تجریشی در جمع خبرنگاران خبر داد

احداث سدها عامل تخریب و خشک شدن رودخانه‌های کشور

معاون محیط زیست انسانی گفت: طی سال‌های گذشته ساخت سد در بالادست رودخانه‌ها و تالاب‌ها منجر به خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها در جنوب و جنوب شرق کشور شده است.

احداث سدها عامل تخریب و خشک شدن رودخانه‌های کشوربه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه نشست خبری ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه از سال‌های گذشته ساخت سد در بالادست رودخانه‌ها و تالاب‌ها منجر به خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها در جنوب و جنوب شرق کشور از جمله اهواز شده است که سازمان حفاظت محیط زیست متولی این مشکلات نیست.

وی افزود: وزارت نیرو باید در خصوص سدسازی‌ها در سال‌های گذشته پاسخگو باشد، همچنین سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز که متولی صدور مجوز در خصوص این موضوعات است، باید پاسخگو باشد.

تجریشی در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع باید به لحاظ تخریب زیست محیطی و شاخص‌های آن‌ها و اقداماتی که در خصوص این موضوعات کرده است، پاسخگو باشد، چرا که هر زمانی که ما با مشکلات زیست محیطی روبرو بودیم، این سازمان هیچ‌گاه پاسخ منطقی به سازمان محیط زیست نداده است که آن می‌تواند به علت عدم توجه به مسائل زیست محیطی باشد.

وی افزود: سازمان هواشناسی نیز یکی از متولیان مشکلات زیست محیطی است، چرا که باید کانون‌ها را شناسایی کند که این کار تاکنون به خوبی صورت نگرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از متولیان مشکلات زیست محیطی در کشور وزارت جهاد کشاورزی است که باید در زمان‌های مشخص آمایش سرزمینی را انجام می‌داد، اما به واسطه توسعه منابع کشاورزی باعث خشک شدن و نابودی بسیاری از منابع زیرزمینی ما شد.

وی افزود: هم‌اکنون پدیده گرد و غبار یک مسئله بین‌المللی شده است، چرا که از قاره آفریقا گرفته تا اروپا نیز تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته‌اند و کشور ما نیز به دلیل فعالیت‌های تخریبی و قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان از این مسئله مستثنی نیست.

تجریشی گفت: 75 درصد سرطان‌های ریه و مشکلات گوارشی عمدتا از سیالک‌هاست که به علت گرد و غبارها در منطقه است که این موضوع را نیز باید از وزارت بهداشت پیگیری کنیم.

وی افزود: در رابطه با موضوع آب نیز برنامه‌ریزی صحیحی تاکنون نداشته‌ایم، به همین علت با مشکلات زیادی هم‌اکنون روبرو هستیم. در همین خصوص سازمان حفاظت محیط زیست قرق‌هایی را در منطقه دریاچه ارومیه ایجاد کرد که با ایجاد یک میلیون هکتار قرق در دریاچه ارومیه حدود 60 درصد ما کاهش مصرف آب را شاهد بودیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تأکید کرد: برای مقابله با پدیده گرد و غبار تفاهم‌نامه‌هایی را با پژوهشکده محیط زیست و وزارت علوم امضاء کرده‌ایم تا این مسائل را در دانشگاه‌ها نیز نهادینه کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
چرا کنترل نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۵:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
احداث بی رویه سدها ، طرح معروف " مهار آبها" ی یه مرحومی بود ، که حاصلش ؛ کمک به خشکسالی و نیز خشک شدن دریاچه ارومیه است !!
آخرین اخبار