زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد با معرفی آثار برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ این روز‌ها فرقی نمی‌کند در فضای مجازی سیر کنی یا در خیابان‌ها و میادین شهر در حال  سفر، هر جا که باشی خبر از گستردن بساط تئاتر در شهر تاریخی یزد هست شهری که نامش یاد آور همت و تلاش مردمان خطه کویر است با مردمانی که تمام اراده و همتشان را وقف هدفشان می‌کنند تا در هر حرفه‌ای بهترین باشند و این بار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد برگزار شد تا هنرمندان عرصه تئاتر نیز، هنر و بهترین بودن خود را به نمایش بگذارند.

محمدرضا ابوالحسنی دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: از بین ۱۱ اثربازبینی شده، در نهایت هشت اثر با انتخاب محمد محمدسیفی، سعید شهریار و سید حسین پیغمبری به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد راه یافت.
زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر
ابوالحسنی افزود: آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند، شرایط، بیدارم کن آذر، دور از دسترس اطفال نگهداری شود، سال اسپاگتی، ساعت صفر، زدگی، شرایط و یوزارون از جمله آثاری است که در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

وی اظهارداشت: این آثار ۱۴ الی ۱۶ شهریورماه به مدت سه روز در چهار نوبت به ساعت‌های ۱۰ صبح، ۱۶، ۱۷:۳۰ و ۲۲ در تالار هنر یزد اجرا شد.

استقبال بی نظیر هنرمندان و هنردوستان از جشنواره تئاتر
برپایی جشنواره تئاتر استانی فرصتی شد تا مردم هنرمند و هنردوست یزد به همراه خانواده و یا دوستان خویش پای سن نمایش بنشینند و نظاره گر سناریویی باشند که قصد دارد با زبان هنر و اجرای هنرمندانه بازیگران گوشه‌ای از جامعه را به تصویر بکشد در یکی از روز‌ها به محل اجرای نمایش‌ها رفتیم جایی که نزدیک به بیست نفر از نمایش جامانده بودند و منتظر نوبت بعدی نمایش بودند.

علی دانشجوی ۲۲ ساله که برای تماشای تئاتر فاصله ۵۴ کیلومتری میبد تا یزد را طی کرده بود از علاقه اش به تئاتر گفت: در کل سطح نمایش‌های راه یافته به جشنواره بالاست، اما بعضی از آن‌ها به خوبی نتوانستند مضمون و حس نمایش را به خوبی منتقل کنند.

زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر

آناهیتا دانش آموز ۱۴ ساله یزدی گفت: من به همراه پدر بزرگم برای تماشای تئاتر‌های جشنواره آمده ام در واقع من و پدر بزرگم بیشتر تئاتر‌هایی را که در یزد اجرا می‌شود می‌بینیم و به نظرم نمایش‌های این دوره جشنواره تئاتر از کیفیت بالایی برخوردار است.

فاطمه دانشجوی رشته عکاسی گفت: بواسطه تحصیل در رشته عکاسی، پای ثابت تئاتر‌های اجرایی در یزد هستم، اما به نظرم باید سال‌ن های بزرگتری برای اجرای نمایش‌ها تدارک می‌دیدند چراکه استقبال مردم از جشنواره‌های تئاتر زیاد است.

گپ و گفتی با هنرمندان جشنواره تئاتر استانی

علی جاور کارگردان نمایش دور از دسترس اطفال نگه داری شود و بازیگر نمایش یوزارون موضوع نمایش دور از دسترس اطفال نگه داری شود را کودک آزاری بیان کرد و گفت: کودک آزاری‌های اخیر و شرایط نابسامان فرزندان در بعضی از خانواده‌ها جرقه و بهانه انتخاب این موضوع بود.
جاور با اشاره به اینکه این نمایش تک اثرارسالی از شهرستان بافق است افزود: برای آماده کردن این نمایش حدود سه ماهه به همراه پنج بازیگر این نمایش تمرین می‌کردیم.

زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر
این هنرمند که ۲۵ سال است به کار تئاتر مشغول است گفت: من معتقدم که داور جشنواره‌ها تنها باید به قضاوت نمایش‌ها بپردازند و منتقدان نیز به کار تحلیل و بررسی آثار بپردازند چراکه این دو کار از یکدیگر مجزا هستند و دلیلی ندارد به حوزه یکدیگر وارد شوند.

رضا آقایی کارگردان فیلم سال اسپاگتی یکی از آثار راه یافته به بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی گفت: موضوع و مضمون نمایش سال اسپاگتی رابطه عاشقانه و عشق‌های صاف و ساده است و ما حدود یک ماه به تمرین این نمایش پرداختیم.

آقایی سطح جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: از جمله نکات مثبت امسال جشنواره تئاتر استانی استفاده از متون نویسندگان بومی یزد بود بطوریکه می‌توان گفت: قریب به شش نمایش نامه این جشنواره توسط نویسندگان یزدی نوشته شده بود.

زهرا اسدی بازیگر نمایش یوزارون گفت: این نمایش به اهمیت محیط زیست و یوزپلنگ ایرانی و نیز کم توجهی‌هایی که به آن شده است می‌پردازد.
زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر
او که دومین تجربه بازیگری خود را در یوزارون به دست آورده گفت: خوشبختانه هم آثار از سطح بالایی برخوردارند و با کمی تامل در می‌یابیم که در ورای هر نمایشی اندیشه و پیامی وجود دارد و هیچ اثر بدون محتوا و بدون اندیشه به جشنواره وارد نشده است.

پرده آخر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی

روز‌ها از پس یکدیگر عبور کردند و نوبت به مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد رسید شبی که خانواده تئاتراستان یزد در فضایی بی نظیر گرد هم آمدند و منتظر اعلام نتایج شدند.

زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر
در بخش بازیگران زن؛ مریم نیکایی بازیگر نمایش زدگی موفق به کسب دیپلم افتخار و تندیس بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد شد و پس از آن تارا انتظاری و اخترالسادات اولیائی به ترتیب بازیگران بیدارم کن و زدگی به صورت مشترک جایگاه دوم را از آن خود کردند. همچنین الناز لطیف و ناهید فرجی بازیگران نمایش‌های آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند و یوزارون جایزه سوم این جشنواره را بدست آوردند.

در بخش بازیگران مرد نیزهادی آخوند زاده بازیگر نمایش آدم‌ها گوشت گردگ نمی‌خورند دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره را از آن خود کردند و پس از آن امین دلپذیر در نمایش زدگی مقام دوم را به خود اختصاص داد وعلی جاور؛ بازیگرنمایش یوزارون و میثم پورمنش بازیگر دور از دسترس اطفال نگه داری شود به صورت مشترک سوم شدند.

در بخش کارگردانی نیز صادق نصیری کارگردان نمایش زدگی، موفق به کسب عنوان برترین کارگردان جشنواره انتخاب شد و پس از آن پاشا بدرود کارگردان نمایش بیدارم کن آذر دوم و محمدرضا زبرجدی سوم شد.

جوادیان زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی یزد پس از سه روز رقابت فشرده با معرفی نمایش‌های برتر بکار خود پایان داد که بر اساس انتخاب هیئت داوران دو نمایش آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند به کارگردانی محمدرضا زبر جدی و نمایش زدگی به کارگردانی صادق نصیری به مرحله بعدی جشنواره تئاتر راه یافت.

زدگی و آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند کاندیدای اکران در جشنواره بین المللی فجر

جوادیان زاده افزود: دو اثر راه یافته به مرحله بعدی، به جمع نمایش‌های جشنواره تئاتر استانی استان‌های کشور پیوست و در صورتیکه در مرحله بعدی بتواند جزء ۱۱ اثر برگزیده کشوری باشد جواز حضور در جشنواره بین المللی فجر را از آن خود می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این جشنواره امسال بیشتر از سال‌های گذشته مورد استقبال مردم استان قرار گرفت بطوریکه سالن‌های تئاتر در هر نوبت نمایش مملو از علاقمندان به این هنر می‌شد و عده‌ای زیادی به علت کمبود فضای سالن از دیدن آن نمایش منع می‌شدند بنده از مسئولان عمرانی و فنی استان خواستار عزم جدی جهت ساخت پلاتو‌های هنری هستم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به برخی انتقاد مطرح شده از سوی اهالی تئاتر گفت: ما مسائل مطرح شده از سمت دوستان را پیگیری کرده و در دستور کار سال‌های بعدی جشنواره قرار می‌دهیم، اما این را هم در نظر داشته باشیم که مسائل و مشکلات میگذرد وآنچه می‌ماند وصول دانش و تجربه‌ای است که اهالی تئاتر با حضور در جشنواره‌ها بدست می آورند.

گزارش از: فاطمه غرسی
عکاس: ریحانه خواجه منصوری

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار