عطوان: هرج و مرج بر کاخ سفید حاکم شده است/ نبرد براندازی ترامپ در آمریکا شعله‌ور شد

سردبیر روزنامه رای‌الیوم با اشاره به تحولات اخیر در واشنگتن نوشت تلاش‌ها برای براندازی رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شده است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر رای‌الیوم، در سرمقاله این روزنامه نوشت: با انتشار مقاله‌ای از یک فرد «ناشناس» در روزنامه «نیویورک‌تایمز» و بخش‌هایی از جدیدترین کتاب مولف رسوایی «واترگیت» جرقه نبرد عزل ترامپ زده شد.

در این مطلب آمده است: هر کس بخش‌هایی از کتاب باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی، و مقاله‌ای را که روز گذشته در «نیویورک تایمز» منتشر شد و گفته شده نویسنده آن یک مقام بلندپایه دولت دونالد ترامپ -رئیس جمهور- است، مطالعه کند به این باور می‌رسد که بحران شدید و ویران‌کننده‌ای در این دولت وجود دارد و عمر دولت ترامپ محدود شده است.  هر کس روزنامه «نیویورک تایمز» و روزنامه‌های مشابه آن در آمریکا و بیشتر روزنامه‌های جدی اروپا را بشناسد به خوبی درک می‌کند سردبیر «نیویورک تایمز» نویسنده «بی نام و نشان» مقاله را به خوبی می‌شناسد و امکان نداشت که این مقاله را منتشر و در عین حال هویت نویسنده‌اش را مخفی کند مگر اینکه به این نتیجه رسیده که انتشار این مقاله به مصلحت آمریکاست و از خطرات این رئیس جمهور خواهد کاست. این مقاله، ترامپ را «فاقد اصول اخلاقی» و «دمدمی مزاج» و گستاخ معرفی می‌کند که به سلامت جمهوری‌خواهان لطمه می‌زند. نویسنده مقاله گفته است به همراه دیگران تا جایی که می‌تواند برای حفظ نهاد‌های دموکراتیک برای مقابله با انگیزه‌های بسیار تاسف‌برانگیز ترامپ تلاش می‌کند تا وی منصبش را ترک کند. نبرد براندازی ترامپ در آمریکا شعله‌ور شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» جزو دویست نهاد بزرگ رسانه‌ای است که علیه ترامپ به تشکیل ائتلاف اقدام کرده است و متعهد شده است تا خطرات دولت ترامپ علیه نهاد دولت و منافع ملت آمریکا را فاش سازد و برای براندازی وی در سریعترین زمان ممکن تلاش کند تا از آسیب‌ها بکاهد.

این مقاله که نه تنها کاخ سفید، بلکه آمریکا را به لرزه در آورده است همزمان با کتابی منتشر شد که باب وودوارد با عنوان «ترس: ترامپ در کاخ سفید» چاپ شده است. این کتاب به وقایعی پرداخته است که حاصل دویست ساعت گفتگو با شخصیت‌های بلندپایه کنونی و سابق کاخ سفید از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع، جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، و جان برینان، مشاور راهبردی برکنار شده است.

مهمترین نکته‌ای که در کتاب ۴۴۸ صفحه‌ای باب وودوارد آمده این است که وی به نقل از تیم امنیت ملی ترامپ نوشت آن‌ها شوکه شدند زمانی که پی بردند این فرد کاملا از امور جهانی بی‌اطلاع است و آرای همه کارشناسان و فرماندهان نهاد‌های امنیتی را نادیده می‌گیرد.

بر اساس این کتاب، ترامپ از وزیر دفاعش خواسته تا علیه کره شمالی به حمله پیش‌دستانه اقدام و بشار اسد و شماری از اطرافیانش را در سال ۲۰۱۷ ترور کند و با سرعت تکلیف جنگ در افغانستان یعنی طولانی‌ترین جنگ آمریکا را مشخص کند، این امر سبب نگرانی متیس شد و حتی متیس به همکارانش خبر داد که ترامپ این امور را درک می‌کند، اما گویی دانش‌آموز کلاس پنجم یا ششم ابتدایی است و بر این مبنا رفتار می‌کند.

باب وودوارد از جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، نقل می‌کند که رئیس جمهور «احمق» است و قانع کردن وی درباره یک موضوع، بی‌فایده و از کنترل خارج شده است و ما در «شهر دیوانگی» قرار گرفتیم و این شغل در کاخ سفید بدترین شغلی است که وی تا کنون داشته است. وی افزود تصور کنید شاهد جر و بحث بین ایوانکا ترامپ و استیو بنن، رئیس سابق مشاوران راهبردی، باشید و به سبب گردنکشی ایوانکا، بنن به وی می‌گوید «تو کارمندی مثل سایرین هستی و رئیس آن‌ها نیستی» و ایوانکا نیز با گستاخی جواب می‌دهد «من کارمند نیستم من دختر برتر هستم.»

عطوان در ادامه نوشت: برائت جستن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع، مایک پنس، معاون رئیس جمهور، و دن کاتس، رئیس اطلاعات، از این مقاله نشان می‌دهد نوعی هرج و مرج بر کاخ سفید حاکم است و صبر‌ها لبریز شد و جنگ برای براندازی ترامپ شعله‌ور شده است و بیشتر این‌ها طرف این جنگ هستند و روز‌های آینده تعیین کننده خواهد بود.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت: باب وودوارد یکی از قهرمانانی است که رسوایی مشهور «واترگیت» را فاش کرد و سبب براندازی ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا، شد و بعید نیست کتاب جدیدش و مطالبی که درباره رسوائی‌های ترامپ و دولتش و بی‌پروایی‌اش منتشر کرده است مهمترین مقدمه برای عزل وی و شکست حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان دوره‌ای باشد که اقدامات برای عزل ترامپ را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

نمی‌دانیم برخی از مقامات عرب در منطقه خلیج (فارس) و دقیقا عربستان سعودی چه احساسی دارند که به ترامپ تکیه کردند و همه تخم مرغ‌های خود را در سبد ترامپ و دولتش گذاشتند و 500 میلیارد دلار به وی تقدیم کردند که در رشد قابل توجه یعنی یعنی 4.2 درصدی اقتصاد آمریکا و کاهش بیکاری برای نخستین بار پس از هجده سال نقش گسترده‌ای داشته است و مهمترین دستاورد ترامپ همین است که در میان مردم به آن افتخار می‌کند.

سردبیر رای الیوم در انتهای مقاله خود نوشت: ترامپ اکنون مثل پلنگ زخمی است که بدون آگاهی به هر سو می‌رود و خطر نیز در همین مسئله نهفته است به همین دلیل بعید نیست تلاش کند جنگی منطقه‌ای یا جهانی در خاورمیانه و دقیقا در ایران و سوریه به راه اندازد. وی واقعا رئیس‌جمهوری احمق و بی‌پروا است. چگونگی ائتلافها، جنگ‌های اقتصادی و مطالب تحریک‌آمیزی که در فضای مجازی می‌نویسد (توئیتها) خود موید این مسئله است و شاید هدیه‌ای از سوی خدای قادر متعال باشد برای اینکه چهره وحشی آمریکا را آشکار سازد و تیر خلاص را به جنازه گردنگشی و قلدری آمریکا شلیک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
متنفرم از ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۷:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خدایا از شر ترامپ مردم جهان را پناه بده . ترامپ با تحریم اقتصادی امنیت مستضعفان را نشانه گرفته است پروردگارا ترامپ را از رحمتت محروم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
ترامپ هرکسی باشه و اخلاقی داشته باشه !
توان مقابله با ایران و ایرانی را ندارد و این کوی و این میدان!
"آزموده را آزمودن خطا است"
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
این نادان رو باید بر کنارش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
پناه بر خدا از شر ظالمین بخدا مردم گناه دارن زجر بکشن
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۲۳:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دوست عزیز در بهشت که به سر نمیبری اینطوری حرف میزنی اینجا دنیاست محل آزمون های سخت و دشوار و این آیه قرآن:
براستی انسان موجود سرکشی است
باید خوب و بد جدا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
درست مثل ايران
آخرین اخبار