تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود

بر اساس منابع و کتب تاریخ، تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود و نخستین فیلم های سینمایی در ایران در «سینما سولی» این کهن شهر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمد محمدپور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی،سینما به عنوان پدیده ای نو توانسته در سالیان بعد از پیدایش علاوه بر جنبه‌ی هنری، دیگر پتانسیل‌های قدرتمند خود در عرصه‌های مهم و در ارتباط با اجتماع را به نمایش بگذارد، این هنر‌ با توجه به ویژگی های منحصربفرد و جلوه‌های بصری و هنری قدرتمند خود تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد و از این رو باید از لحاظ محتوایی غنی باشد.

تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود

وی،گفت:سینمای ایران همواره خالق آثاری ارزشمند، ستودنی، جاودانه و ماندگار بوده است که در یاد و خاطره دوستداران فرهنگ و هنر این مرز و بوم باقی خواهد ماند و این سینما بیانگر فرهنگ ناب و غنی ایران اسلامی با قدمت و تاریخی چند هزار ساله در سطح بین المللی است.

تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود

وی بیان کرد:بدون شک سینمای ایران از آغاز تاکنون خالق آثاری برجسته و فاخر بوده است و در این میان آثار هنرمندان صاحب نام و صاحب سبک آذربایجان‌شرقی در عرصه هنر هفتم همواره پیشرو و درخشان بوده است.

 

محمدپوربااشاره،سینماهای آذربایجان شرقی در طی سالهای اخیر بدلیل فرسودگی ساختمانی و سیستمهای فنی و امکانات رفاهی تعطیل شده  بود،تصریح کرد:روند نزولی ظرفیت صندلی  به حدی بود که شاخص برخورداری  از فضا‌های سینمایی استان به حد خیلی پایین خود رسیده بود.

 

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی،اظهارکرد: این موضوع باعث نگرانی‌‌هایی در نزد اصحاب فرهنگ و هنر استان و این اداره کل تبدیل شده بود که خوشبختانه با عنایت به تاکید مقام عالی وزارت و موافقت سازمان سینمایی  بر توسعه امور سینمایی و پیش بینی و تدارک امکانات لازم جهت بهره مندی بخش های مختلف جمعیتی استان از نعمت داشتن سالن سینما،  و پیگیری‌های مستمر این  اداره کل و با دستور ویژه استاندار آذربایجان شرقی از اعتبارات استانی شش میلیارد ریال جذب و به بازسازی و بهسازی سینماهای استان هزینه شد.

تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود

وی،ادامه داد: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت  تدبیر و امید و تداوم روند پیگیری وضعیت سینماهای استان با حمایت مستقیم وزیر محترم و رئیس سازمان سینمایی  و استاندار محترم، در آخرین روزهای اسفند ماه سال 96تعداد ١٠ باب سالن سینمایی در شهر‌های  تبریز ، ملکان و عجبشیر مجهز به سیستم پخش دیجیتال گردیده و مورد بهره برداری قرار گرفتند.

 

وی به ظرفیت صندلی های سینمایی استان تعداد ٢٧٧٨ صندلی افزوده شد وبیان کرد: روند نزولی سالنها و ظرفیت صندلی سینماهای  استان به سیر صعودی تبدیل شد و در حال حاضر نیز سینما صیامی تبریز با ظرفیت ٢٨٠ نفر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی،در ادامه به حضور و همراهی بخش خصوصی در ساخت و تجهیز سالن سینمایی استان اشاره و خاطر نشان ساخت: با توجه به پیگیری ها و مذاکرات انجام گرفته و همچنین اشتیاق و علاقه مندی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این عرصه در آینده نزدیک شاهد راه احداث ، تجهیز و راه اندازی سینما های دیگری در سطح استان خواهیم بود.

پیشرفت سینما با سرعت نور در جهان

جلیل اصغری نیز گفت:با توجه به پیشرفت سینما با سرعت نور در جهان هر کسی که در این حرفه فعالیت میکند دوست دارد تا خود را از این سرعت عقب نماند و به همین خاطر جغرافیا برای فعالیت حرفه ای معنا ندارد.

 

کارگردان تبریزی اذعان کرد:اما بماند که نبود زیرساخت و توجه مسولین ذیربط به هنرمندان هم دلیلی دیگر و بهانه برای مهاجرت است.

 

وی بااشاره به مهاجرت بازیگران ایرانی ،افزود:یکی پیشرفت تکنولوژی است ودیگری تکنیک  به نظرمن ،بیست درصد موضوع می باشد اما تفکر حاکم بر تکنیک مهم تر از این موضوع است که سینماگران ایران صاحب تفکر مستقل در سینما هستند و این موجب رقابت تنگاتنگ سینماگران ایرانی با سینما گران جهانی است.

سینما نامی آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر در تمام کره خاکی است

بهناز فتاح زاده، همچنین گفت:سینما نامی آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر در تمام کره خاکی است که اگر بخواهیم تعریف کلی از آن داشته باشیم شاید چند صد برگ هم برای قلم زدن و پرداختن به این موضوع کم باشد.

 

بازیگر تبریزی اضافه کرد:به هر حال می توان درباره سینما این چنین گفت که سینما مکانی برای ترویج فرهنگ، هنر و نمایش هنر فرهیختگان و هنرمندان در تمام کشورهاست؛ مکانی که با به نمایش درآوردن ابعاد مختلف زندگی انسان ‌ها، رویکرد و دیدگاه تازه و نابی را به بینندگانش می ‌آموزد.‌

تبریز خاستگاه سینما در ایران محسوب می شود

وی بابیان اینکه سینما واژه ای آشنا برای دوست داران و علاقمندان پیر و جوان و حال آنکه این عرصه تا چه حدی جایگاه خود را در بین مردم به ویژه آنان که نه چندان آگاهی کاملی با آن ندارند، باز کرده است،گفت:امروزه بیشترین آسیب شناسی که در مورد این هنر و صنعت زنده، می توان به آن پرداخت عدم شناخت درست آن از سوی دست اندرکاران جوان الخصوص بازیگران جوانی است که برای سودای معروفیت و سوپراستار شدن پای در این عرصه میگذارند حال آنکه شاید نه سواد آن را دارند و نه استعداد آن و این جاست که بدترین آسیب به سینما رقم می خورد.

 

وی افزود:سودای معروفیت در بین دوستداران به ظاهر علاقمند باعث کاهش کیفیت محصول یعنی تولیدات تصویری است ،که باعث می شود مخاطبان امروز شوقی برای دیدن وتماشای آن نداشته باشند.

 

انتهای پیام/

 

رقابت تنگاتنگ سینماگران ایرانی با سینما گران جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار