نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ممنوعیت صادرات کیوی کارشناسی نیست

یک مقام مسئول گفت: ممنوعیت یکباره صادرات کیوی تا قبل از اول آبان، مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و متأسفانه این تصمیمات کارشناسی نیست.

ممنوعیت صادرات کیوی کارشناسی نیسترضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از ممنوعیت صادرات کیوی تا اول آبان اظهار کرد: هر از گاهی در بحث صادرات محصولات کشاورزی تصمیماتی اتخاذ می‌شود که متأسفانه این تصمیمات کارشناسی نیست.

به گفته وی، ممنوعیت یکباره صادرات کیوی تا قبل از اول آبان، مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند و این درحالیست که کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.

نورانی ادامه داد: اگرچه اتحادیه با صادرات کیوی در مرداد و شهریور مخالف است، اما تعیین تکلیف یک شبه برای صادرکننده به دور از برنامه تجاری بین‌المللی است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه بارها اعلام نظر کرده بودیم که صادرات کیوی باید از مهرماه آزاد باشد، اما ممنوعیت یکباره موجب شده تا شرکت‌های صادرکننده نتوانند به تعهدات خود عمل کنند چرا که گمرک گواهی قرنطینه‌ای به صادرکننده نمی‌دهد و از آنجا که این موضوع از قبل به صادرکننده اطلاع داده نشده است؛ کالاهای زیادی پس از ورود به گمرک مجددا مرجوع می‌شود.

به گفته وی، در دو سال گذشته سرما و برف زودهنگام در آبان همه را غافلگیرد که  بنابر هشدارهای هواشناسی مبنی بر سرمای زودهنگام در سال جاری، چه کسی جوابگوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد بود؟


بیشتر بخوانید: ایران، چهارمین تولیدکننده کیوی در دنیا/واردات کیوی منتفی است


نورانی با اشاره به ضرورت ممنوعیت صادرات کیوی در مرداد و شهریور گفت: با توجه به آنکه قند محصول باید به حدی برسد که برای مصرف‌کنندگان خارجی قابل قبول باشد؛ بنابراین سیستم ما و وزارت جهاد کشاورزی در گمرکات باید مسلط باشد تا تحت هیچ شرایطی کیوی در مرداد و شهریور صادر نشود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: مسئولان ذی‌ربط با تشکل‌های صادراتی باید وارد مذاکره شوند تا این مشکلات مربوط به ممنوعیت صادرات یک شبه رخ ندهد و از طرفی باید بررسی شود که آیا صادرکنندگانی که تاکنون کیوی با قند کمتر از 6.2 به بازارهای هدف صادر می‌کردند، مرجوعی داشتند یا خیر؟ 

انتهای پیام/

ممنوعیت صادرات کیوی مشکلات متعددی برای صادرکنندگان در بر دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۳۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
من باغدار کیوی هستم.کیوی من از نوع طلایی و زودرس است متاسفانه ممنوعیت صادرات سبب می شود تا مهرماه محصولات باغم ازبین برود.چرا قوانین کازشناسی و آودیت نمیشه.کیوی سبز با طلایی زمانشون فرق می کنه اما گمرک متوجه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
صادرات کیوی
۱۹:۴۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
بله کاملا صحیح است یک سری از صادرات کننده های کیوی نا رسیده صادر میکنند که این امر باعث بد نامی محصول کیوی ایران میشود.
بازرگانی دائمی چند سال از در زمینه صادرات کیوی فعالیت دارد و همیشه از بابت اینکه برخی ها کیوی نارسیده صادر میکنند واقعا متاسف هستیم
آخرین اخبار