حضرتی: انتظار کار خارق العاده از شنا نداشته باشید

مربی تیم ملی شنا گفت: با شرایط فعلی سرمایه گذاری نباید انتظار کار خارق العاده ای از شناگران داشت.

خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا در گفت و گو با خبرنگار پایه و آبی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مسابقات شنا بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: این دوره از مسابقات نسبت به دوره های قبل از سطح بالاتری برخوردار بود. شناگران حاضر در این رقابت ها نیز درسطح بسیار خوبی قرار داشتند چون بسیاری از آن ها از قهرمانان جهان و المپیک بودند. به علاوه این که رکوردهای زیادی درجاکارتا شکسته شد.

او ادامه داد: چهار ملی‌پوش به این رقابت‌ها اعزام شدند که سه نفر از آنها عملکرد عالی داشتند و توانستند بعضی از رکوردهای ملی که متعلق به چند سال گذشته و رکوردهای خودشان را جا به جا کنند. این رکورد شکنی ها در مواد ۱۰۰ متر آزاد، ۵۰ متر آزاد و ۴ در صد آزاد بود. مهدی انصاری نیز در حد خودش خوب بود اما در ۵۰ متر پروانه مهدی انصاری همیشگی نبود. استارت بد، تاخیر در پرش، برنامه ریزی غلط و استرس زیاد باعث شد که او نتواند رکورد خود را جابجا کند. انصاری دراین ماده پتانسیل رفتن به فینال را داشت چون رکوردش نزدیک رکورد نفر هشتم بود.

ملی پوشان استرس زیادی را تحمل کردند

حضرتی ادامه داد: نتایج شناگران با توجه به تدارکاتی که برایشان در نظر گرفته شده بود قابل قبول است. ما قبل از رقابت های آسیایی تنها یک بازی تدارکاتی داشتیم. آخرین مسابقه رسمی ملی ‌پوشان به یک سال پیش باز می‌گردد. مسابقات ترکیه نیز تدارک خوبی برای شناگران بود اما فشار لازم را بر روی آنها وارد نمی کرد زیرا ملی‌پوشان می‌دانستند که می‌توانند در این مسابقات خیلی راحت مقام بیاورند. متاسفانه عده ای انتظارات زیادی از این تیم ملی شنا دارند. همین انتظارات باعث شد فشار و استرس زیادی بر روی ملی‌پوشان وارد شود و آنها نتوانند بهتر عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

انتظار کار خارق العاده نداشته باشید 

مربی تیم ملی شنا اظهار کرد: مسئولان بدون هیچگونه سرمایه گذاری بر روی ملی‌پوشان برای کسب نتیجه فشار وارد می کنند. ما باید ساعت شنا ایران و سطح سرمایه‌گذاری خود را بدانیم. اگر سرمایه گذاری به همین روند پیش برود نباید انتظار کار خارق العاده ای از شنا داشته باشیم. بسیاری از شناگرانی که در بازی های آسیایی حضور دارند در کشورهای پیشرفته و به ویژه در آمریکا تمرین می‌کنند. بسیاری از کشورهایی که سطح شنا آن ها درسطح شنا ایران است، ملی پوشان خود را برای تمرین به کشورهای پیشرفته می فرستند. این موضوع باعث می‌شود که شناگران با شناگرانی که سطح بسیار بالایی رقابت کنند.همین موضوع باعث پیشرفت می شود.

او اضافه کرد: بسیاری از شناگرانی که در بازی های آسیایی حضور داشتند، هم نسل شناگران قدیمی ما از جمله سعید آشتیانی،محمد بیداریان، علیرضایی و احمد رضا جلالی بودند. آن ها از شناگران خود به خوبی استفاده می کنند اما ما به راحتی نسل های خود را از دست می دهیم. بعد از کنار رفتن قدیمی ها، نسل جدیدی روی کار می‌آید،کار را تا حدودی جلو میبرند اما بعد از مدتی به دلیل شرایط سخت از کار دلسرد می‌شوند و کنار می روند. لازم است ملی‌پوشان را حفظ کنیم و استعدادها را درکنار این افراد قرار دهیم. ضمن اینکه لازم است از مشاوران و سرمربیان خارجی نیز برای ارتقای سطح شنا استفاده کنیم.

حضرتی تاکید کرد: مطمئن باشید شنا ایران توانایی کسب مدال مدال آسیایی را دارد به شرط آن که تدارکات مناسبی برای شناگران فراهم کنیم. حضور در ۱۰ الی ۱۵ مسابقه بین المللی درسال، شناگران را برای کسب مدال آماده می کند. زمانی که شناگران در هیچ مسابقه تدارکاتی شرکت نمی کنند، تصوری از خود ندارند و اشتباه می کند.

 

سیستم جامع راهبردی برای شنا وجود ندارد 

مربی تیم ملی شنا بیان کرد:متاسفانه سیستم جامع راهبردی برای شنا نداریم. در رده‌های سنی پایه هر مربی با روش خود کار می کند. زمانی که شناگران با این وضعیت آموزش ببینند و به رده های بالاتر بیایند، ایرادات زیادی خواهند داشت که برای رفع آن باید زمان بسیار زیادی صرف کرد. لازم است فدراسیون در سطوح پایه طرح یکپارچه و یکسانی اجرا کند. در غیر این صورت در بخش شناسایی استعدادها و پرورش قهرمان ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

او درباره این آیا پایگاه های شنا این وظیفه را انجام داده است یا خیر خاطرنشان کرد: تعداد پایگاه های شنا محدود هستند و نهایتا می تواند ۵۰۰ شناگر را تحت پوشش خود قرار دهند. بسیاری از شناگران بیرون از این پایگاه ها قرار دارند. ما نیازمند برنامه های مدون و حضور مربیان و مشاوران خارجی هستیم. اگر شناگران در چنین سیستمی تربیت شوند در سال های آینده پاسخگوی انتظارات جامعه ورزش خواهند بود.


بیشتر بخوانید: ملی پوش شنا: جو سالن بازی‌های آسیایی باعث ترس ما شد


انتهای پیام/

اظهارات حضرتی درباره عملکرد شناگران در آسیا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.