آنچه باید در مورد خانه‌های هوشمند بدانید

خانه‌های هوشمند و مجهز به سیستم‌های مدرن امنیتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که هکرها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه خانه ها را مجهز به سیستم هوشمند می کنند تا هم کار برای ساکنین خانه راحت تر شود و هم سرقت از آن به راحتی صورت نگیرد. اما در این میان هکرهای حرفه ای می توانند امنیت خانه شما را به خطر اندازند و با از کار انداختن سیستم امنیتی خانه تان به راحتی راه سرقت را باز کنند.

آنچه که شما باید در مورد خانه های هوشمند بدانید

این روزها به علت مشغله کاری زیاد، بیشتر افراد خانواده از طرفداران سیستم های هوشمند هستند بنابراین هر روز طرحی جدید برای هوشمند شدن خانه اضافه می شود. اما طرفداران خانه های هوشمند باید بدانند که چگونه باید با هکرها مقابله کنند.

چرا شما نیاز به خانه هوشمند دارید؟

شاید شما در مورد امنیت چیزهای کوچک خانه فکر نمی کنید اما در خانه های هوشمند ،هوش مصنوعی به جای شما فکر می کند و زندگی شما را تغییر می دهد.

آنچه که شما باید در مورد خانه های هوشمند بدانید

در خانه های معمولی صبح از خواب بیدار می شوید پرده را کنار می زنید کتری را روشن می کنید گل ها را آب می دهید درجه دمای خانه را تنظیم می کنید اما در خانه های هوشمند هر زمان که ساعت را تنظیم کرده باشید و یا سنسور سیستم هوشمند حرکت شما را متوجه شود، همه این کار ها را انجام خواهد داد.

با داشتن خانه هوشمند شما حتی می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی یکماه به مسافرت بروید و با دوربین های مجهز به وای فای دغدغه دزدی از آپارتمان و یا نشت لوله و خطر آتش سوزی را نداشته باشید چراکه در صورت وقوع هر یک از این اتفاقات سنسورهای امنیتی پاسخگوی خدمات اضطراری هستند.

بله همه این سیستم های هوشمند واقعی هستند و تنها تخیل بشری نیست. سوئیچ های هوشمند، انواع سنسورها و دستگاه هایی که نور را کنترل می کنند، تهویه مطبوع به صورت خودکار و یا براساس دستور شما در بسته استاندارد خانه هوشمند گنجانده شده است.

آنچه که شما باید در مورد خانه های هوشمند بدانید

هر چند سیستم های هوشمند، زندگی شما را راحت تر می کند اما مشکلات و تفاوت های ظریفی وجود دارد که باید در مورد آنها اگاه باشید.

حمله هکرهای عجیب و غریب به خانه های هوشمند

اتفاقی که برای یک خانواده معمولی در واشنگتن افتاد یک تصویر ترسناکی در مورد موضوع امنیتی خانه های هوشمند ایجاد کرد. کودک سه ساله خانواده آمریکایی به پدر و مادرش گفت که شب ها یک مرد نامرئی با او صحبت می کند و صدایش در هوا پخش می شود. والدین تصور کردند که کودکشان رویا پردازی می کند تا اینکه مادر خانواده صدای مرد را شب هنگام از اتاق کودک شنید. او از طریق امواج رادیویی صدا را در اتاق کودک پخش و خود را روح سرگردان معرفی می‌کرد.

پس از این قضیه مادر سریع با پلیس تماس گرفت اما آنها نتوانستند هکرها را پیدا کنند. هکر ها از طریق سیستم اینترنتی به سیستم های هوشمند دسترسی پیدا کرده بودند. هدف برخی هکرها یا آزار و اذیت است و برای تفریح وارد حریم خصوصی آدم ها می شوند و یا به قصد کلاهبرداری سیستم امنیتی را هک می کنند.

به گفته یکی از کارشناسان آسیب پذیری دستگاه های هوشمند بیشتر در سرورهایی که با آنها ارتباط دارند و فضای ابری (جایی که اطلاعات ذخیره می شود) است و هکرها معمولا با استفاده از مشکلات و آسیب هایی که در سیستم ها وجود دارند به اطلاعات ذخیره شده در ابرها دسترسی پیدا می کنند.

آنچه که شما باید در مورد خانه های هوشمند بدانید

برای هک کردن خانه هوشمند فقط نیاز به یک هکر حرفه ای نیست بلکه کسانی که با نوآوری های تکنولوژی زندگی می کنند هنوز نمی دانند که چگونه باید مراقب امنیت سایبری باشند. کسی که یک مودم وای فای راه اندازی کرده است به خوبی می داند که دستگاه های مجهز به پنل مدیریت، رمز عبور پیش فرض برای ورود به سیستم مدیر کلمه Admin است. بنابراین وظیفه هکر ها این است که به همه آدرس های آی پی موجود سرک بکشند و بیابند که کدام رمز عبور بدون تغییر مانده است.

بنابراین شما به سادگی با تغییر گذر واژه می توانید 70 درصد از حملات هکرها در امان بمانید.

آنچه که شما باید در مورد خانه های هوشمند بدانید

چرا بهترین خانه ها هنوز مجهز به آیرون من نیستند؟

دستگاه های هوشمند یک مشکلی که دارند این است که هنوز به اندازه کافی هوشمند نیستند. هرچه شما انتظارتان از خانه های هوشمند بیشتر می شود، بیشتر ناامیدتان می کند. شخصیت های ابر قهرمانی همانند آیرون من نمی توانند در زندگی واقعی حضور داشته باشند بنابراین داشتن ربات در خانه توصیه نمی شود چون آنها به درخواست ها پاسخ می دهند. برای مثال وضعیت مشابه ای را با یخچال های هوشمند که مجهز به دوربین هستند، داریم.

این دوربین ها تشخیص می دهند که بعضی از محصولات به پایان رسیده اند اما الگوریتم آن قادر به تشخیص تعداد و نوع مواد خوراکی نیست. در حالیکه دوربین های راهنمایی رانندگی شماره ماشین را تشخیص و ثبت می کنند.

سیستم های پیشرفته فقط در چارچوب توسعه تکنولوژی یاد می گیرند. مثلا اگر شما بخواهید نور اتاقتان زیاد شود، صدا را تشخیص می دهد و نور اتاق شما را روشن می کند نه جای دیگر را و اگر شخصی غریبه یک فضای دلپذیر را درخواست کند نور همه اتاق ها را کم می کند و نه فقط اتاق نشیمن را! سیستم های هوشمند ممکن است صدای دور را تشخیص ندهند و اشتباه کنند.

اساسی ترین وسیله های خانه های هوشمند ساده ترین ها هستند: در باز کن ها، سیستم های هشدار دهنده حریق، دوربین های نظارتی، لامپ های هوشمند که به صدا حساسند و روشن می شوند و ... . این روزها گوشی های موبایل نیز راهی برای کنترل خانه های هوشمند است. با کمک انها می توان از راه دور روشن و خاموش کردن چراغ ها و یا وسایل برقی را کنترل کرد.

اما هرچه برای مجهز کردن خانه های هوشمند به تکنیک های رفاهی از وسایل ارزان استفاده شود متقابلا خطر ناک تر خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم خانه خود را هوشمند کنیم باید هزینه زیادی را در نظر بگیریم تا از هک شدن و دزدی در امان باشیم.

انتهای پیام/

خانه های هوشمند چگونه مجهز به سیستم امنیتی می شوند

برچسب ها: فناوری ، جذاب ترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار