار کنندگان کالا را می‌توان در دو بخش عام و خاص مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در ادامه در این خصوص عنوان می‌کند: نیت عام محتکران مشمول افزایش کسب سود و منفعت با توسل به انبار کردن کالا می‌شود، اما نیت خاص این افراد و گروه‌ها را باید در راستای ایجاد نارضایتی در میان اقشار مردم و اخلال در نظام اقتصادی کشور و فراتر از آن ایجاد نا آرامی و تعمیق و تشدید نارضایتی‌ها و کشاندن آنها به کوچه و خیابان‌ها جستجو کرد.

به تعبیر دیگر می‌توان گفت: اگرچه ابتدا به ساکن احتکار کالا با تبعات و پیامد‌های اقتصادی بروز می‌کند، اما به تدریج این پدیده شوم می‌تواند جنبه‌های سیاسی و حتی امنیتی پیدا کند.

از حیث جامعه شناختی، در شرایطی که توازن میان عرضه و تقاضا به هم می‌خورد، احساس نا امنی از منظر کمبود احتمالی کالا‌ها و گرانی هر چه بیشتر آن افزایش پیدا می‌کند و به تبع استرس در سطحی فراگیر میان طبقات متوسط و ضعیف و دهک‌های پایین‌تر جامعه رسوب و نفوذ پیدا می‌کند و با پدیدار شدن چنین موضوعی، امید از جامعه رخت بر می‌بندد و تمامی موارد فوق برای کشور، نظام، دولت و در معنای عام، حاکمیت و گروه‌های متعدد مردمی هزینه ساز خواهد شد و این امر نشان می‌دهد مقابله با احتکار در شرایط کنونی، اصلی ضروری و اجتناب ناپذیر است و همین موارد منجر به بالا گرفتن برخورد‌های قهری و سلبی با محتکران می‌شود که نمونه آن در کشف و ضبط کالا‌های انبار شده در طی روز‌ها و هفته‌های اخیر نمود پیدا کرده است.

اموال احتکار شده می‌باید در اسرع وقت به بازار تزریق شود

چندی پیش، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کمبود اقلام دارویی و بهداشتی گفت:کشور از نظر کالا‌ها و محصولات دارویی و بهداشتی بی نیاز است، اما گزارش‌های دریافتی، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

(به واقع با احتکار کالا، به تبع نظام توزیع دچار اختلال می‌شود و در شرایطی که تولید و واردات اقلام مورد نیاز بسان گذشته انجام می‌پذیرد، اما به دلیل انبارسازی آن، نیاز مردم در سطح بازار آنچنان که باید تامین نمی‌شود و به نوعی خلاء‌ها و فقدان‌هایی در این خصوص احساس می‌شود که این نارسایی‌ها مشمول حوزه دارو‌ها و بهداشت و درمان و برخی کمبود‌ها در این عرصه نیز می‌شود)

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پی رسانه‌ای شدن و پخش تصاویری از کشف انبار‌های احتکار کالا می‌گوید: ضرورت تزریق فوری کالا‌های مکشوفه به بازار احساس می‌شود و به تبع آن می‌باید صاحبان و مالکان انبار‌های احتکار کالا با مجازات‌های سخت و سنگین روبه‌رو شوند تا این پدیده نامیمونِ ضد اقتصادی ریشه کن شود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
تنها راه شفافیت مالیه تا ببینن کی بیشتر از مصرفش جنس میخره میبره خونه انبار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
وقتی دستمزد ثابت بماند برای زندگی محکوم به ذخیره هستی!
Iran (Islamic Republic of)
طرفدار مردم
۰۸:۵۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
راهکار برای کاهش شدید قیمت خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
ای خداا
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۰:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
تنها ملتی در دنیا هستیم که تا یه چیزی گران یا کمیاب میشود برای خرید و انبار کردن آن حجوم میبریم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۰۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
با مفسدین برخورد کند
Iran (Islamic Republic of)
Mersad
۲۳:۳۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
وای بر احتکار کنندگان ...

به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی ایران از مسئولین خواهش میکنم هر چه سریع تر و با شدت تمام با این افراد برخورد کنن چرا که اینان تیشه به ریشه ی اسلام ،ایران عزیز و ملت شریف مان میزنند
Canada
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
بدترین تنبیه این از خدا بی خبرها .نخریدن جنس احتکارشون است .تا به دل زمین بخورند و دیگه احتکار نکنند .این دجالها اگر در زمان امام حسین هم بودند .در جبهه یزید میجنگیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
کاش یه نفر به دادمون برسه. دیگه حتی پول خریدن شیر خشک ندارم. اگه چند ماه پیش 100تا شیرخشک خریده بودم،تا چند ماه خیالم راحت بود.ولی من فکر کردم مگه دولت میذاره بچه های بیگناه گرسنه بمونن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
با احتکار گران بشدت برخورد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شیر خشک های سوپرامیل
تقلبی نداره
و هر دو شکل اصل هستن . کمبود شیر خشک نوزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خبر رسيده در خيلي از مراكز بهداشت سطح كشور مواد اوليه دندانپزشكي تامين نميشه حتي آمپول بيحسي.
خيلي دوس دارم يكي از مسوولين مراجعه كنه به يكي ازين مراكز و مثل قديما با بوي ميخك دندونشو بكشن ببینم چه حالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
با این از خدا بیخبران بشدت برخورد بشه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۴۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
همین خودرو سازها . سیلیی که ملت ایران از خودرو سازها خورد از امریکا نخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
تمام شرکتهای داخلی الان قیمتهاشان را دوبرابرنیم کرده اند مثال کارخانه های ترانسفور ماتور سازی آنها قیمتهاشان را علنی کرده وبیش ازدوبرابر میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
United Arab Emirates
شمیم
۱۷:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش به ما رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
از قديم گفتند سزاي گران فروش نخريدن است
من نمي دونم چرا هر چيزي گرون ميشه مردم بيشتر مي خرند
فرهنگ عوض شده قديما اگر چيزي گرون ميشد مردم چند روز ان چيز را نمي خريدند و ارزون ميشد. بابا نخريييييييييييبد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم بی جهت برحسب نیاز غیر واقعی اقدام به خرید انواع کالاهای مورد نیازمیکنند وبه احتکاران یک نوع همکاری غیره خواسته رادامن می زنند. هموطن گرامی همه نوع اقلام خوراکی در بازار فراوان است نه حرص بزنیم ونه احتکار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
هه میدانید چند ماه ازاحتکار و گرانفروشی میگذرد حال که مردم شب وروز گفتند مشکل از دلار نیست احتکار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
ای خداا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
برای گرونفروشان فقط برخورد جدی شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اگر مردم خرید نکنند قیمت کالا پایین بیاد یک مدت قیمت کالا ثابت شده دوباره بالا رفته من حق به مردم میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
چی بگم واقعا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
هیچ بحثی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
علت اینکه خیلی از مردم ما مجبور به خرید اجناس بیش از مورد نیازشون میشن نداشتن پشتوانه مالی و نداشتن پشتیبانی مسئولین هست . چون طرف نگاه میکنه به جیبش و موجودی که داره . حساب میکنه امروز با پول فعلی مثلا میتونه 50 کیلو برنج بخره . ولی چند روزه بعد باید با این پول 30کیلو میتونه بخره و بعلت نداشتن پشتوانه مالی مناسب مجبور به خرید میشه . یکی دیگر از این علت ها برمیگرده به مسئولین محترررررررم . هز زمان که یکی از مسئولین میاد و مصاحبه میکنه میگه دولت ، وزارت صنعت و بازرگانی پیش بینی فلان اجناس رو کرده و هیچ مشکلی بابت تأمین این کالاها وجود نداره از فردا همون کالاها نایاب و به چندین برابر قیمت به مردم بدبخت فروخته میشه و این خود جای سوال داره که چرا بعد از هر مصاحبه ای چه بابت عید نوروز ، ماه رمضان ، ایام محرم و دیگر وقتها همان کالاها گران و نایاب می شوند . مسئولین محترم جوابگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
دلیل احتکار فقط نبود برخورد محکم و قاطع است.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
فعلا بهترین راه شفاف سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
به فکر چاره بود
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۱:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
یخچال خونه ما حداقل واسه یه هفته خوراکی هست تو انبار
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
تا حالا از خود پرسیده اید که چرا مردم با محتکران همراه شده اند.
من به شما میگویم.
چون هرچه مسئولان وعده داده اند برعکس آن شده و مردم نسبت به قولشان بی اعتماد گردیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۱:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
به داد گرونی برسید و مسکلات خیلی زیاده
France
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
کالا های کشف شده کجا می رود،چرا این همه گرانی!!!!!

آخه اجناسی مثل گوجه وسیب زمینی که با دلار آرد نمیشه تولید داخل هست الانم فصلی نیست که گوجه گران بشه پس چرا اینهمه گران شده کیلویی چهار پنج هزار تومان!!!!

با چه مجوزی شرکت ها رب را گران کردند تو این بحران ،رب دیشب قیمت کردم یازده هزار تومان،بقیه مثل چین چین ده هزار وهفتصد.

حتی پفک وچیبس،پفک سه هزار،پودر رختشویی سافتلن طلایی چهار هزار وپانصد درصورتی که سه هزار واندکی بود. لبنیات،قند،روغن و،،،،همه چی گران شده.

چه کسی مجوز گران شدن به شرکت ها را صادر میکنی در این زمان نابسامانی؟!!!!!
چرا اتحادیه ها مجوز دادن؟؟؟؟؟؟؟
Germany
ساغر
۱۳:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
گوجه فرنگیو خیارو بادنجون گرون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
عزیزم چون نظارت نیست اگرم هست چند تا خرده فروش جریمه ناچیز می شوند وتمام شد و رفت. چرا از ریشه مشکل را حل نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اگر مردم جنس کالا را نخرند همه چیز ارزون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
منتظر بمون تا ارزون شه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم که نمیتونن هیچی نخرن، بالاخره بعضی لوازم ضروری هستن،باید خرید. این درست نیست که مردم هیچی نخرن، مسئولین باید درست اقدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خواهشا نظر بنده رو منعکس کنید اولا وقتی نمایندگان محترم مردم در مجلس به راحتی به قانون شفافیت آرا رای مخالف دادن وآقایون مسئولین در بستن قراردادها گاها بامردم صداقت ندارن دیگه چه انتظاری از مردم میشه داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خواهشا نظر بنده رو منعکس کنید اولا وقتی نمایندگان محترم مردم در مجلس به راحتی به قانون شفافیت آرا رای مخالف دادن وآقایون مسئولین در بستن قراردادها گاها بامردم صداقت ندارن دیگه چه انتظاری از مردم میشه داشت.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام،چندنفرازاین افرادکه درحجم بالااین کارهارومیکنندبایددروسط شهراعدام کنندتادرس عبرت بقیه بشود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
ریشه احتکار و گرانفروشی واقعاً خشک شود......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم ژاپن ،کمتر مصزف می کنند وبه اندازه نیازشان خرید می کنند؟!!!!وهر کالای نامرغوبی راخریداری نمی کنند تاتولید کننده تنبیه شود؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اگه دو نفرو اعدام کنن دیگه کسی جرعت نداره احتکار کنه.
Germany
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
باید دست اختلاسگران را قطع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
نخرید کالا واجناس بزارید ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
نمی دونم چرا این مردم بعضی وقتها هول می شوند . سایت سایپا اعلام کرده در چند ساعت ۷۵ میلیون برا ثبت نام مراجعه کردند . با این وضع ما می خواهیم ارزون شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
باعجله وبدون برنامه نباید انبارها کالاهای ضرور را خالی گرد چون بعد از توزیع عده ی از مردم برای سودجویی یا انباشت کالا اقدام به خرید های غیر ضرور می کنند که خود منجر به کمبود خواهد شد یا عبارتی انباشت کالا از یه محل قابل کنترل به هزاران محل غیر قابل کنترل منتقل می شود که فاجعه هست مگر در
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شما با اینا چکار کردید ...................؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
دادگاهی بشوند و جریمه کنید بعدش اعدام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم خیلی بی رحم و بی انصاف شدن به همدیگه رحم نمیکنن هر کس به فکر خودش و سود و منفعت خودشه انگار نه انگار که همه ایرانی و هم وطن هستیم همه گران فروشی و احتکار میکنن !
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
نخرید همه چیز درست میشه
Germany
م
۰۹:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
باید گرانفروشان مجازات بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
ای داد وبیدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
دیروز چایی قیمت کردم چند جا گشتم میگن نداریم برگشتم سرجای اول از سی و پنج هزار تومن شده سی و هشت هزار تومن واسه دو روز گذشته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم دنبال سود كردن تو اين وضع نابسمانن ديگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
علت افزايش احتكار در اين دوره ،افزايش قيمتها به آهستگي يا افزايش قيمتها به صورت پله پله اي بوده سالي چند بار قيمتها را افزايش مي دادند. دولت بايد از هر دو يا سه سال يك بار قيمتها را افزايش بدن.
Iran (Islamic Republic of)
آزاد
۰۸:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
تاحالا چندتا محتكر را به مردم معرفي كرده اند ويا حداقل درملا عام شلاق زده اند؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
مفسدان اقتصادی باید اعدام شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اگر فقط یک نفر محتکر را در ملا عام شلاق بزنند و اسمش را در صدا و سیما اعلام کنند طوری که دیگر نتواند در جامعه زندگی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
من با شلاق موافق نیستم.
باید همون بلایی که سر مردم میاره سرش بیاریم، شلاق بزنید مظلوم نمایی می کنه.
باید کل دارایی رو ضبط کرد و مغازه و انبار را خالی کرد و دست مردم داد و یک ریال هم بهش پول ندهیم.
برای رسیدن به پول بیشتر احتکار کرده
ما فقیرش می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
از ماست که برماست
-
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
جای سوال اینس که اگر کالا های احتکار شده که کشف می شوند وارد بازار می شوند ، پس چرا گرانی بیشتر میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
چون محتکران زیاد می شوند. با این قوانین خب معلومه
آخرین اخبار