وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

ضرورت نظارت صفر تا صد بر توزیع نهاده‌ها در بازار/ فضای ملتهبی در بخش کالاهای اساسی نداریم

حجتی، نظارت صفر تا صد بر توزیع نهاده‌ها در بازار را ضروری دانست و بر تحقق آن تاکید کرد.

ضرورت نظارت صفر تا صد توزیع نهاده‌ها در بازار/ فضای ملتهبی در بخش کالاهای اساسی نداریم به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 98-97 با اشاره به اینکه امسال سال سختی را از نظر بارش و کمبود بارش پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: البته به لطف و عنایت پروردگار وضعیت بارش در ماه‌های اردیبهشت و خرداد  دگرگون شد.

وی افزود: 70 درصد محصولات در سطح دنیا به صورت دیم کشت می‌شود  این در حالی است که این موضوع در کشور ما برعکس است و نگاه کشاورزان با نگاه توکل آمیخته شده است.

حجتی با اشاره به اینکه  166 میلی متر بارندگی برای یک سال زراعی بسیار کم است، افزود: علی رغم تمام محدودیت‌ منابع آبی در اغلب محصولات افزایش تولید داشته ایم به گونه‌ای که تاکنون بیش از 500 هزار تن گندم بیشتر از سال زراعی گذشته از کشاورزان خریداری شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این شرایط بین المللی و جنگ سخت اقتصادی خوشبختانه آمار و ارقام بیانگر افزایش تولید کلزا، چغندر قند و گندم است.

به گفته حجتی علی رغم تمامی محدودیت‌های منابع آبی خداوند لطف خود را شامل حال ما کرده‌است و حال جا دارد که ما قدر این نعمت‌ها را بدانیم و از ظرفیت کشور خود به خوبی با اتکا بر علم و دانش روز استفاده کنیم و از آن بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از قدیم بی‌آب و کم آب بوده است، گفت:از دیرباز تاکنون به دلیل قنواتی که در کشور وجود دارد  با مشکل بحران آب روبرو بوده ایم که می‌بایست با فراگیری دانش روز دنیا از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

حجتی با اشاره به اینکه کشاورزان از دیرباز تاکنون با همت و تلاش خود به امر تولید در کشور پرداخته اند، بیان کرد:‌ در بهره وری آب گندمی که تا قبل 300 گرم در مترمکعب تولید داشته است  هم اکنون به 3 کیلو رسیده ایم که این امر نشان می‌دهد با عزم و اراده و توکل می‌توان به خودکفایی در تولید رسید.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: آبی که امروز در اختیار ماست کمتر از گذشته بوده اما با این حال تولید افزایش یافته و این ثمره خودباوری کشاورزان است.

حجتی ادامه داد: اگرچه برخی‌ها می‌گویند دیروز جمعیت کشور کمتر از امروز بوده است، اما من معتقدم که علم و تکنولوژی و ابزار آنچه که در اختیار ما قرار می‌دهد بیش از افزایش تقاضاست.

به گفته وی با به کارگیری دانش و ابزار روز بهره وری آب در گلخانه‌ها 10 برابر افزایش می‌یابد و ما در کشاورزی با سه نعمت بزرگ آب، خاک و هوا سر و کار داریم و با آن نیازهای خود را تأمین می‌کنیم.

حجتی با تأکید بر سرمایه گذاری در زمینه بذر، گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که خداوند متعال در زمینه بذر در اختیار ما قرار داده است این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بذر انقلاب عظیمی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است، افزود: با این وجود هرچه سرمایه گذاری در این بخش انجام دهیم باز هم کم است و انتظار می‌رود با ملاحظاتی که محققان و دانشمندان انجام می‌دهند بتوانیم بذر مورد نیاز را تولید و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در تولید نشا نداریم، افزود: این امر در کاهش صرفه جویی آب و افزایش تولید تأثیر به سزایی دارد.

حجتی با اشاره به اینکه تاکنون بخشی از مشکلات مربوط به بحث مکانیزاسیون حل شده است، اظهار کرد: اتفاق بزرگی از سال 92 تاکنون در بحث مکانیزاسیون انجام شده و این در حالی است که از قبل این ظرفیت در کشور وجود داشت و کشاورزان نیز متقاضی آن بودند و تنها مشکل گره زدن آن با کشاوزان را داشتیم که در سال 92 آن را مرتفع کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از سرعت عمل پایین اقداماتی که در بحث سیستم‌های نوین آبیاری انجام شده است، گفت:در بحث سامانه هوشمند در ابتدای راه هستیم و با سطح جهانی فاصله داریم که این امر ناشی از عدم به کارگیری ظرفیت‌های موجود است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور، گفت: با توسعه گلخانه‌ها آب باران جمع آوری شده و از آن می‌توان برای آبیاری استفاده کرد و مصرف آب را به صفر کاهش داد که این موضوع تنها اراده ما را می‌طلبد.

حجتی با اشاره به ضرورت افزایش تولید کشت پاییزه گفت: هم اکنون مشکل و گرفتاری‌های متعددی بر سر راه مردم است که باید به استقبال آن برویم و آن را حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این موضوع که باید صفر تا صد توزیع نهادها مورد نظارت قرار گیرد، گفت: وظیفه ما این است که تا حصول نتیجه دست از کار نکشیم و باید مطمئن شویم که نهاده به موقع در اختیار کشاورزان قرار گرفته یا خیر.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی ذخایر کشور را پس از تبدیل به کود با ارز بالایی به فروش می‌رساند و این در حالی است که به کشاورزان داخل کود نمی‌دهد.

حجتی با اشاره به اینکه بیش از 5 میلیون تن کود اوره در کشور تولید می‌شود، افزود: با وجود آن که تنها 2 میلیون تن از این میزان باید مورد استفاده در داخل قرار گیرد اما باز هم کشاورزان را اذیت می‌کنند که باید پیگیر این ماجرا باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ذرت باید با ارز 4200 تومان در اختیار مرغ‌داران و دامداران قرار گیرد، تصریح کرد: در همین راستا باید این مسئله پیگیری شود تا فضای ملتهب موجود در بازار رفع شود چرا که ذخایر خوبی داریم و هر لحظه یک نارسایی کوچک در بازار می‌تواند فضا را ملتهب کند.

وی در پایان تصریح کرد: در بخش کالاهای اساسی فضای ملتهبی نداریم و گاها برخی نارسایی‌های کوچک منجر به نوساناتی و التهاباتی در بازار می‌شود که با پیگیری باید این مسائل را رفع کنیم.

 گرانی میوه‌های سردرختی ارتباطی به دولت ندارد

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه افزایش بهره وری به عنوان اساس برنامه الگوی کشت در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، اظهار کرد: اظهارات کشاورزان نمونه و مسئولان بخش‌های مختلف بر پایه چگونگی استفاده از آب و خاک به عنوان نعمت‌های بی‌کران خدادادی است.

وی استفاده و‌جایگزینی از بذور مقاوم به کم آبی، شوری و شرایط اقلیمی را بسیار حائز اهمیت دانست.

حجتی با بیان اینکه توسعه نشاکاری صرفه جویی ۲۰ تا ۲۵ درصدی مصرف آب را به همراه دارد، بیان کرد: تاکنون کشت نشایی تنها مختص محصولات جالیزی بود و محصولاتی همچون هندوانه و چغندرقند که تا دیروز فکر نمی‌کردیم نشاکاری شود، اما امروز به سمت و سوی نشاکاری آن رفتیم.

به گفته این مقام‌مسئول، کشاورزی حفاظتی با استفاده از ادوات مورد نیازی که از خارج آورده شده و یا نمونه‌های آن در داخل تولید می‌شود، در حال توسعه است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بحث‌های مربوط به مکانیزاسیون و توسعه گلخانه‌ها بر اساس شرایط اقلیمی در حال انجام است که تمام این اقدامات در چارچوب الگوی کشت صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: محدودیت کشت برنج به‌ جز استان‌های شمالی، واردات ذرت دانه‌ای به معنای آب مجازی و توسعه کشت چغندر قند از بهاره به پاییزه تمامی این موارد از دیگر اقدامات پیش رو وزارتخانه در راستای اجرای الگوی کشت به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آحرین وضعیت قیمت تضمینی گندم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس وظیفه قانونی خود پس از بررسی‌های لازم، نرخ پیشنهادی خود را در مرداد ماه به شورای اقتصاد اعلام کرد و هم اکنون آقای نوبخت باید جواب این موضوع را بدهند که چه زمانی نرخ های جدید را اعلام می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه مشکلی از لحاظ قیمت در میوه‌های جالیزی نداریم، گفت: افزایش میوه‌های سردرختی ارتباطی به دولت ندارد چرا که امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان محصولات سردرختی خسارت دیدند که به تبع این موضوع عرضه کاهش و قیمت محصولاتی نظیر هلو،گیلاس،گردو و در مجموع میوه‌هایی که گل بهاره داشتند با نوساناتی روبه‌رو شد و این در حالی است که در میوه‌های پاییزه هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار