رئیس محیط زیست تهران: پسماندهای پزشکی در آرادکوه رها شده اند/ رئیس مدیریت پسماند تهران: مسئولیت با وزارت بهداشت است نه با شهرداری

تصاویر زباله‌های پزشکی در آراد کوه مربوط به قبل از عملیات دفن زباله‌هاستعبدلی با اشاره به تصاویر انتشار یافته در خصوص رها سازی زباله‌های پزشکی در سطح زمین منطقه آراد کوه، گفت: این تصاویر مربوط به قبل از عملیات دفن است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که مربوط به رها سازی زباله‌های پزشکی در منطقه آرادکوه بود.

این تصاویر که در حضور بازگیر رئیس محیط زیست تهران ضبط شده بود، زباله‌هایی را به تصویر کشیده بود که هنوز امحا و بی‌خطر سازی نشده و بر روی زمین رها شده‌ بودند.

محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به این پسماند‌های خطرناک می گوید: بیشتر این پسماند‌هایی که در اینجا هستند، هنوز توسط مراکز درمانی امحا نشده‌اند و بدون رعایت ضوابط مربوط به بی‌خطر سازی پسماند‌ها به اینجا منتقل شده‌‌اند.

وی تاکید می‌کند که بسیاری از پسماند‌های شیمیایی، دارویی، عفونی و کیسه‌های خون با یکدیگر مخلوط شده‌اند و بدون طی مراحل مربوط به بی‌خطر سازی به اینجا آورده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق قانون مسئولیت حمل و امحای زباله‌های عادی بر عهده شهرداری و مسئولیت حمل و امحای زباله‌های پزشکی بر عهده‌ وزارت بهداشت است و شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد؛ تنها در صورتی شهرداری در این زمینه عهده‌دار مسئولیت خواهد شد که تولید‌کننده پسماند‌های پزشکی ابتدا نسبت به بی‌خطر سازی آنها اقدام کنند که در این شرایط  شهرداری باید عملیات جمع‌آوری و امحا را انجام دهد.

متاسفانه در تصاویر انتشار یافته و طبق گفته‌های رئیس محیط زیست تهران، این زباله‌های پزشکی بدون امحا به این مکان انتقال یافته‌اند.

رضا عبدلی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تصاویر انتشار یافته و سخنان رئیس اداره کل محیط زیست تهران گفت: بیمارستان‌ها باید پسماند‌های پزشکی را ابتدا بی‌خطر کنند و سپس به ما تحویل دهند. طبق ادعاهای آنها 93 درصد پسماند‌های پزشکی بی‌خطر سازی می‌شوند که در واقعیت آنچه ما هنگام دریافت مشاهده می‌کنیم، این عدد را تایید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند یک سلول بهداشتی برای دفن زباله‌های پزشکی دارد که از پسماند‌های خانگی مجزاست و پس از دفع بر روی آنها پوششی از آهک و خاک کشیده می‌شود.

عبدلی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت پسماند در صورت عدم بی‌خطر سازی زباله‌های پزشکی مسئولیتی در قبال جمع‌آوری آنها ندارد، اظهار کرد: این کار بر عهده وزارت بهداشت است ولی از نظر عرف جامعه برای اینکه مواد آلوده در شهر پخش نشوند، ما آنها را جمع‌آوری می‌کنیم و در سلول‌های بهداشتی دفن می‌کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: کیسه‌های زرد رنگی که در تصاویر انتشار یافته مشاهده می‌شود و در فضای باز قرار دارند، مربوط به قبل از انجام عملیات روزانه ما است؛ زیرا سازمان مدیریت پسماند در پایان روز تمام کیسه‌های زرد رنگ را دفن می‌کند و حتی یک کیسه هم بر روی زمین باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
یا خدا
خواهشاً رسیدگی کنید تا مشکلی ایجاد نکنند برای سلامتی
آخرین اخبار