بادگیر، اولین کولر طبیعی تاریخ بشر

بادگیر‌ها در یزد، یک خنک کننده طبیعی منازل است که بلندترین و منحصر بفرد‌ترین آن در جهان را تنها می‌توان در این استان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ از گذشته تا کنون ، بادگیر در شهر یزد به عنوان یک خنک کننده منازل در هوای گرم کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این بادگیر‌ها هوای اطراف منازل را به شیوه‌ای حیرت انگیز و مهندسی، وارد منازل کرده و هوایی مطبوع را ایجاد می‌کنند.

یزد،مشهور به شهربادگیرها / بادگیر، اولین کولرطبیعی تاریخ بشر
نشان معماری که از دوران صفویه به یادگارمانده است

میرجانی کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت:بادگیر یک روش ابداعی ایرانی برای ایجاد فضای خنک در منازل گرم کویری است که از دوران صفویه به عنوان یک نشان معماری ایرانی، اسلامی به یادگار مانده است.

یزد،مشهور به شهربادگیرها / بادگیر، اولین کولرطبیعی تاریخ بشر
میرجانی افزود: بادگیر دارای بخش‌های مختلفی از جمله قسمت فوقانی آن که از نظر تزئینات مهمترین و شاخص‌ترین بوده و قسمت بدنه آن که مشتمل بر تیغه‌ها و کانال‌هایی است که باد در آن جریان داشته و قسمت انتهایی بادگیر که نحوه‌ی اتصال آن با قسمت تابستانه و مکانیزم است.

جان تازه بادگیر در شهر بادگیر‌ها
فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بادگیر‌ها بخشی از بنا‌ها و فضا‌های مسکونی شهر یزد در گذشته بوده اند که خوشبختانه هنوز هم در شهر یزد از این سازه در نقاط مختلف شهر از جمله مناطق جدید ساز به صورت المانی و یا کاربردی استفاده می‌شود.

فاطمی با اشاره به وجود بادگیر‌های فراوان و زیبا در شهر یزد افزود: بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیر‌های دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان ثبت شده که ارتفاع آن به طول ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر است و از خصوصیات باارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می‌شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.

یزد،مشهور به شهربادگیرها / بادگیر، اولین کولرطبیعی تاریخ بشر
فاطمی با اشاره به ادعای کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس تصریح کرد:کشور‌های عربی به دنبال ثبت بادگیر‌ها به نام خودشان هستند این در حالی است که ریشه چندصد ساله در ایران دارد و یکی از پایه‌های شکل گیری بادگیر نیز در شهر یزد بوده که با وجود مستندات می‌توان گفت معماران یزدی این بادگیر‌ها را در سایر کشور‌ها و شهر‌ها ایجاد کرده اند.

یزد،مشهور به شهربادگیرها / بادگیر، اولین کولرطبیعی تاریخ بشر

با وجود اینکه امروز کولر‌های زیادی در خانه‌ها خودنمایی می‌کند، اما بادگیر‌ها همچنان به عنوان میراث فرهنگی در بافت تاریخی یزد هویت خود را حفظ کرده‌اند و  باید از این میراث گرانبها که از سالیان متمادی به یادگار مانده نگهداری کرد.

کم کاری یزدی‌ها و فرصت طلبی کشور‌های جنوبی
عباسی سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با اشاره به کم کاری یزدی‌ها در حوزه بادگیر و فرصت طلبی یکی از کشور‌های جنوبی حاشیه‌ی خلیج فارس گفت: این معماران یزدی بودند که فناوری غنی معمارانه را ابداع کردند، ولی متاسفانه بادگیر به نام شهر‌های خارج از کشور شناخته شده وباعث شده اسم و رسمی در جهان نداشته باشیم، باید جدیت بیشتری در این زمینه صورت گیرد که ثبت بادگیر در فهرست میراث جهانی یکی از اقداماتی است که در حال انجام است.

بادگیر، اولین کولرطبیعی تاریخ بشر

وی اظهارداشت:مطالعه و پژوهش در این حوزه و بروز کردن مدارک لازم برای اثبات بادگیر به عنوان هنر معماری یزد و ایران از جمله اقداماتی است که از ثبت آن به نام کشور‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد:اخیرا مرکز تحقیقات بین المللی بادگیر در دانشگاه یزد ایجاد شده که رسالت این مرکز تولید اطلاعات و داده این فناوری اصیل ایرانی است.

عباسی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تلاش‌هایی که در این زمینه شده است بادگیر را به بهترین شکل به جهانیان معرفی کنیم.

گزارش از:حجت امینی

انتهای پیام/ ا

برچسب ها: بادگیر ، شهربادگیرها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
اصول بادگیر را در ساختمانهای امروزی نیز می توان بکار گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
خیلی تکنولوژی هایی داشتیم که خودمون ابداع کرده بودیم مثل قنوات و بادگیرها و ...
چرا در زمان خشکسالی باید فاضلاب لوله کشی استفاده بکنیم در حالیکه مقداری رطوبت از چاه به زمین القاء میشد .
آخرین اخبار