ابلاغ ممنوعیت صادرات کیوی هفته آینده به گمرکات کشور

صادرات کیوی از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهر ماه هر سال ممنوع است و هفته آینده به تمام گمرکات ابلاغ می‌شود.

ابلاغ ممنوعیت صادرات کیوی هفته آینده به گمرکات کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت کشور در دومین میز صادراتی مرکبات، کیوی و گل و گیاه کشور در عباس آباد گفت: کنترل کیفیت و صادرات به موقع کیوی به بازار‌های جهانی از جمله مصوبات این نشست بود.

وی از تدوین آیین‌نامه چگونگی فعالیت پایانه گل و گیاه عباس آباد در فاز اول خبر داد و گفت: کیفیت و ساماندهی در صادرات مرکبات، کیوی و گل و گیاه از مأموریت‌های اصلی این پایانه است.

خسروتاج افزود: نمایندگان مجلس هم برای تولید و پرورش گل و گیاه زینتی و آپارتمانی که در میان مردم مازندران بویژه غرب استان طرفداران زیادی دارد دست به کار شدند.

کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم از برگزاری جلسات تخصصی برای راه اندازی فاز اول پایانه صادراتی محصولات کشاورزی اسبچین شهرستان عباس آباد خبر داد و گفت: در این جلسات چگونگی کارکرد‌های موجود، مابین مدیریت پایانه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بررسی و بعد از رفع نارسایی‌ها و ضعف‌ها در فاز اول، فاز دوم نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی استان‌های شمالی بویژه مازندران را از ظرفیت‌های بالا در تولیدات کشاورزی به ویژه گل و گیاه دانست و افزود: پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شهرستان عباس آباد با سرمایه گذاری عظیم می‌تواند محلی برای فعالیت تولید کنندگان، فروشندگان و خریداران داخلی و خارجی باشد و از اهمیت بسزایی برای توسعه کشاورزی خطه شمال به حساب می‌آید.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم از درنظر گرفتن مشوق‌های برنامه ۳ میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف برای توسعه صادرات استان خبر داد و گفت: افزایش ۱۴ درصدی صادرات از گمرکات استان در ۵ ماه گذشته نشان از امکان صادرات بیشتر برای صادرکنندگان می‌باشد.
محمدپور عمران افزود: در بخش تقویت زیرساخت‌ها، پایانه صادراتی شهرستان عباس آباد به عنوان یک پایانه صادراتی، برای جلوگیری از صادرات محصولات بی‌کیفیت، تجاری سازی و برندسازی محصولات کشاورزی ایران در بازار‌های جهانی و هم برای ارتقاء تولید، پرورش و اشتغالزایی منطقه می‌تواند فعالیت نماید.

وی از امضا موافقتنامه گمرکی بین ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا خبر داد و گفت: افزایش همکاری‌ها، اشتغال، صادرات بیشتر، ایجاد ثروت و مازندرانی آباد می‌تواند دستاورد این موافقت نامه باشد.
یعقوب عابدینی سرمایه‌گذار و مجری طرح ملی پایانه صادراتی گل و گیاه، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی شهرستان عباس‌آباد با تشریح وضعیت موجود پایانه گفت: سالن بورس، سردخانه، ایستگاه بارگیری، گمرک، قرنطینه، استقرار امکانات اداری، دانشگاه مجازی، بازار خرید و فروش، آزمایشگاه، کنترل کیفی، بانک استاندارد، بهداشت، اتاق بازرگانی، دامپزشکی، صنایع و معادن، نمایشگاه دائمی گل و گیاه، موسسه بذر و گیاه و ۱۸۴ دفتر از جمله بخش‌های این پایانه در فاز اول و دوم است.

وی افزود: کلنگ ساخت این پایانه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در سال ۸۴ به زمین زده شد و به علت فراهم نبودن زیرساخت‌ها عدم حمایت مسئولان و پرداخت نکردن به موقع تسهیلات هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

عابدینی گفت: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان برای پایانه هزینه شده است که ۷۰ درصد آن توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد دیگر توسط دولت پرداخت شد که هنوز فاز اول آن به بهره‌برداری نرسیده است.

اسماعیل عسگری تولید کننده و صادر کننده کیوی با ۲۰ سال سابقه نیز در این نشست گفت: یکی از آرزو‌های دیرینه فعالان اقتصادی بویژه بخش کشاورزی راه‌اندازی هر چه سریعتر این پایانه است.

وی افزود: راه اندازی پایانه می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن دست واسطه‌ها زمینه درآمد پایدار و رفع مشکل اشتغال زایی را در منطقه به وجود آورد.

انتهای پیام/ک


ممنوع شدن صادرات کیوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.